Lure tips til rullestolbruker ?

Hei
Jeg er sitter i rullestol og lurer på om noen har gode tips.
Når jeg skal bytte vann trenger jeg hjelp for å begynne jobben m slamsugeren, og jeg er dårlig til å fylle i vann. Finnes det el pumper som jeg kan bruke som både pumer ut vann og som kan fylle på fra bøtter.
Karet på 250 l står på stuen så det er ikke mulig å nå med slangen fra vaskerommet det blir for mye styr....
Alle andre gode råd til løsninger setter jeg pris på.
Ja, det finner slike pumper som kan sterte vannet når du skal tappe ut. Tror de heter bensinpumper, og har en ballong man kan klemme på. Disse kan kjøpes på biltema eller claes Ohlsson.
Slamsuging har jeg ikke noen løsning på, annet enn å la være å slamsuge... Det er egentlig ikke nødvendig å slamsuge dersom du fórer med riktig mengde.
I tillegg ville jeg ha brukt store bøtter,kanskje vinbøtter som kan kjøpes på europris? Under bøttene kan du ha slike plater med hjul som man pleier å sette under tunge terasse-urner, sånn at du kan skyve dem.

Pumpe til å løfte vann opp fra bøtta kan kjøpes på webzoo eller en annen nettbutikk. Den bør da ha en god løftehøyde for å funke. Kanskje Mona. O kan anbefale en som hun bruker?
For å starte slamsugeren, kan du stappe en meter av slangen ned i akvariet så den fylles av vann. Deretter holder du tommelen på den enden som skal ned i bøtta, og så trekker du slangen delvis ut av akvariet igjen.

Da er slangen full av vann, og hevert-effekten er i gang.
Klart vi skal kunne komme opp med gode tips!

Jeg vet ikke om du kommer noe særlig ned i akvariet? Hvis du gjør det så kan du bruke en helt vanlig sirkulasjonspumpe og koble en vanlig slange til den; da får du i alle fall tømt karet ganske greit. Jeg bruker ofte det; har en pumpe som jeg fester i karet , en 10-meters slange kobles i den og legges i do, pumpa startes og så er vi i gang. Samme pumpe bruker jeg også til å pumpe vann fra bøtte og opp i kar. Selv bruker jeg en slik pumpe, men det finnes jo mange varianter.

Ang slamsugere, så finnes det motordrevne slamsugere som kanskje kan være noe?

Men når det er sagt; lange slanger fra vasken og opp i karet og andre veien - i do - er jo en veldig enkel måte å fylle og tømme karet på - kontra å bruke bøtter?

For å holde slangen på plass over akvariekanten anbefaler jeg en sånn slangebøy-ting som gjerne vaskemaskinslanger har. (Hva HETER det, tro?)

Her i huset bruker vi lang slange fra badet og inn i stua. Når den ikke er i bruk, er slangen opprullet på en hageslangetrommel med hjul. Skulle vi brukt bøtter hele tiden, hadde vi nok måttet droppe store deler av akvariehobbyen - det har vi rett og slett ikke helse til.

Slamsugeren har vi koblet på en annen hageslangebit, og når vi da skal slamsuge/ bytte vann, , putter vi den ene enden i akvariet og den andre ut på plenen. For å holde slangen på plass i akvariet, jan det være lurt å bruke en sånn vaskemaskinslange-bøyle + sugekopp på slangen som holder slangen i ro.

Her er en slik bøy.

Dersom du kan ha en slange til en kran i nærheten, tror jeg det er enklest. Men da må jo bunnen av vasken være lavere enn overflaten til akvariet om du skal tappe ut av.
I så fall kan du bruke denne sammen med en vanlig hageslange. Fyll i slangen fra kranen, aller helst så det nesten kommer vann i akvariet.

Liker ikke tanken på å fylle i akvariet uten at det har vært spylt igjennom slangen like før - dette pga at det kommer gummilukt av vannet med en gang.

Her er også et alternativ for å starte heverten. Antageligvis kan du kutte av slangene og bare bruke selve pumpedelen til å få vannet til å renne.
Takk
Takk for svarene en tur til Clas Ohlson setter sikkert min bedre halvdel pris på uansett og det ser ut som det er en grei plass å starte.
Utrolig kjekt leser så mye som mulig og ser at jeg kan finne mye godt stoff her inne.
Ser du bor på lindås. Kan fortelle at det er kommet en ny Biltema i åsane. Inn med gullgruven og forbi Algaard. Der hvor det tidligere var bowling.
E ofte på hi sio tå bruna
Kjekt da blir det en tur dit i morgen skal til byen.
har du tips til gode butikker i Bergen.. fikk litt varierende info i Åsane
hjulet
E ofte på hi sio tå bruna Kjekt da blir det en tur dit i morgen skal til byen. har du tips til gode butikker i Bergen.. fikk litt varierende info i Åsane

I bergen er det vel helst den på bystasjonen, kilden senter (kjør rundt på baksiden) på nordås eller midtun zoo i midtunheien/lien (den til høyre)

På midtun pleier de å ha litt tid og har peil. Det er tre "akvariefyrer", og som regel er en av dem på jobb.

På bystasjonen/kilden har de også folk med gode kunnskaper, men det er gjerne litt travlere. Kommer du litt midt på dagen har de sikkert tid der og.

BTW: Ta deg en tur på auksjonen på søndag. Det er heis opp til auksjonslokalet og allting.
Takk for svarene. Har vært på Bystasjonen i dag, kjekt og en hel del spennende fisker.
Søndag skal jeg være sjåfør for ungdommene i heimen så jeg må nok vente til neste gang det blir arrangement.
Antar jeg finner info her inne når noe skjer.

Enkel måte å bytte vann på dersom du har eksternt filter er å sette på et "Y-ledd" med kraner på. En slange til vanlig utblåss i karet, den andre med slange til vask e.l
Steng vannet til utblåset og åpne kranen som går mot vask.... vips vannet forsvinner....
Så vil du kanskje ha vann i karet igjen? Steng kranen mot pumpen, åpne utblåset og sett slangen på krana i vasken.

Bruker et nesten slik system på en reol, bytter ca 150 liter vann 3 ganger i uken og det koster meg ingen kalorier.

Ikke gå fra systemet da du før eller siden glemmer deg ut og enten tømmer karet eller fyller hele huset med vann.
ÆHHH sorry men jeg tok ikke helt poenget i forhold til hvordan dette ser ut og hva som ev. skal kobles hvor.. En del til kranen ( hageslange ? ) og en del som tar vann ut. hvordan starter jeg da med å få vann ut ?
Har du bilder vil det være kjekt.
ei nabojerring brukte ei utvendig pumpe til og slamsuge.. vet ikke hvordan hun fikk det til! men det er vell bare å prøve..?
Tilfeldig bekjentskap
© Silje Haugen
Reklame for plussmedlemskap