Grumsete vann pga nytt oppsett, og en utålmodig kampfisk.

Jeg har akkurat byttet grusen ut med sand, og uansett hvor mye jeg skylte sanden før jeg la den i, så ble vannet like "tåkete". Har aldri brukt sand før, så trenger råd! Nå har jeg en kampfisk i et litermål som er veldig lysten på å komme tilbake i karet sitt. Noen som vet om fisken på noen som helst måte kan ta skade av grumsete vann? Kan han flytte tilbake, eller må vannet bli klart først?
Oppstartståke er helt vanlig og legger seg etter en dag og to. Hvis du har noe større å ha kampfisken i til i morgen ville jeg byttet ut en del av vannet og latt det få sjans til å varme seg opp igjen. Det vil da bli klarere. Moren min legger en blank brødpose oppå vannet og heller oppå denne. Da "roter" hun ikke opp sanden. Pumpen vil også dra inn en del av denne tåken. Sånn så 350 literen min ut etter oppstart med sand. Jeg måtte bytte alt vannet igjen.
Litt snodig da, min sand la seg nesten med en gang. Snakk om noen minutter før all sanden hadde lagt seg...
kommer vel kanskje litt ann på type sand. mitt brukte også over 2 døgn på å legge seg.
Fisken kan fint gå i karet selv om det er litt grumsete. Mange fiskeslag som roter nedi sanden hele tiden, og de tar definitivt ikke skade av dette, tvert imot
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap