Mathias' lille akvarieverden (side 2)

ElinH
Heisann Akva-Math! Takk for koselig besøk og prat i dag. Alltid moro å snakke med andre akvarister. Og spesielt slike som virkelig brenner og er interessert i denne flotte hobbyen! Og ikke minst - takk for hjelp med å finne både egg og yngel. Det var utrolig moro! Skal følge med på fremdriften med 200-literen din, det skal bli spennende :-)


Joda, dette var ordentlig trivelig! Gleder meg til å sette i gang prosjektet, og takk for idêen Skal bli spennende dette. Nok en gang: Takk for alt løvet og flyteplantene! De gjorde seg godt her!
er dette en sonn klype alla plastik leke for barn under 7 år eller?
kan du skjrive hvor man kan kjpe sånn, og hvor mye den koster?
den er jo smart. du kan jo legge ned ett og ett sandkorn med denne... hhehehe
Nei er egentlig ikke en leke for barn men det kan det fort bli. Den får du nok kjøpt i den lokale dyrebutikken for 90kr +/- Veldig praktisk da mange av mine fisk blir fryktelig stresset opp av hånden min, og da er denne perfekt. Den brukes også til å fange fisk med! Jeg har elv brukt den til å fange opp en Prikket Knurremalle, da disse har slike finner som setter seg fast og ødelegge håven, og ikke altid en finmasket hov holder til disse engang. Dvs at den har mange bruksområder! (i mitt tilfelle)
bernie
oooo. der tok du ideen om eikeløv fra meg. hehe skal dy ha det helt forskjellig i begge deler av karet- som du sakl dele opp i to?


Ja det jeg gjør er å sette ned en glassplate (kan ordnes etter egne mål hos glassmester for ca 200 kr avhengig av størrelse) og enten silikonerer den fast eller da bruker din egen måte. Jeg kommer til å ha blåfilter på kantene for å ikke skade glasset. Dermed kommer ingen over og jeg har da 2 forskjellig kar
smart. jeg var litt redd om at glasspater som var kuttet og kjøpt hos glassmester var dyrere en det du skrev.
skal selv bruke en glassplate til å lage bakrunn av. skal lime på grus,steiner og røtter med akvariesilikon på den. og feste planter i røttene senere

mvh bernard
I dag har jeg tatt et vannskifter i de fleste karene mine! Kjip å måtte gå opp og ned, opp og ned hele tiden med bøtter fylt med vann :/ God trening, kombinert med det at jeg alltid må opp 8 om morgenen i helgene og selge Dagbladet.. Solgte bra i dag så kanskje jeg får tak i blåsesand og blåfilter?
Er enig i at det er slitsomt med bøtter opp og ned, blir som regel en ganske våt trapp til slutt.
Akva-Math
I dag har jeg tatt et vannskifter i de fleste karene mine! Kjip å måtte gå opp og ned, opp og ned hele tiden med bøtter fylt med vann :/ God trening, kombinert med det at jeg alltid må opp 8 om morgenen i helgene og selge Dagbladet.. Solgte bra i dag så kanskje jeg får tak i blåsesand og blåfilter?


Du selger Dagbaldet ja, jeg går med post hver Tirsdag.
Noe av det verste jeg vet er når det er rein og vind ute og jeg må ut med reklamen.
Men heldig vis er det ikke i helgene, bare på Tirsdager.
Var ute i dag, og det var veldig kjedelig, men jeg angerer ikke de dagene jeg går på Dyrebutikken og handeler fisk og utstyr.
Men noe må vi unge gjør for å få penger til å drive med akvarium, det nytter ikke med ein 50 lapp i uka for rent og ryddig rom.
Tja.. Nå har jeg ikke skrevet på et par dager grunnet at det har skjedd mye. Jeg har delt 200 litern i 20 og fått innredet så nå er jeg FORNØYD! Jeg ahr også innredet rekekaret på nytt, slik at det er klart for reker som kommer i morra. Jeg testet vannet og fikk et lite utslag på nitritt (har hatt MYE å gjøre denne uka og forrige.. mye prøver på U-skole). Ikke mer enn 0.5 men det ser ut som knall orange eller rødt på bilde. Jeg tok også løv i rekekaret og byttet masse vann. Jeg viserforbedringen av verdiene på bilde. Bild av rekekar kommer.
Bilder av nitritt og 200 liteern delt i 2 IKKE 20.. :P
Akva-Math
Tja.. Nå har jeg ikke skrevet på et par dager grunnet at det har skjedd mye. Jeg har delt 200 litern i 20 og fått innredet så nå er jeg FORNØYD! Jeg ahr også innredet rekekaret på nytt, slik at det er klart for reker som kommer i morra.


Rekene dine er underveis "as we speak" iallefall Håper du blir fornøyd med dem. Du får legge ut bilde og innlegg her når du har fått dem, så jeg kan lese
Her er rekekaret. Ble godt fornøyd, men ikke bra nok før javamosen kommer. Den er i en liten boks med lys 24/7 for å vokse seg STØRRE.

Rekene fra Mona O kommer i morgen. Gleder meg :S
Hehe, der var du ja! Skal legge ut bilde. jeg er på skolen når de kommer men pappa er hjemme så han har fått streng beskjed om å hente de. Posten pleier å komme ved 11-tiden. Skal legge ut bilder i mens de er i posen!
Da har rekene ankommet! Alle lever og en har egg some r ganske store! De er alle fra Mona og alle fargene er krystall klare (sikkert derfor de har navnet krystallreke..) skal legge ut masse bilder! Nå kan dere tro jeg er nesten i taket! Takk Mona O!

Jeg burde bestilt 15/20... Bilde 2 og 3, reke med egg! Håper det blir små rekebarn. Burde jeg forresten ha denne over i et lite eget kar til hun får gjort sitt?
Flott at alle kom frem i god behold. Bare hyggelig å handle med deg
Ang. den gravide hunnreken: ikke stress henne mer ved å flytte henne igjen. Dersom du ikke har fisk i akvariet, vil rekeynglene klare seg selv. De andre rekene gjør dem ingenting, det er fisk som kan ta rekeyngel.
Men det er også lurt å ta en kikk på filteret, og være sikker på at det er skjermet mot å suge inn små og store reker. Filter kan spise mange reker

Akva-Math
[B]Da har rekene ankommet![/B] Alle lever og en har egg some r ganske store! De er alle fra Mona og alle fargene er krystall klare (sikkert derfor de har navnet krystallreke..) skal legge ut masse bilder! Nå kan dere tro jeg er nesten i taket! Takk Mona O! Jeg burde bestilt 15/20... ;-) Bilde 2 og 3, reke med egg! Håper det blir små rekebarn. Burde jeg forresten ha denne over i et lite eget kar til hun får gjort sitt?
Okey, takk for raskt svar Mona!Har bare noen amanoreker i karet som går med de nå. Filteret jeg har er Eheim aquaball med litt gaffelmose på fordi mosen kan ikke stå stille Jeg fant forresten en rekeyngel på 4 mm i karet og tenkkte: Hva?! Det må jo da ha vert 11?

Ikke vet jeg men ser aldri mer enn 10 om gangen men skal følge med
Det hender ofte at en bitteliten rekeyngel følger med i håven når jeg jakter på de større, ja. Det pleier jeg ikke bry meg om å pelle ut, så de havner i posen de også Så "det er helt normalt" Jeg teller ikke med de bittesmå, hvis jeg ser at det blir med en eller to.
Forresten så var de pakket veldig fint og passet bra i postkassen. Det så ut som en julepresang og jeg gledet meg som en liten unge på julaften! Det var spennende så se disse "prakteksemplarene" av denne type reke
Frisk grønnfarge på innpakningen der ja Hehe, jeg var plutselig tom for det vanlige gråpapiret, skjønner du, og fant en rull med det grønne papiret på kottet. Tror det er bokpapir eller noe. Men det gjorde nytta si, iallefall, og var lett å skrive adresse på.

Nå gleder jeg meg til den gravide hunnrekens egg klekker hos deg, så det vrimler av småtasser i karet ditt. Det er så utrolig morsomt å se på, de ørsmå ynglene er perfekte kopier av sine foreldre og ser akkurat ut som en reke skal - bare i miniformat
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap