Apistogramma macmasteri og palettciklide - sammen?
Postet 07.10.08 kl 21:05
Postet 07.10.08 kl 21:15
Endret: 07.10.08 kl 21:15
Sett dei separat !
Hvor store er Palettene ?
Min og dei fleste andres erfaring med Paletciklider er at når dei har egg/yngel så er det ikkje mangen fisk som får komme i nærheten av dei.
I eit så pass lite akvarium som 60 liters så kommer det til å bli jaging, jaging, jaging....
Så du bør ikkje ha dei 2 type Ciklider i lag, det er mit tips.
Om du tenker på å få yngel med fiskene så har det ikkje så mye å si på str. på akvariumet, bare at dei får væra aleina. Så det er eigentilg det samme kva for ein type du har i 60 literen
Min og dei fleste andres erfaring med Paletciklider er at når dei har egg/yngel så er det ikkje mangen fisk som får komme i nærheten av dei.
I eit så pass lite akvarium som 60 liters så kommer det til å bli jaging, jaging, jaging....
Så du bør ikkje ha dei 2 type Ciklider i lag, det er mit tips.
Om du tenker på å få yngel med fiskene så har det ikkje så mye å si på str. på akvariumet, bare at dei får væra aleina. Så det er eigentilg det samme kva for ein type du har i 60 literen
Postet 07.10.08 kl 21:15
Postet 07.10.08 kl 21:17
Endret: 07.10.08 kl 21:20
Akva-MathJeg snakker om å ha de i 200 literen.. ikke 60. Går det? Hvis det ikke går skal palett i 200 macmaster i 60. Jeg har ikke paletter, men skrev lengre opp at jeg planlegger ;)
Eg må skamme meg, les alt før du svarer Magnus !
200 liter er noe helt annet.
Det kan gå og det kan ikkje gå, det er spørs korleis du har inreda karet med gjemmeplasser og slikt, og kor agresive fiskane er.
Det gamle Palettparet mitt gejkk fint i 200 (180 ) liter med ein trio med Apistogramma Baencshi og da var det ingen ting slossing uteno i starte da Baencshiene lurte på kva det var, men dei forstod for at dei ikkje fekk lov av Palettane å væra med yngelen.
Men det baste er jo å ha dei hver for seg, så er du sikker på at det går fint.
Postet 07.10.08 kl 21:25
Akva-MathHar allerede anskaffet biltemasand og må bare få gitt bort noen fik (se annonsene mine)
Å skal du gi bort karbben ?
Det er ikkje altid like lett og lett kvitt fiskene, men den karbben din forstår eg ikkje kvifor ingen rudt deg vill ha... ( eg hadde betalt deg godt om du sendte krabben, men det nytter jo ikke når du ikke sender)
Postet 07.10.08 kl 21:30
Endret: 07.10.08 kl 21:30
Postet 07.10.08 kl 21:31
Postet 07.10.08 kl 21:32
Gratulerer med en absolutt nydelig Apistogramma!
A. macmasteri har jeg hatt i et par år, og jeg savner dem. Det er definitivt en Apisto jeg skal skaffe meg igjen. Jeg ønsker imidlertid naturvarianten, ikke "ekstra røde" oppdrettsfisk som er systematisk avlet.
De er etter min mening ikke spesielt aggressive, selv om de selvsagt passer egg og avkom nøye. Jeg har hatt "dither fish" sammen med dem, nærmere bestemt Nannostomus-tetraer, og det fungerte utmerket.
"Dither fish", eller "avledningsfisk", er nyttig hvis man har Apistogramma-paret i et artskar uten andre fisk. Når de får egg og yngel, har ikke hannen noe å gjøre siden det ikke finnes andre fisk i karet for han å holde unna eller være opptatt av. Dermed har det lett for å bli "ekteskapskrangel" mellom hannen og hunnen, han blir for nærgående og det tillater ikke hunnen. Så ender de opp med å i verste fall slåss.
Noen få tetraer holder hannen opptatt, og de er raske nok og gløgge nok til å holde seg unna Apistogrammaenes avkom. Nannostomus-tetraer har veldig liten munn, og de utgjør derfor liten fare for Apisto-yngelen. I en 85 liter hadde jeg Nannostomus marginatus som dither-fish sammen med mitt Apistogramma macmasteri par.
A. macmasteri har jeg hatt i et par år, og jeg savner dem. Det er definitivt en Apisto jeg skal skaffe meg igjen. Jeg ønsker imidlertid naturvarianten, ikke "ekstra røde" oppdrettsfisk som er systematisk avlet.
De er etter min mening ikke spesielt aggressive, selv om de selvsagt passer egg og avkom nøye. Jeg har hatt "dither fish" sammen med dem, nærmere bestemt Nannostomus-tetraer, og det fungerte utmerket.
"Dither fish", eller "avledningsfisk", er nyttig hvis man har Apistogramma-paret i et artskar uten andre fisk. Når de får egg og yngel, har ikke hannen noe å gjøre siden det ikke finnes andre fisk i karet for han å holde unna eller være opptatt av. Dermed har det lett for å bli "ekteskapskrangel" mellom hannen og hunnen, han blir for nærgående og det tillater ikke hunnen. Så ender de opp med å i verste fall slåss.
Noen få tetraer holder hannen opptatt, og de er raske nok og gløgge nok til å holde seg unna Apistogrammaenes avkom. Nannostomus-tetraer har veldig liten munn, og de utgjør derfor liten fare for Apisto-yngelen. I en 85 liter hadde jeg Nannostomus marginatus som dither-fish sammen med mitt Apistogramma macmasteri par.
Postet 07.10.08 kl 21:39
Endret: 07.10.08 kl 21:42
Postet 07.10.08 kl 22:02
Postet 07.10.08 kl 22:04