Hva skal jeg gjøre?

I ettermiddag så jeg at den ene pansermallen min ikke var i god form, lå bare helt i ro.. noe den gjør fortsatt.. den er litt rødlig bak gjellene sine. Frykter den kommer til å dø over natta! Hva kan jeg gjøre for å prøve å redde den??
Incath
ingen? :(

Eit godt vannbytte hjelper av og til.
Det kan også være lurt å lese gjennom artikelen om sykdommer og se om du finner noen symtomer på sykdommer fisken kan ha.
Jeg kan ikke si noe om hva som feiler fisken din, men et solid vannbytte er alltid første bud, ved tegn på problemer.
men jeg skiftet en god del vann før den ble i dårlig form, skal jeg gjøre det igjen likevel da?
nå er det forseint... =/
Hvis det har gått så fort som det kan virke som utifra innleggene dine, ville jeg ha målt vannverdiene snarest. Dette kan tyde på forgiftning av ett eller annet slag.
Det kan bli litt vanskelig for jeg er skikkelig nybegynner og ikke har noe vanntestingsutstyr... =/
Incath
Det kan bli litt vanskelig for jeg er skikkelig nybegynner og ikke har noe vanntestingsutstyr... =/

Hvor lenge har akvariet vært i drift da? Er det mindre enn en måned?

Det beste rådet nå, er at du kjøper deg et par vanntester. Du bør ha dråpetester for ph og for nitritt. Dette er de to viktigste, og noe alle akvarister bør ha i hus fra starten av.
Da vil jeg anbefale deg å tå tak i dråpe-test for nitritt (No2) så fort du har anledning til det. Det blir litt vanskelig å hjelpe når man ikke vet hva de grunnlegende parametrene er

EDIT:... og der kom Mona meg i forkjøpet
Akvariet har vært i drift mindre enn en måned. Skal prøve å kjøpe noe om torsdagen!
Om karet er veldig nystartet så kan det være at filteret enda ikke er kommet i gang. Som førstehjelp kan du så fall bytte 50% av vannet og fortsette med daglige vannbytter på 30% frem til du får tak i dråpetest for nitritt og kan holde øye med nivået. Her og her kan du lese litt om hva som foregår i filteret under innkjøring.
Inntil torsdag, vil jeg anbefale deg å bytte ca 30% av vannet hver dag. Antagelig er ikke filteret ditt innkjørt, og derfor kan fisken dø av forgiftning. Dette var en forenklet måte å si det på, men det er en ganske normal nybegynnerfeil, så jeg vil anbefale deg å lese om nitrogensyklusen og faren ved nitritt-forgiftning. Bare søk på "nitritt" her på forumet

EDIT:... og der kom Tante Astrid meg i forkjøpet! Dere damer er kjappe ikveld
okei, men hvor mye koster en slik dråpetest?
Ca. 1 hundrelapp +/- i dyrebutikk. Billigere på nettet
men nå er jeg litt forvirret... det er så mange forskjellige tester og jeg vet ikke hvilken en jeg skal kjøpe! Noen som kan si meg en test som tester det meste til en rimelig pris?
Du trenger NO2-test og PH-test. Kjøp dråpetester for hver, ikke alt-i-ett-strips-test. Webzoo har rimelige tester og leverer raskt.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap