Malawi sykdom?

Hei jeg har blitt hekta på Malawi fisk å har noen spørsmål. Hvor mange kan man ha i en 450 liter`s akvarium? Jeg har en Fluval FX 5 pumpe og stor luftstein. Bytter 20 % vann hver 3-4 dag . Har i den senere tid kjøpt et parti med flere fisker, noen av disse har innhult buk er dette en sykdom elle er dett for lite mat? Alle var ikke sån men di spiser slik som alle andre. Fiskene er stort sett voksne. fisketyppene det gjelder er blant annet de dere kan finne under her. Har prøvd dette innlegget tidligere uten å få noe respons under kat. sykdom. Håper det er noen der ute som kan hjelpe

Hei!

Nå er ikke jeg ekspert, men begynner å få erfaring og har lest mye og fått mange gode råd som jeg kan dele.
Hvor mange du kan ha avhenger av hvilke malawi, hvilke størrelse det er på fiskene og hvilket temperament de har. Mange Mbunas er sterkt revirhevdende og du bør ikke ha for mange hanner sammen. Enkelte bør du ikke ha sammen med andre Malawi. Golden er et eksempel på en ganske "snill" malawi som ikke er særlig revirhevdende. Vet ikke om den fiskelisten du har er gjeldende, men ser du har mange Mbunas og ganske mange delfinciklider. Er disse fullvoksne? Delfinciklider er store fisk og krever mye plass og de har andre preferanser enn Mbunaene. Mbuna er glade i klipper og huler mens delfinene liker åpen sandbunn.

Jeg har et akvarie som er 485 liter der jeg har tre grupper Mbunas og en gruppe på tre med unge delfiner. Jeg har løst det med å dele akvariet i to, med klipper på den ene siden og åpen sandbunn på den andre. Jeg kan ha flere fisk men tar det rolig med innkjøp og ser det an på temperamentet på de enkelte. Har sørget for at hver Mbuna hann kan ha hver sin hule og at det er tilstrekkelig med huler til de som skulle bli jaget. Lurt å lese om hver art og planlegge før man kjøper inn nye fisk.

Når det gjelder innhult buk kan det komme av flere årsaker. Har hatt samme problem selv og trodde det var innvollsorm, men sannsynlig var de bare tynne og svake fra før. De var en del mindre enn de andre fra samme kull og var ikke like frempå ved matfatet og ble mye hakket på av de andre. Skal ihvertfall være mer nøye på valg av fisk i butikken neste gang å velge noen lubne! Prøvde å fete dem opp med å gi tillegg med frossen artemia, men det var sterk konkurranse og det endte med at de ble littegranne rundere mens de mest ivrige ble feite. Du får vel bare følge med og se på allmenntilstanden.
diverse parasittangrep kan gjøre fisk tynn, innvollsorm samt fisketuberkolose kan visstnok gjøre fiskene tynne. Står sikkert om det i sykdomsartikkelen.

Lykke til
Takk
Takk for innlegget er det andre som har erfaring med innhulet buk så vil jeg gjerne høre mer
Jeg har aldri hatt Malawi (kommer antagelig aldri til å ha det heller), men innhul buk er et "vanlig" problem, uansett art. Anbefaler å medisinere med en av de mest anerkjente parasitt medisinene. F.eks. Flubenol eller Praziquantel.

Understreker igjen at dette rådet er generellt. Om Malawi er sårbar mot disse medisinene vet jeg ikke noe om. Men jeg tviler på at det er tilfelle.....
Sykdom
Hei tender har dine fisker hatt tynn buk å har du erfaring med medesinen. Ser du er Botia interesert trenger du fler?
Botia er notorisk spredere av innvollsparasitter (skinny disease). Det er dog ikke buken man ser det oftest på.... men det blir en annen debatt Jeg har meget god erfaring med Flubenol og Prazi mot innvollsparasitter.

Hva slags Botia er det snakk om og hvor store er de?
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten (hann)
Reklame for plussmedlemskap