Arg! trodde jeg hadde ancistrus...

Hei

Som så mange andre her inne så har jeg også en placo i et veldig lite akvarium.

Jeg har 60 liters kar og skulle kjøpe ancistrus, så ser det ut til at jeg har kommet hjem med en placo......

Irriterende at de i zoo forretninger ikke sier noe om dette når jeg til og med sa hvor stort akvarium jeg har

Kan jeg la den leve der til den blir litt større og kjøpe større akvarium etter hvert??

De sier også alltid i zoo forretninger at fiskene vokser etter den str man har på akvariet og velger ut fisk de mener jeg kan ha i mitt kar.

Det er så dumt at jeg ikke brukte mer tid på disse sidene før, nå vet jeg jo at fiskene bør ha størrelse på akvarium som de vil trives i, ikke et som de liksom skal vokse etter....

MEN nå har jeg begynt å spare slik at jeg kan kjøpe i alle fall et til akvarium, et mye større et
Hvorfor er du sikker på at det er en Pleco? (Og ikke placo som du skriver)
Men ja, du kan ha den der en liten stund før den vokser seg større. Hvor stor er den nå?
Liker heller ikke instillingen til diverse butikkansatte når det gjelder størrelse på kar.. Fått anbefalt mye rart i mye smått...
Mener å ha lest her inne på de fiske-profilene her inne at pleco vokser seg til full størrelse uansett om karet er for lite...
litago
De sier også alltid i zoo forretninger at fiskene vokser etter den str man har på akvariet og velger ut fisk de mener jeg kan ha i mitt kar.

Det er favoritt salgsargumentet til alle dyrebytikker.. menne.. om man putter en nyfødt baby i en skoeske, ville den da stoppe å vokse fordi det ikke var noe mer plass igjen i esken? Nix.. Og sånn er det ikke for fisk heller.. Synes det er utrolig at folk går på det der gang på gang på gang på gang på gang på gang på gang..
Jeg er ikke 100 prosent sikker på at det er en pleco, men jeg har studert og studert bildene og beskrivelsene her inne, samt studert fisken min og etter hva jeg kan se så er det en pleco...

Ja jeg trodde faktisk blindt på at fisk ikke vokser i full str pga akvariets str, er sikkert veldig lettlurt jeg (som så mange andre her inne...tror jeg)
litago
Ja jeg trodde faktisk blindt på at fisk ikke vokser i full str pga akvariets str, er sikkert veldig lettlurt jeg (som så mange andre her inne...tror jeg)

Når en selger er overbevist om at det han sier er sannhet og realitet - er det ikke godt å gjøre annet enn å tro på hva han sier. Det er synd at det er slik, men mange ansatte i akvariebutikker har ikke nok kunnskap eller sitter inne med feil kunnskap. Men på en annen side er det ikke bare en måte å gjøre ting på.

I ditt tilfelle er jeg redd for at lille pleco ikke passer i karet ditt. Men en stund går det alikevel helt greit. Det går fint å selge fisken senere når den blir for stor. Lykke til
SolVard
[QUOTE=litago] Ja jeg trodde faktisk blindt på at fisk ikke vokser i full str pga akvariets str, er sikkert veldig lettlurt jeg (som så mange andre her inne...tror jeg)
I ditt tilfelle er jeg redd for at lille pleco ikke passer i karet ditt. Men en stund går det alikevel helt greit. Det går fint å selge fisken senere når den blir for stor. Lykke til

Er ikke helt med deg når du skriver,,sitat,, Det går fint å selge fisken senere når den blir for stor. Å selge en pleco eller for den saks skyld en gibbiceps er ingen enkel sak. Som regel må en GI DEM BORT for å bli kvitt dem og snakker av erfaring, da jeg selv skal gi bort i morgen en av hver nevnte malletyper. Når folk med lite erfaring kjøper mindre pleco og gibbier, som enten ser dem vokser enormt eller høster erfaring av andre og heller vil gå over til kanskje ancistrus, er eneste måten å bli kvitt dem på å gi dem bort. Har du sett en pleco eller gibbiceps blitt solgt her siste mnd? I allefall ikke av den vanlige typen. Anbefaler alle som ønsker seg maller, ancistrus. Di blir opptil 15-17cm max. Har selv et par stk som er så store. Vanligvis blir di mellom 10 og 13 cm.

Mvh Leif

å jada, det er solgt 3 pleco på en 10 -12 cm siden i sommer og det går en til ut nå i helgen. Men er fullstendig klar over at det er ikke den letteste fisken å omsette. Men hadde du t.eks. tatt deg en tur over til zoo butikken på Notodden, er meg blitt fortalt at de omsetter mange av de som virkelig er store.
Snakket med Zoo-1 på Moa om dette for et par dager siden, og de sa også at de tar imot en del plecoer over 25-30 cm, men at desse fort går ut igjen til faste kunder med store kar..
Hvis folk med små kar absolutt vil ha pleco får de kjøpe en, og ha den feks i ett år, så kjøper butikken den tilbake.

Jeg har selv nettopp solgt to 10-12 cm pleco som jeg ble anbefalt av en annen dyrebutikk til mine 60 og 120litere...men jeg solgte de for mindre enn halvparten av kjøpesummen i butikk da.
Vil jo at de skal ha det bra, penger er ikke det viktigste, det er jo bare snakk om noen hundrelapper
ja, jeg kjøpte min for kr 100,- så det blir ikke store tapet hvis jeg må gi den bort
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap