Er det noen som vet hvordan jeg kan få tak i en til to damer av typen LDA 16? Har undersøkt litt rundt i Oslo om det er mulig å bestille dette, men det sies at disse ikke er på noen importliste.
Da jeg oppdaget to av denne typen måtte jeg kjøpe dem med en gang. De hadde kommet uanmeldt i en direkte import. Etter en stund viste det seg at det var en av hvert kjønn. Håpet på at de kunne bli litt bedre kjent etterhvert men det endte stort sett med at bartefar jaget sin tilkomne hver gang de møttes. Etter en stund døde hunnen brått og uventet. Håpet på å få tak i flere av denne typen slik at jeg kunne vurdere oppdrett. Jeg regner med at dette vil være en interessant art for andre akvarister da de er så vanskelige å få tak i.
LDA 16 blir ofte omtalt som Ancistrus SP Red eller Brown. Noen mener at det er den samme som L338. I senere artikler som har dukket opp på nettet har man nå begynt å gå bort fra denne sammenligningen. Selv synes jeg at L338 er veldig forskjellig fra den pluggen jeg har i bassenget.
Det er vanskelig å oppdrive et bilde av denne mallen. Min vil ikke komme frem og la seg fotografere. Legger derfor ut en link til en side med bilde:
http://www.aquaristik-talk.de/biete-tausche/12474-ancistrus-lda16.html