" masse " død ??
Siden midten av september og til midten av oktober har det dødd 5 fisker. Det døde en senest i dag. Det blir ca 1 død fisk per uke noe jeg syns blir litt merkelig. Jeg skifter vann jevnlig 1 gang i uken og har oppi Aqua Sana og Easy Life. Pluss at jeg har oppi Nitridac 1 gang per måned. De eneste tegnene på noen av dem er rett og slett at de ikke klarte å svømme riktig eller lå på bunnen. Kan det være en sykdom? Noen som har hatt lignende? Skal kjøpe en vanntester i morgen så blir det en oppdatering..
Postet 09.10.08 kl 12:42
Vanntester er nok nødvendig for å kunne begynne og nøste opp i årsakene til fiskedøden. Hvilke tester har du tenkt å kjøpe?
Du bør egentlig kutte ut alle vanntilsetningene. De har ingen som helst virkning på noe, og er kun beregnet på å tappe kunder for penger....
AquaSana er produktet til en skikkelig dårlig produsent, og jeg har hørt så mange som har opplevd fiskedød etterhvert ved bruk av det. Jeg tror rett og slett det er direkte usunt! Begynner å tro litt av hvert om den Prodac-produsenten... jeg ville ikke brukt et eneste produkt derfra om du så kastet det etter meg!
Easy Life er juks, det kan du droppe med en gang. Det skulle vært forbudt å selge, det har ingen som helst virkning på noe. Det samme gjelder Nitridac, det er noe du absolutt ikke har bruk for.
Ta et par vannbytter med et par dagers mellomrom nå, og tilsett ingenting. Friskt vann er det fiskene trenger. Ikke alle disse jukse-greiene som finnes i butikkhyllene kun for at butikker og produsenter skal tjene penger på kunder som ikke vet bedre.
Du bør egentlig kutte ut alle vanntilsetningene. De har ingen som helst virkning på noe, og er kun beregnet på å tappe kunder for penger....
AquaSana er produktet til en skikkelig dårlig produsent, og jeg har hørt så mange som har opplevd fiskedød etterhvert ved bruk av det. Jeg tror rett og slett det er direkte usunt! Begynner å tro litt av hvert om den Prodac-produsenten... jeg ville ikke brukt et eneste produkt derfra om du så kastet det etter meg!
Easy Life er juks, det kan du droppe med en gang. Det skulle vært forbudt å selge, det har ingen som helst virkning på noe. Det samme gjelder Nitridac, det er noe du absolutt ikke har bruk for.
Ta et par vannbytter med et par dagers mellomrom nå, og tilsett ingenting. Friskt vann er det fiskene trenger. Ikke alle disse jukse-greiene som finnes i butikkhyllene kun for at butikker og produsenter skal tjene penger på kunder som ikke vet bedre.
Postet 09.10.08 kl 12:55
Endret: 09.10.08 kl 12:56
Postet 09.10.08 kl 12:58
Endret: 09.10.08 kl 12:59
Postet 09.10.08 kl 13:01
Postet 09.10.08 kl 13:07
KarinisTakk for råd. Sparer nok en del hvis jeg ikke skal kjøpe tilsetninger ja, men nye svar gir nye spørsmål. Hvis jeg har nitritt osv i akvariet hvordan skal jeg bli kvitt det uten å bruke tilsetninger? Hjelper det kun med vannskifte?
Det er vannbytter som hjelper, ja. Kun vannbytter.
Men du skriver jo at dette med fiskedød har pågått i fem uker. Hvorfor har du fremdeles nitritt i vannet da? Det burde være innkjørt på dette tidspunktet, akkurat nå faktisk. Det tar 32 - 35 dager å kjøre inn et filter, og dersom du har hatt akvariet i drift i minst fem uker, burde du altså ha null i nitritt nå. Hvorfor har du nitritt nå, må man nesten spørre seg. Så da gjelder det å finne ut hvorfor.
Fôrer du for mye?
Fikler du ofte med filteret? Vasker du det? Det skal ikke røres, det skal stå i drift 24 timer i døgnet i akvariet, uten at vi blander oss inn. KUN når du ser at vannstrømmen ut fra filteret begynner å bli kraftig redusert, skal du forsiktig klemme svampene litt i en bøtte akvarievann. Da får du ut den verste gørra, og det er nok. Det skal ikke bli RENT, det skal være småskittent. Det er det bakteriene som tar seg av nitritten lever av. Så klem ut skitten i en bøtte vann, sett svampene tilbake straks (de må aldri tørke!) og sett i gang filteret igjen med det samme. Vask dem ALDRI i varmt eller kaldt vann i springen. Det kan drepe de filterbakteriene vi er avhengige av, de som tar seg av nitritt i akvariet og sørger for at alt er i balanse.
Hvor ofte bytter du vann i akvariet? Har du regelmessige vannbytte-rutiner?
30% vannbytte er passe i et akvarium som er innkjørt og stabilt. I begynnelsen (de første ukene eller par mnd) bør man bytte oftere, og spesielt hvis man har nitritt. Da må man bytte hver dag, hvis man vil at fiskene skal overleve.
I det neste innlegget ditt sier du at butikken har gitt deg enda et dårlig råd... de sier du kan kjøpe en test som tester flere ting på en gang. Dette bør du stå over, for det de snakker om er test-strips. Det er for dårlig, og gir i beste fall veldig unøyaktige resultater, ofte fullstendig feil.
Kjøp DRÅPE-TESTER, en test for hver vannverdi som skal måles.
Nitritt og ph er de to aller viktigste, men nitrat og ammoniakk kan være kjekt å ha.
Postet 09.10.08 kl 13:07
Endret: 09.10.08 kl 13:14
Postet 09.10.08 kl 13:09
Postet 09.10.08 kl 13:14
Postet 09.10.08 kl 15:17
Postet 09.10.08 kl 15:40
KarinisSelger de dråpetester på dyrebutikken? Hva koster de? Hvor lenge varer de?
Dråpetester selges som regel der man kjøper akvarie og fisk, men er ofte under halve prisen på nett. Pris på nett, somregel under en hundrings.
JBL's NO2/Nitrit-test skal rekke til 60 tester. Senere kan man kjøpe refill som er mye rimeligere.
Postet 09.10.08 kl 15:46
Bytt mer vann (uansett hvor lite eller mye du har byttet; bytt mer), og sjekk om du kan se noen sykdomstegn på noen av fiskene.
Hvilken innredning har du i akvariet? Er det bare "akvarie-godkjente" saker fra butikken, eller har du i noe av metall, plast eller naturstoffer som kan gi fra seg giftstoffer til vannet?
Hvor stort er akvariet, og hvor mange/hvilke fisk har du i det nå?
Hvilken innredning har du i akvariet? Er det bare "akvarie-godkjente" saker fra butikken, eller har du i noe av metall, plast eller naturstoffer som kan gi fra seg giftstoffer til vannet?
Hvor stort er akvariet, og hvor mange/hvilke fisk har du i det nå?
Postet 09.10.08 kl 15:46
Det er ca 14 planter. Pynt, grus, pumpe og varmekolbe kommer fra dyrebutikken, men har en kokosnøtt som nettopp er satt inn. Tviler på at det er den som gjør det siden dødsfallene startet lenge før den kom i hus.
Akvariet er 65 liter. I skrivende stund er det 12 neontetra, 4 sverddrager, 3 black molly, 2 guppy, 2 kuhlii-åler, 1 ancistrus + eplesnegler, sandsnelger og litt pestsnegler.
Akvariet er 65 liter. I skrivende stund er det 12 neontetra, 4 sverddrager, 3 black molly, 2 guppy, 2 kuhlii-åler, 1 ancistrus + eplesnegler, sandsnelger og litt pestsnegler.
Postet 09.10.08 kl 16:54
KarinisMistenker den nest siste molly hunnen å stryke med snart. Hun gidder jo så vidt å svømme hun og nå. Like før jeg gir opp hele dette her snart...
Ikke gi opp!!! Jeg var der du er nå får bare to uker siden. Gjør som mona sier og bytt minimum 30% hver dag (tar overraskende liten tid og det er gøy å se hvor mye liv som kommer i fiskene ved vannbytte Vannbytte er utrolig effektivt. Jeg visste ikke om vannbytte før jeg spurte her inne og stolte kun på kjøpte varer, men nitritten ble ikke borte. Så byttet jeg over til bare vannbytte og karet mitt er friskemeldt for en uke siden Molly'n din kan hende er en brokkvannsfisk, jeg også måtte oppleve det (enda jeg sa nøyaktig hva slags kar jeg hadde i butikken osv...) og min molly døde også. Som fersking kan jeg si at alle rådene jeg har fått her inne har reddet både gleden min ved akvariet og ikke minst fiskene mine (så takk til alle her
Postet 09.10.08 kl 17:13
Postet 09.10.08 kl 17:33
En venninne av meg opplevde at fiskene døde en etter en med noen dagers mellomrom. Alle virket friske til de plutselig døde. Jeg testet vannet hennes, og hun hadde skyhøy nitrat. Den var rødere enn det rødeste på tetra-testen. Fikk henne til å bytte 30% vann hver dag, og redusere foringen,og ingen fisk har dødd etter det...
Hun brukte å bytte vann hver uke, men foret litt for kraftig...
Hun brukte å bytte vann hver uke, men foret litt for kraftig...
Postet 09.10.08 kl 18:55
Det er riktig å bytte vann en gang i uken på et godt fungerende og innkjørt akvarium. Men i begynnelsen, når man er helt ny på dette, er det en god ide å bytte oftere.
Mange nybakte akvarister er litt for rause med maten (been there, done that)
De mater fiskene omtrent hver gang de går forbi, fordi det er så artig å se fiskene spise... Men det blir det naturligvis forurensninger av. I tillegg bruker jo akvariet (filteret) tid på å få en fungerende bakteriekultur, så da er ikke veien lang til at det utvikler seg giftstoffer i vannet.
Heldigvis var jeg kunde i en dønn seriøs akvariebutikk da jeg var fersking, så jeg fikk kun gode råd og de prakket aldri på meg noe juks og humbug. Kjøp vanntester og bytt vann hver dag, var det kontante rådet jeg fikk da jeg var innom med min første vannprøve (som viste blodrødt testresultat på nitritt..!).
Men jeg var heldig og mistet ikke en eneste fisk, takket være at jeg fikk det aller beste rådet; bytt halvparten av vannet hver dag til testen viser at nitritten er på null! Det tok ca to uker i mitt tilfelle.
Heldigvis ble jeg ikke sint og lei av akvariumhold av den grunn, jeg synes det var spennende, lærerikt og morsomt. Når akvariet bare har kommet i balanse mht bakteriekultur i filteret, plantene er kommet i god vekst og man har lært seg litt om gode fôringsrutiner osv, så er akvarium en glede å ha!
Jeg synes det er en utrolig givende hobby som jeg har glede av hver eneste dag (Jeg har ca 20 akvarier)
Mange nybakte akvarister er litt for rause med maten (been there, done that)
De mater fiskene omtrent hver gang de går forbi, fordi det er så artig å se fiskene spise... Men det blir det naturligvis forurensninger av. I tillegg bruker jo akvariet (filteret) tid på å få en fungerende bakteriekultur, så da er ikke veien lang til at det utvikler seg giftstoffer i vannet.
Heldigvis var jeg kunde i en dønn seriøs akvariebutikk da jeg var fersking, så jeg fikk kun gode råd og de prakket aldri på meg noe juks og humbug. Kjøp vanntester og bytt vann hver dag, var det kontante rådet jeg fikk da jeg var innom med min første vannprøve (som viste blodrødt testresultat på nitritt..!).
Men jeg var heldig og mistet ikke en eneste fisk, takket være at jeg fikk det aller beste rådet; bytt halvparten av vannet hver dag til testen viser at nitritten er på null! Det tok ca to uker i mitt tilfelle.
Heldigvis ble jeg ikke sint og lei av akvariumhold av den grunn, jeg synes det var spennende, lærerikt og morsomt. Når akvariet bare har kommet i balanse mht bakteriekultur i filteret, plantene er kommet i god vekst og man har lært seg litt om gode fôringsrutiner osv, så er akvarium en glede å ha!
Jeg synes det er en utrolig givende hobby som jeg har glede av hver eneste dag (Jeg har ca 20 akvarier)
Postet 09.10.08 kl 19:11
Endret: 09.10.08 kl 19:13
Jeg mente ikke at akvarium ikke vil bli aktuelt lengre for meg fordi jeg har problemer med vannverdiene, men det legger nok en demper på entusiasmen når jeg bruker hundrevis av kroner på ting som det viste seg at jeg egentlig ikke har bruk for. Takk for at du sa ifra mona så blir det mer penger til fisker og utstyr og kanskje en innvendig bakgrunn en dag Fikk låne en venninnes stripstest, men den stoler jeg ikke helt på ut ifra hva dere har sagt. Tok bare en liten ekstratest så jeg testet den på akvariet mitt og fikk perfekt resultat og så testet jeg det nye akvariet mitt på 10 l som kanskje har stått ( innkjøres ) i 2-3 dager og fikk det samme resultatet.
Postet 09.10.08 kl 19:24