Noen som har prøvd svart rådasand 1mm? -sammenligning med biltemasand.

Jeg ser det finnes svart rådasand på 1mm.

Jeg har prøvd biltemasand fra før, og misliker den av følgende grunner:

1. Den er for lett. Ved økt sirkulasjon og fisker som graver, så virvler den opp og tetter filteret.
2. Med plantelys blir den veldig rosa.
3.Når man tar bilder av fisk, så reflekterer den for mye lys, sånn at bildene blir dårlige.
4. Slammet trekker ikke ned i sanden, men blir liggende oppå.
5. Noe av sanden (de gråsvarte partiklene) er magnetiske, og er en fryktelig kombinasjon med algemagneter (riper i glasset).

Så kommer spørsmålene ang den svarte rådasanden:

A. Denne sanden må jo være tyngre siden den er på 1mm, men havner den i filteret ved høy sirkulasjon?
B. Jeg antar at denne sanden reflekterer minimalt, både farge og lys, og blir pen når man skal fotografere?
C. Hvordan oppfører slam seg. Legger det seg på overflaten? Synes slammet veldig godt, i såfall?
D. Er svart rådasand magnetisk?

Takk for hjelpen til dere som deler ærfaringer med meg.
wow, svart rådasand?

Flott om du sier fra hvor du har sett denne (eller kanskje alle dyrebutikker kan bestille den?). Er den 100% trygg å bruke i akvarium - og for corydoras, så skal jeg ha slik sand!
Spørsmålet er vel også; hva er det som gjør denne type Biltemasand svart?
Er det annen stein enn den "vanlige" typen som er brukt? Er den farget, eller er den laget av svart stein og av hvilken type da?

De eneste bildene jeg har sett av naturlig svart sand, er vulkansk sand. Typisk å finne på strender rundt vulkanske øyer i Hawaii for eksempel. Her er også bilder.
Såvidt jeg har lest meg til ellers (mest å skumme gjennom tekst i full fart) er svart sand full av masse mineraler.
Hei. Jeg har svart fin sand kjøpt på dyrebutikk. Om det er Råda eller ikke vet jeg ikke men jeg er veldig førnøyd med den. Den har i hvertfall samme konsistens som Rådasanden jeg bruker ellers. Måtte ikke skylles bedre enn annen sand, men farget litt av. Du kan se den i 85-literen min. Ikke magnetisk, ligger i ro og dritten viser lite.
ElinH
wow, svart rådasand? Flott om du sier fra hvor du har sett denne (eller kanskje alle dyrebutikker kan bestille den?). Er den 100% trygg å bruke i akvarium - og for corydoras, så [I]skal[/I] jeg ha slik sand! ;-)

Jeg fant den her.
mona o
Spørsmålet er vel også; hva er det som gjør denne type Biltemasand svart? Er det annen stein enn den "vanlige" typen som er brukt? Er den farget, eller er den laget av svart stein og av hvilken type da?
Ja, det er også et poeng.

Såvidt jeg har lest meg til ellers (mest å skumme gjennom tekst i full fart) er svart sand full av masse mineraler.
Sand og stein er mineraler. Men du tenker kanskje på metaller?
SoVe
Måtte ikke skylles bedre enn annen sand, men farget litt av.

Hmm farget av? Hvordan da? Ble vannet mørkere? Ble sanden lysere?
Ikke magnetisk, ligger i ro og dritten viser lite.

Akkurat det høres lovende ut.
Ja, kom på enda et spørsmål: Hvordan er den for ciklider og cory som siler den gjennom gjellene?
er det ikke den sorte sanden som er livsfarlig for fisk? ved sur PH så løser den seg opp, og den inneholder mye aluminiumsulfat? eller er jeg på bærtur nå?
Tom Anders
er det ikke den sorte sanden som er livsfarlig for fisk? ved sur PH så løser den seg opp, og den inneholder mye aluminiumsulfat? eller er jeg på bærtur nå?
Vet ikke. Kanskje du tenker på svart blåsesand?
Vanlig rådasand består av kvarts, og det står på sekken at den er produsert i henhold til ISO-sertifisering (ISO 9001 og 14001 tror jeg det var).
Svart rådasand har helt sikkert varedeklarasjon på samme måte, så det skulle være enkelt å finne ut hva den da består av. Er litt fristet til å bestille meg en for å sjekke ut den greia

Jeg fant en tråd om svart rådasand i et svensk forum.
Og her er en svensk tråd till, det så dårlig ut...



PS!
Aggi, du fant "en aldri så liten" feilskriving i innlegget mitt ovenfor! Hehe, selvsagt er sanden full av mineraler! *knis* Jeg mente, som du skriver, metaller.
mona o
Vanlig rådasand består av kvarts, og det står på sekken at den er produsert i henhold til ISO-sertifisering (ISO 9001 og 14001 tror jeg det var). Svart rådasand har helt sikkert varedeklarasjon på samme måte, så det skulle være enkelt å finne ut hva den da består av. Er litt fristet til å bestille meg en for å sjekke ut den greia :-)
Ja, kanskje En mail til aquamanias vil være lurt?


PS!
Aggi, du fant "en aldri så liten" feilskriving i innlegget mitt ovenfor! Hehe, selvsagt er sanden full av mineraler! *knis* Jeg mente, som du skriver, metaller.

Ok.. Hehe
Etter hva jeg forstår, består iallefall den svarte biltemasanden av alu.silikat, og er ikke egnet for fisk som lever på bunnen i akvariet (ciklider som siler sand på jakt etter mat, maller og Corydoras)

Silikat er visst ikke bra for fisk. Det finnes [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=128040+*+128240&t=temartic_e&userid=wPIk0yO82GSCB8GeTDpf8PQcbSVeS3tXHwp]en dråpetest[/URL] for å måle silikatnivået i akvarievann, og iflg. produkteksten så...

"For freshwater approx. 1 mg/l to 2 mg/l can be tolerated, for saltwater max. 1 mg/l."

"Kan bli tolerert"....? Den ordlyden likte jeg ikke. Betyr det at selv små konsentrasjoner er usunt, men at de dauer ikke eller får ikke helseplager før dette oppgitte nivået? (det virker som reker, snegler og invertebrater er ømtålige for dette - fisk nevnes ikke)

Jeg aner ikke hvor mye silikat, om noe i det hele tatt, svart silikat-sand over tid kan frigjøre i akvarievannet? Slik jeg forstår det, er det surt vann (under ph 7) som kan være verst i så måte?
Det er sånn jeg tolket det også, Mona.

Men, jeg søkte på forumet og kom over en tråd hvor Frank hadde fått 3 (?) sekker av svart rådasand. Han skulle sjekke den nærmere og sende deg en e-post, Mona. Tror tråden var fra 2006. Ringer det noen bjeller?

Ellers kan jeg finne tråden når jeg kommer hjem - på vei ut døra fra jobb nå
Aggi
[QUOTE=SoVe] Måtte ikke skylles bedre enn annen sand, men farget litt av.

Hmm farget av? Hvordan da? Ble vannet mørkere? Ble sanden lysere?

Når man skyller vanlig sand blir vannet gjerne brunt. Her ble vannet svart. Sanden ble ikke lysere så hvis den er fareget er det snakk om overskuddsfarge. Vannet i karet har heller aldri vært misfarget så den farger ikke av etter den er kommer i karet.
jeg har ikke svart rådasand, men jeg har en sandtype som heter hayley, den er sort og fin sikker ganske lingnende på den svarte rådasanden?
denne hayley kan du kjøpe på TROPEHAGEN ZOO og kanskje butikker.
mvh bernard
Hmm... Finner ikke den tråden det snakkes om at Frank skulle teste sanden, men kanskje det har kommet en produktomtale?

Den svenske tråden har jeg nå lest igjennom, og det er mye synsing der. Men det jeg vil tro, er at dersom denne sanden slipper ut gift, så er den iallefall dødelig for eplesnegler. På slutten av den svenske tråden, så er det noen som har svart sand med eplesnegler.

Lever sneglene dine ennå, SoVe?
jeg har prøvd den sorte rådasanden.
har 3 akvarier med sort sand og i alle de tre akvariene spiser ikke fisken og de dør etter noen uker. har blåsesand i 17 andre akvarier uten problem i samme reol, alt er likt utenom sanden. den ble kjøpt i dyrebutikk.
har prøvd med sverdrager, sebra danio, og ciklider. samme resultat
Petter Eliassen
jeg har prøvd den sorte rådasanden. har 3 akvarier med sort sand og i alle de tre akvariene spiser ikke fisken og de dør etter noen uker. har blåsesand i 17 andre akvarier uten problem i samme reol, alt er likt utenom sanden. den ble kjøpt i dyrebutikk. har prøvd med sverdrager, sebra danio, og ciklider. samme resultat

:S
Hvilken pH har du i karene dine?
I denne svenske tråden er det en som hadde ringt til Rådasand AB (firmaet) og spurt, og de hadde sagt nei til bruk i akvarie ang. svarte sanden.

Men hva er den egentlig ment for da? Reptiler eller noe sånt?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap