Diverse yngel
Her om dagen fikk jeg 12 guppy yngel. Det var så gøy å se så mange yngel. Jeg hadde den gravide i yngel boks og jeg måtte stå klar hele tiden for å fange de levende. Eller så svømt de opp å ble spist opp. Så nå har jeg alle 12 i en glass bolle. Tar det lang tid før de vokser seg så stor at man tydelig ser hvilken farge halen får? Jeg er nybegynner ang fisk.
Gjelder alle typer yngel når jeg kan se hvliken farge og rase de blir. Er jo noen yngel som dukker opp i akvariet og da vet jeg ikke hvem som fødde de.
Takk!
Gjelder alle typer yngel når jeg kan se hvliken farge og rase de blir. Er jo noen yngel som dukker opp i akvariet og da vet jeg ikke hvem som fødde de.
Takk!
Postet 09.10.08 kl 21:39
Postet 09.10.08 kl 21:41
Endret: 09.10.08 kl 21:42
Hvordan se om fisk er gravid
Hvordan kan jeg se forskjell på gravid fisk og fisk som ikke er gravid?
Dette gjelder: platy, neontetra, molly, sveddrage, guppy. Er nybegynner ang fisk.
Takk!
Dette gjelder: platy, neontetra, molly, sveddrage, guppy. Er nybegynner ang fisk.
Takk!
Postet 09.10.08 kl 22:05
Endret: 09.10.08 kl 22:06
Neontetraene legger egg og blir derfor ikke gravide. De er også vanskelige å få frem yngel på. De andre fiskene du nevner er levendefødende og vil bli gravide etterhvert så sant det er en av hvert kjønn i karet. Når tiden for fødselen nærmer seg så vil magen nesten virke firkantet. Her er en fin artikkel om guppy, men de andre levendefødende du nevner har store likheter når det gjelder stell og avl.
Det vanligste er å vente til levendefødere er såpass store at de kan kjønnsbestemmes før de selges.
Om du velger å ha yngelen i glassbollen i lengre tid så håper jeg du har filtrering der. Hvis ikke så bør du skifte mesteparten av vannet daglig. Sørg for at det nye vannet har samme temperatur, men unngå å bruke vann fra varmtvannstanken.
Det vanligste er å vente til levendefødere er såpass store at de kan kjønnsbestemmes før de selges.
Om du velger å ha yngelen i glassbollen i lengre tid så håper jeg du har filtrering der. Hvis ikke så bør du skifte mesteparten av vannet daglig. Sørg for at det nye vannet har samme temperatur, men unngå å bruke vann fra varmtvannstanken.
Postet 10.10.08 kl 18:03
ChihuahuaHva er vanlig og selge fisken for? Når kan jeg selge fisken videre/ når er den stor nok?
Pris varierer på type fisk en selger, men fisken du nevner er stort sett levende fødere. Som regel florerer det av denne type fisk til salgs og den selges billig. Guppy, platy, molly og sverddragere selges for alt mellom 5 og 15 kroner stykket, litt avhengig av størrelse, farge og om det er prakt -eksemplarer og litt annet. Mvh Leif
Postet 10.10.08 kl 18:28
ChihuahuaHvordan kan jeg se forskjell på gravid fisk og fisk som ikke er gravid? Dette gjelder: platy, neontetra, molly, sveddrage, guppy. Er nybegynner ang fisk. Takk!
Når en levendeføder er gravid ser du magen er betraktelig større enn vanlig. Som regel blir magen formet som en firkant rett før den skal føde. På di fiskene som ikke er svarte, men kanske gule, orange, gråe etc, kan du se et sort felt helt bakers i magen ved analfinnen. Dette er yngel ;- =)
Bildet viser en gravid guppy som fødte dagen etter at dette bildet ble tatt. Der ser du hun er svart bak, dette er yngel ;-=)
Lykke til med yngel
Postet 10.10.08 kl 18:38
Postet 10.10.08 kl 20:19
Så det blir et svart felt helt bakerst når de skal føde snart? Har noen guppy i fødekasse som har svart felt, men de har enda ikke fødd etter 2- 4 dager i føde kassen.
Takk!
Når en levendeføder er gravid ser du magen er betraktelig større enn vanlig. Som regel blir magen formet som en firkant rett før den skal føde. På di fiskene som ikke er svarte, men kanske gule, orange, gråe etc, kan du se et sort felt helt bakers i magen ved analfinnen. Dette er yngel ;- =)
Bildet viser en gravid guppy som fødte dagen etter at dette bildet ble tatt. Der ser du hun er svart bak, dette er yngel ;-=)
Lykke til med yngel
Takk!
loffa[QUOTE=Chihuahua]Hvordan kan jeg se forskjell på gravid fisk og fisk som ikke er gravid? Dette gjelder: platy, neontetra, molly, sveddrage, guppy. Er nybegynner ang fisk. Takk!
Lykke til med yngel
Postet 10.10.08 kl 21:19