Daphnia pulex

Noen som har hørt om denne? Er den enklere å drette enn moina, for eksempel?
(Mine moina døde ut over ei helg jeg ikke var hjemme.)

Tåler denne lite oksygen i vannet, eller må den ha brusestein?

Hva er nedre grense for temperatur? Kan den sendes på denne tiden av året?
Den tåler lave temperaturer, men det blir ikke så tett "befolkning" som med moina. De tåler ikke like mye forurensing i vannet, men så skal de helst ha alger istedet for gjær.

Tror de bør kunne overleve greit uten luftestein om det er mye overflate.
Ikke i vase MAO...
Kanskje sammen med tangloppene? Har dem i en ikeabalje på ca 20 l
Det er riktig at den krever lavere temp, den formerer seg ikke like raskt som Moina, men dør heller ikke så raskt ut om man ikke forer, en del overlever i 1-2 uker uten foring.

Husk å se nøye etter for ofte kan det se utdødd ut når man ikke har foret på en stund, men ved nærmere ettersyn er der liv. Daphnier legger hvileegg når tilgangen til mat eller forholdene endrer seg og kan i mange tilfeller komme greit tilbake.

Utfordringen med små kulturer er forurensning og nitrit. Dette er jo det samme som med små akvarier. Pulex kan klare seg i de fleste beholdere under forutsettning av at nitrat holdes nede.

Jeg har en "Europris" vase på ca 5-6 liter som disse har overlevd i 6-7 mnd. Jeg har litt biltemasand i bunnen og en tust med javamose, samt at jeg har hatt oppi litt gjær med 2-3 ukers mellomrom. Denne står i vinduskarmen så den får dagslys og det er en del svevealger. De overlever og blir litt fler så litt færre igjen. Jeg tar ikke ut noe til for fra denne.

Om såkalte "vannsilere" skiller på det som kan filtreres er omdiskutert. Dvs. svevealger, gjær, infusorier etc. Jeg forer Daphnier bare med gjær av enkelthetsgrunner. Det finnes eksempler på god formering med alle disse typene.

Det er også diskutert om forskellene innenfor disse gruppen kan gi økt formering. Det er noe forskjell på næringsinnholdet på forskjellige typer alger, det samme kan gjelde gjær og infusorier. Det går an å eksperimentere med vitamintilsetning i gjæren f. eks for at levendeforet skal bli sunnere. Min erfaring er at tetthet og størrelse på foret kan ha noe å si på formeringen.

Her er det åpenbart rom for mye spennende eksperimentering for å finne ut hva som virker opptimalt
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Ebeltoft
Reklame for plussmedlemskap