Javabregner med brune blader

Ja det har seg slik at mitt eksperiment med å "rense" plantene for snegler med salt smelte rett i ansiktet på meg, og nå ser det ut som plantene holder på å dø.

Hva skal jeg gjøre for å få dem tilbake til den flotte grønn fargen de hadde?

Det jeg gjør nå er at jeg bruker en bordlampe som gir 50W, bøtte på 10 liter, og gir 3 dråper Sera flytende plantenæring etter at jeg har byttet vann, noe jeg gjør hver dag.
Uffda, det var synd. Da hadde du nok plantene nedi for lenge, eller vannet for salt. Er alt blitt brunt? Hva med stengelen? Javabregne har ofte brune blader som er dekket med små avleggere, så alt håp er ikke ute ennå.
Håper du klarer å redde dem.
de har blitt grønnere enn de var, men de er fortsatt brun/grønne. :/

Ingen som har noen tips om hva jeg kan gjøre?
Det er altså ikke unormalt med brune flekker på javabregner, for bregner formerer seg ved hjelp av sporer. Sporene dannes på bladene som brune flekker. Ofte kan det komme avleggere på blader som ser helt døde ut. Kan du ikke ta et bilde av plantene, så er det lettere å se hva det dreier seg om?
Håper du ikke puttet alt nedi saltvannet uten å teste på noe av det først. :S
joda alt gikk nedi, 3 pklanter, ca 200kr. :/

Skal ta bilde og legge ut så snart jeg kan. Nettet er nede hjemme så kan ta litt tid. :/
Dammed
joda alt gikk nedi, 3 pklanter, ca 200kr. :/ Skal ta bilde og legge ut så snart jeg kan. Nettet er nede hjemme så kan ta litt tid. :/

Jeg måtte leite opp tråden der jeg ga deg råd. Liker ikke tanken på at jeg kan ha rådet til noe som ikke funket. :S

Fikk du ikke med deg at jeg rådet til å prøve bare et blad først?
Aggi
Det er jo ikke sikkert javabrenene tåler saltvann så lenge som 3 døgn... Så du bør kanskje prøve med ett blad i første ommgang..?

Får iallefall håpe at bregnene klarer seg. Ikke kast dem dersom de blir brunere. Sporene er forhåpentligvis aktive selv om mor-planten dør helt.
Aggi
Jeg måtte leite opp [URLBLOCK1]der jeg ga deg råd. Liker ikke tanken på at jeg kan ha rådet til noe som ikke funket. :S Fikk du ikke med deg at jeg rådet til å prøve bare et blad først? Får iallefall håpe at bregnene klarer seg. Ikke kast dem dersom de blir brunere. Sporene er forhåpentligvis aktive selv om mor-planten dør helt. :)

Ja de ble ikke badet i 3 døgn, kun 20 timer. Men det ble ikke helt bra nei. Glemte å ta bilde, skal ordne det neste gang.

Men de ser ut som de har dødd helt. :/
nei, kastet dem da de ikke viste noen form for liv og noen blader begynte å gå i oppløsning. :/

Neste gang blir det et forsiktig klor bad...
Fikk du e-posten jeg sendte deg?
jepp.

Sendte deg en tilbake nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap