- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Kombinere kampfisk med andre arter...
Kombinere kampfisk med andre arter...
Hei!
Får begynne med å si at jeg er helt ny på dette, akkurat kjøpt et 60L akvarium, fått i grus og plantet noen planter :P Så nå bare venter jeg på å kunne kjøpe fisker her...
Saken er den at jeg har veldig lyst på en kampfisk, men vil liksom ha noe mer også. Virker på meg, etter å ha lest X-antall tråder her på forumet som om det er veldig vanskelig å finne noen fisker som er sikre å kombinere med kampfisk... Har tenkt på å ha en liten stim med neontetra, ut i fra det jeg har lest meg til her inne ser det ut til at dette skal kunne fungere. Videre vil jeg ha en (eller to?) algespisere av noe slag, noen som har forslag her? Og så kanskje et par fisker til, eller blir dette for mye med tanke på størrelsen på akvariet? Tenkte litt på et par Dverggurami, noen som har noen tanker om dette?
Føler nesten jeg må spørre her inne, har vært på begge dyrebutikkene her i byen i dag. På den ene sa de at et nytt akvarium måtte "kjøres inn" i to-tre dager, på den andre "ei lita uke"... Ut fra det jeg finner her inne på forumet så er dette alt for lite, så føler ikke helt jeg kan stole på de folkene som jobber i disse to butikkene...
Og et lite spm til; hvilke fisker bør jeg evt. kjøpe først, og hvor lenge bør jeg vente mellom hver nye type jeg kjøper...
Håper noen kan hjelpe meg med dette
Får begynne med å si at jeg er helt ny på dette, akkurat kjøpt et 60L akvarium, fått i grus og plantet noen planter :P Så nå bare venter jeg på å kunne kjøpe fisker her...
Saken er den at jeg har veldig lyst på en kampfisk, men vil liksom ha noe mer også. Virker på meg, etter å ha lest X-antall tråder her på forumet som om det er veldig vanskelig å finne noen fisker som er sikre å kombinere med kampfisk... Har tenkt på å ha en liten stim med neontetra, ut i fra det jeg har lest meg til her inne ser det ut til at dette skal kunne fungere. Videre vil jeg ha en (eller to?) algespisere av noe slag, noen som har forslag her? Og så kanskje et par fisker til, eller blir dette for mye med tanke på størrelsen på akvariet? Tenkte litt på et par Dverggurami, noen som har noen tanker om dette?
Føler nesten jeg må spørre her inne, har vært på begge dyrebutikkene her i byen i dag. På den ene sa de at et nytt akvarium måtte "kjøres inn" i to-tre dager, på den andre "ei lita uke"... Ut fra det jeg finner her inne på forumet så er dette alt for lite, så føler ikke helt jeg kan stole på de folkene som jobber i disse to butikkene...
Og et lite spm til; hvilke fisker bør jeg evt. kjøpe først, og hvor lenge bør jeg vente mellom hver nye type jeg kjøper...
Håper noen kan hjelpe meg med dette
Postet 10.10.08 kl 23:59
Endret: 11.10.08 kl 00:05
Hei, jeg har skrevet litt om dette på hjemmesiden min.
Postet 11.10.08 kl 00:04
VindGenHei! har vært på begge dyrebutikkene her i byen i dag. På den ene sa de at et nytt akvarium måtte "kjøres inn" i to-tre dager, på den andre "ei lita uke"... )
Ingen av delene stemmer. Normal innkjøring er 4-6 uker. Om du gjør dette fiskeløst eller med fisk får du avgjøre selv. MEN; fiskeløst er mest humant mot fisken og sparer deg for bøtter (bokstavelig talt) med arbeid.
Ang andre fisk med Kampfisk.. Ancistrus sp er en ypperlig algeeter, og går strålende med kampfisk. Det samme gjør Kuhlii-ål. I en 60l mener jeg du kan ha rundt 10 av disse. Kampfisk har veldig varierende personlighet, så det er mange mulige kombinasjoner, avhengig av akkuratt din fisk.
Postet 11.10.08 kl 00:07
Takker så langt...
Kjempeflott side... Den skal leses nøye Noen tanker rundt de andre spm mine? (Ser jo ut som du har litt peiling på temaet
Blir det for mange fisker de jeg har ramset opp i et 60L akvarium?
Hva bør komme først i akvariet, kampfisken eller noen av de andre, eller det ett fett?
Blir det for mange fisker de jeg har ramset opp i et 60L akvarium?
Hva bør komme først i akvariet, kampfisken eller noen av de andre, eller det ett fett?
Postet 11.10.08 kl 00:09
Inaktiv bruker
Kampfisk er jo fin med noe annet asiatisk som dronning/kileflekksrasbora og "borneo sucker"
Postet 11.10.08 kl 00:24
Postet 11.10.08 kl 01:09