Elite stingray pumpa fanger og dreper guppy!

Har en Elite Stingray 15 innvendig pumpe i 43 liter akvarium. Har i det siste observert at avdøde fisker henger fast bakpå hoveddelen av pumpa - rett bak maskineriet om dere forstår.

Har observert en guppy dame for 3 dager siden med frynsete hale. Ingen mobbing observert - og hva skjedde i går tror dere? Jo - en annen guppydame henger fast bakpå i overkanten av pumpa. Halefinne og bakkropp suges fast. Det er veldig sterkt sug, slik at jeg må trekke ut kontakten for å få henne løs. Hun var veldig skadet og lå bare å pustet på bunnen lenge. Måtte avlive henne senere på ettermiddagen.

Demonterte pumpa til den minste detalj og skyllte den godt i akvarievann før jeg satte den sammen igjen.
Vet ikke om det var pga at den begynnte å gå tett i filtermassen. Det så egentlig ikke slik ut, eller om den suger mye rett gjennom uten å gå gjennom filtermassen? Det er egentlig slik det føles.

Dette filteret fulgte med akvariet som jeg kjøpte fra en nabo. Sikkert underdimensjonert for det er nok filteret som fulgte med i et sett.

Lurer veldig på om det er flere som har denne pumpa og som har erfart noe lignende. I så fall er det vel på tide å investere i ei ny pumpe.
Er ikke helt sikker på hvordan de sitter fast siden jeg ikke har noe erfaring med slike filter, men kan du ikke stikke noe filtersvamp eller noe inni hullet der de setter deg fast? Da får du ekstra grobunn for bakterier samtidig
Det er egentlig ikke hull, bare tynne spor på et vis. Som ei ramme. Det er innenfor denne at selve pumpa er plassert.

Litt vanskelig forklart?
Kunne du ikke ha dekket innsuget med svamp da? Eventuell grønn eller svart så den ikke skiller seg så mye ut.
har den i et 35 liters kar men har ikke hatt noe problem med den untatt at den bråker litt
Filterbit bak pumpa.
Har bestemt meg for å legge en bit sort svamp/filter og kile den fast bakom pumpa slik at den ikke kan suge inn flere fisker. Takk for dette tipset Majones og Mvjns. Hadde faktisk ikke tenkt på dette.

Det er nok tryggere.

Har prøvd å sjekke suget nå etter massiv reingjøring. Det virker som om den suger mindre der og da var pumpa kanskje litt tett likevel.
Forstår det ikke helt, for det er ikke mer enn 3-4 uker siden jeg skyllte filteret i akvarievann.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap