Akvarie for paletter

Har for øyeblikket ett av mine akvarier "tørrlagt" og har begynt å fundere litt på å gjøre det til ett fint hjem til ett par Palettciklider (Bare de to om ikke jeg får algeproblemer, da flytter nok noen Ancistrus inn). Er nybegynner men har vel kanskje tatt "litt" av alt for skal jeg ha mer vann nå må jeg flytte :P
Akvariet er på ca 110 liter men har litt underlige mål (lforholdsvis lavt) og burde gi bra med boltreplass.
Trenger noen tips til innredning. (planter /huler osv)
Lurer også på å bruke elvesand , den er ekstremt finkornet men er trolig veldig stabil (iriterende å kjøpe noe når en har norges fineste sann rett i nabolaget)

du må ihvertfall ha flere huler, palettene blir territorielle av seg når de leker, og trenger ei egen hule. har selv delt ei kokosnøtt kjøpt på ultra, fjerna innhold, skrubba, satt i komfyr en halvtimes tid og så skrubba igjen. borra hull med dremel og "spleisa" delene sammen igjen med fiskesnøre. ved delinga ble det en naturlig fin sprekk/hull midt på som jeg satte ned mot bakken som palettene stortrives og har lagt et kull egg og fått yngel i nå.

har sett en del folk her bruke kjøpte skiferhuler for ancistrus, så da skal du nok være godt igang!

edit: palettene mine er veldig gla i cabombaplanter, bruker de både til å leke gjemsel i og småspise litt på av og til.
Takk for svaret.
Ser at jeg hadde en liten "typo" på tittelen her, har i utgangspunktet tenkt dette karet kun for ett Palettciklide par, hovedsakelig for å lære litt om opdrett. Tenker å ha en del forskjellige huler for å prøve meg litt fram med utforming osv.

La foresten merke til noe litt underlig med dette karet, det må være laget av noe spesielt glass for det virker ikke som fiskene ser deg igjennom det ,virker veldig "speilende" , ikke noe problem med innsyn utenifra men en ser helt klare speilbilder av fisken om den er i nærheten av glasset. Selv gabonreka mi er avslappa i dette karet (og den er sky som f...)
MC Darup
Rettet overskriften :)

Takker
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap