Red moore-rote er slimete

Hei!

Da jeg så at den nye Red Moore rota mi ENDELIG hadde sunket og satt den sånn jeg ville ha den, oppdaget jeg at hele rota har et slimete belag over hele seg.. Hva er dette? Det er helt usynlig og det ser ikke ut som alger?

Hva er dette?

Mvh Iselin
Dette er et sopp belegg som er helt normalt. Typisk at red moore røtter får dette. Det går bort av seg selv. Noen fisker spiser dette, og det er ikke skadelig eller farlig for fiskene. Om du synes det blir for stygt er det bare å gni det av med fingrene og slamsuge det vekk. Varer en kort stund og så blir det borte. Har aldri opplevd at det kom tilbake.

Som sagt, dette er helt normalt med nyinnsatte red-moore røtter
Oioi! Nå kan jeg endelig svare på noe også

Jeg har to ganske store røtter i karet mitt og de fikk et TJUKT lag med slim. Men jeg kjøpte meg 10 veldig sultne eplesnegler, og de spiste opp alt sammen i løpet av en uke. Det skal vel egentlig forsvinne av seg selv etterhvert, men blir det for ille kan du ta dem ut og skylle det vekk.

Nå er røttene helt slimfire og sneglene får squash å spise istedet
Det er altså deilig sopp jeg har drevet å gnidd vekk, altså! Heh:p

Er det lurest å ta på javamosen etter at det er borte??
Det er et forbigående problem, heldigvis, det vil gå over av seg selv.
Men noen spiser dette slimet, ancistrus for eksempel, eller eplesnegler som noen nevner her.

Jeg har noen redmoor-røtter til bløtlegging i et kar selv, og det tok fjorten dager før de ble ordentlig slimete. Spylte dem en gang i dusjen, det gikk veldig lett av, og nå ser det verste ut til å være over.
Om det blir for ille så er det vel enklere å fjerne dette uten mose på.
Enig med Akvafil. Jeg har planer om å surre javamose rundt grenene på mine redmoor-røtter, men jeg har med vilje ventet til denne perioden med den slimete hvitsoppen er over Det høres ikke videre delikat ut, hehe
Ja, jeg er vel forsåvidt enig i det, hehe!

Virker som at det ikke er mye igjen av denne soppen! Det er jo bare en liten rot som såvidt får plass i en 35 liter, men at akvariet er så lite betyr at rota får mye mer virkning med en gang. Gleder meg til karet blir i orden igjen, jeg..


Takk for all hjelp=)
Tilfeldig bekjentskap
© Eivind Stavem Aagnes
Reklame for plussmedlemskap