Hagedam problemer

Vann brunt nesten sort noen ganger.har koi og gull fisk i dammen har nesten ikke sett de.Noen som har gode råd om e.v.t.filter filtersystemer som kan gjøre noe med dette problemet.På en nogen lunde rimelig måte
Hei, ser du er fra Averøya, hvor du er fra? Hos bestemor bruker vi et algemiddel, ve tikek om dette er bra for fiskene, men det funker ei stund mot algene hvertfall. Hvis ikek så ville jeg prøvd meg med et skikkelig filter med bra med filtermateriale slik som det er på eheim og am top pumpene, har en mistanek om at dette vil hjelpe, men har ikke peiling.
HVis du har "skittent vann" MÅ du ha et filter.
Da må du først vite hvor mange liter dammen din er. Deretter må du finne det filteret som passer.
Hva er dammen laget av?
Er det tilsig fra omgivelsene rundt (overflatevann)?
Du må ha et filter med både mekanisk og biologisk filtrering. UV er også en fordel, hvis du vil ha klart vann.
Du kan lese litt her
Takker for svaret.Dammen er ca 1m dyp og ca 3m i diameter.Har et gardena svamp filter,men er klar over at det er forlite.Det er så mange forskjellige filter typer på markedet,så jeg ville gjerne høre om erfaringer andre har hatt ang.filterreing av hagedammer.Filter typer osv.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap