Hvordan kan man unngå å overføre en rekeart til et annet kar ved flytting av planter og mose?

Jeg skal flytte noe mose til et kar hvor jeg skal ha blue pearl-reker. Hva gjør jeg med planter og mose for å forsikre meg om at det ikke kommer kirsebærreker oppi sammen med blue pearl?
Legg mosen i en bøtte eller balje med akvarievann. La det stå i ro en stund, og legg bittelittegranne mat utenfor mosen. Etter en stund ser du om det kommer reker spankulerende for å forsyne seg. Det kan ta et par dager å lokke frem alle som eventuelt gjemmer seg, men det pleier å fungere greit for meg

PS! La en håv ligge klar ved siden av bøtta, så du kjapt kan snappe opp evt reker når og hvis du ser noen.
Men etter som er har forstått det så legger reker egg ? stemmer det...eller har dei bare egga i mangen og så klekkes dei når dei kommer ut ?
Og da kan det jo være vanskelig å få ut egga i fra mosen ?
Rekene holder eggene under magen til de klekker, så det er ingen fare for at det skal være reke-egg på avveie. 3 mm "store" rekeyngler derimot... Mona's forslag høres bra ut.
Jeg har tenkt på det jeg også, men jeg har massevis med rekeyngel, og de går ikke altid ned til maten for å spise... De blir ofte sittende å spise fra mosen istedet.
Jeg tenkte egentlig på en raskere og sikrere måte, for jeg vil for all del ikke ødelegge stammen til blue pearl-rekene... Litt kjipt å ende opp med neocardina. sp...
Jeg hadde tenkt å riste mosedotten i ei bøtte med vann, legge den flatt på bordet, og så kjevle over den.. Men det er vel kanskje litt for brutalt? Og kanskje hjelper det ikke i det hele tatt? :S
Før jeg bruker metoden som nevnt over, så knipser jeg litt en stund på mosedotten, skremmer "livs-skiten" ut av de som evt måtte befinne seg inne i den før jeg tar den opp, for å skremme vekk flest mulig reker (uansett str).
Klor kan brukes med forsiktighet om du skal drepe dem.

Vil også tro at nellikolje, hydrogenperoksyd, kobber(snegledreper), alkohol osv kan brukes.

Men jo flere du får levende ut av mosen, jo bedre er det jo..
Trygve Lillefosse
Men jo flere du får levende ut av mosen, jo bedre er det jo..

Selvfølgelig. Det er jo kun for å være bombesikker på at det ikke finnes noen rekeyngel igjen.
Når eg har gjort mitt beste for å fjerne rekene, tar eg dotten et øyeblikk i mikroen

Mosen har tålt dette fint her, og eventuellle reker ikke...
Donald
Når eg har gjort mitt beste for å fjerne rekene, tar eg dotten et øyeblikk i mikroen :-) Mosen har tålt dette fint her, og eventuellle reker ikke...

Gelenialt!
:O Et øyeblikk? Hvor lenge er det da? Ett sekund?
Nei, eg bruker litt lenger tid, men eg har ikke vært over tredve sekunder.
Eg er redd for dotten, må vite
Donald
Nei, eg bruker litt lenger tid, men eg har ikke vært over tredve sekunder. Eg er redd for dotten, må vite :-)

Nei, dotten må ikke bli for varm... Da kan du brenne deg.. ;D
Kanskje bedre enn å være evig kald?

Eg har nylig prøvd med mose "infisert" av pestsnegler også, men eg tror eg skal vente litt med å erklære meg som beseirer. Håpet og troen er der i fullt monn, men hovmod står lagelig til hugg, så...
Hva med å dyppe dotten i varmt vann fra VV-tanken? Tåler den 60 grader i et par sekund?
Eg tror det blir vanskelig å "treffe" alle smårekene på den måten, men eg har jo aldri prøvd den metoden. Mosen overlever i hvert fall
Da prøver jeg nå. Rister litt med dotten nedi vannet, så tenker jeg evt rekeyngel slipper taket...
Tenk på det: Det blir farlig iht innkryssning når rekene blir kjønnsmoden. Hvis du overfører noen yngel av ett annen art enn Blue Pearl er det jo ingen akutt risiko. MEN hvis den andere rekearten likner på Blue Pearl er det en annen sak...

Men hvis du ser forskjell på de voksne ville eg prøve å rister dotten så godt som mulig og de som henger fortsatt på, ville eg seinare separere når de har godt i lag med Blue Pearl en stund.

Sånn har eg gjort det med Svarte Tiger og Gule reker som gikk i lag for en stund her. (Det er fortsatt to voksne Gule Reker, han og hun, sammen med svarte tiger, men faren for kryssning er minimalt. Det er Back Up hvis det skjer noe med karet med Gule Reker i ).
Det er kisebær reker jeg har, så faren for krysning er vel større... Ser at kirsebærhannene ikke er så veldig ulike disse blue pearl, så jeg tar ikke sjansen på at de klarer å snike seg inn.
Men takk for tipset .
Skjønner poenget ditt. Lykke til.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap