Hjelp, brune planter!

Jeg sliter med og holde plantene mine friske å grønne,de blir bare brune,
Har satt oppkaret heltpå nytt,har nå stått uten fisk i 3 uker, har tenkt å sett inn fisk men nå begynner plantene å bli brune igjen.
Har hatt plante gjødning i etter "boka" og hatt vann bytte en gang i uka.
Begynner og bli litt frustrert, lurer på om det kan være for lite lys, det er et 98 l kar med 1 lysrør.Er det noen som har tips?

Hilsen frustrert amatør
Planter bruker uker/måneder på å sette røtter i grusen/sanden. Så de første ukene kan du ikkje forvente at plantene er heilt grønne å fine.

Veit du kva for noen planter du har ?
Er det som om plantene rotner ?
Kan det være ein form for alge som er på plantene ?
Har du mulighet for å å tatt eit par bilder av dei brune planten ?
Du veit at plantene trenger CO2 får å bli skikkelig grønne å fine, har du noen form for det i akvariumet ?
Mari Vaadan
Jeg sliter med og holde plantene mine friske å grønne,de blir bare brune, Har satt oppkaret heltpå nytt,har nå stått uten fisk i 3 uker, har tenkt å sett inn fisk men nå begynner plantene å bli brune igjen. Har hatt plante gjødning i etter "boka" og hatt vann bytte en gang i uka. Begynner og bli litt frustrert, lurer på om det kan være for lite lys, det er et 98 l kar med 1 lysrør.Er det noen som har tips? Hilsen frustrert amatør;)
Hva type lysrør bruker du? Litt om PH, samt hva slags filter du har. Det er helt normalt at du får brunalger i oppstartsfasen i ditt kar. Redusere Lysmengden, og sett inn en Ancistrus eller to (3-4 cm)...og i løpet av 3 dager skal disse algene være forsvunnet. Garanterer deg. Vær obs. på at nitritt bør være forbigått sine høye verdier før du setter oppi fler fisk etter et par Ancistrus som jeg nevner.
Hjelp bruneplanter.
Takk for mange tips
Vet det tar tid før de setter rot,men slet med det samma i 1 år før jeg tømte det helt for fisk å kjøpte alt nytt, fra grus det planter.
Har ikke co2 inå, har prøvd det før, men mulig det ikke var rett satt opp, fikk oppskrift fra en vennine på hjemmelaget co2 anlegg, , skal sjekke opp det å prøve på nytt, ha en stor ancitrius, i det andre karet kan sette inn han ,

Takk igjen spent på omdet blir grønt å fint.
Hjelp bruneplanter.
Det er vasspest, gress av noe slag og en stilkplante med små blar.
De blir visne, mener du? Ikke at de får et brunt belegg?
Hva foretar du deg med plantene før du setter dem i akvariet? Kan du beskrive hvordan du går frem, når du har kommet hjem med nye akvarieplanter du har kjøpt i butikken?

Du bør også opplyse hvor lenge lysrøret ditt har vært i drift. De bør skiftes hvert år (en gang i året). Det er heller ikke likegyldig hva slags lysrør man kan bruke, det må være en type som avgir en type lys som planter kan nyttiggjøre seg. Ofte er det elendig kvalitet og dårlige lysrør som følger med i akvarie-pakker (akvarium, lysrør, filtermateriale osv) man kjøper på zoobutikkene. De lysrørene som følger med i slike "pakkeløsninger", er av laveste kvalitet.
Lysrør fra Hagen er gode, synes jeg, f.eks. LifeGlo.

Det er kjøpt i dyrebutikk, for den type som hører til karet,
(lysrøret)
Når jeg kommer hjem plukker jeg ut av posen, tar vekk all plast/"svamp" eller vatt ting som er rundt "røttene" før jeg planter de i karet.
Jeg bytta rør for 6 mnd siden ca, prøver og gjøre alt etter "boka", kan se ut som ett belegg nå so jeg studerer det, så tror det kan være brun alger som en over her nevnte, .
Men er gla for alle tips å råd.
Mari
Da har jeg satt inn en ancictrius, å satt opp co2 anlegg håper det blir bra nå venter en uke å ser før jeg putter inn flere fisk

Tusen takk for all hjelp
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Beurling Løland
Reklame for plussmedlemskap