Se her:) kreativt akvarie med tunneler

Må være mer en helfrelst for å komme på noe slikt. Og ikke minst for å få det realisert. Litt av en jobb!
Hehe, et heilt arbeid bere med å fylla opp med vann.
men hvordan funker det med vann i tunellen? at det ikke renner ut og i akvariet pga tyngdekraften?
Sånn har jeg tenkt masse på å lage egentlig men må vel først få meg et hus først :P
Malvinka
men hvordan funker det med vann i tunellen? at det ikke renner ut og i akvariet pga tyngdekraften?

Alt må være tett, akvariene må lages som tanker og alle åpninger må selvfølgelig være i toppen + "mannluker" i karrene slik at en kan tappe ned tunellene , åpne lukene og stelle karra. En spennende ide, og gjennomførbart, men fy for et arbeid å stelle i de karra.
Fiskene så jo ut til å like det godt da
Elka
[QUOTE=Malvinka]men hvordan funker det med vann i tunellen? at det ikke renner ut og i akvariet pga tyngdekraften?

Alt må være tett, akvariene må lages som tanker og alle åpninger må selvfølgelig være i toppen + "mannluker" i karrene slik at en kan tappe ned tunellene , åpne lukene og stelle karra. En spennende ide, og gjennomførbart, men fy for et arbeid å stelle i de karra.

men om du ser på bilde der siver er i tunellen og det er en del luft unden akvarietoppen. her mener jeg heveefekten burde ha slått til og fylt opp tomrommet?
Funderer litt på den jeg også, prøver å tenke ut hvordan det kan være utført, men lar seg for såvidt gjøre å beholde luft i en tank på det viset siden tunellen stikker langt nedi karret. Det som er veldig rart er att det ene karret ser ut som det er uten topp på bildet.
Dette går ikke an, vannet ville rent ut, prøv selv med akvariet ditt, en bøtte og en slange:p Synes de to fiskene som svømmer oppover ser litt photoshoppa ut og:P

Jeg tror faktisk jeg kan bevise det og
Akvariene trenger ikke å ha topp. Så lenge det ikke kommer luft i tunnelen vil vannet holde seg der.
Er som å snu et glass og ned i oppvaskkummen, da kan man trekke det opp av vannet uten at det renner ut Men så snart det kommer luft til, blir det vått
Maretard
Det ER luft i tunellen:P

Jo, men så lenge det ikke kommer MERE luft til, funker det

Bare en stor versjon av dette.
Hmm, i såfall hadde det vært kult:p Men synes likevel det var merkelig hvordan den ene planten var inni røret under vann, og utenpå røret over vann:P (Men og de gode forklaringene..)
Malvinka
[QUOTE=Elka][QUOTE=Malvinka]men hvordan funker det med vann i tunellen? at det ikke renner ut og i akvariet pga tyngdekraften?

men om du ser på bilde der siver er i tunellen og det er en del luft unden akvarietoppen. her mener jeg heveefekten burde ha slått til og fylt opp tomrommet?

Så lenge du har lukkede loddrette sluser i begge ender, så er det bare likt nivå i akvariene som gjelder. Høyde vannsøyle likt i begge karene.
Da trenger du ikke tette akvarier. Vannet presser på i begge sluser, men så lenge ikke luft får tilgang så vil likt vann-nivå i begge slusene lage likevekt og den luften som er i renna vil holde dem oppe. Men med en gang du får bevegelse i slusene eller karene så vil du få det hele i bevegelse, og du ønsker ikke at for mange luftbobler skal få entre oppover slusene.

Akvariene må i tillegg stå i samme nivå. For vannivået i karene vil være presist i vater.

..I det øverste punktet i renna bør du derimot ha en tilbakeslagsventil. Har du en kompressor, så kan du pumpe ut mest mulig luft der, og du vil ha omtrent bare vann i systemet.
Her er en meget god beskrivelse, og også en god ide til hvordan en kan prøve dette.
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap