Blodrød gurami som biter i min andre blodrød gurami!! hjelp!

For noen måneder siden skaffet jeg meg to blodrøde guramier til mitt 60 liters akvarium. Jeg ble anbefalt av dyrebutikken å kjøpe to og ikke bare en så de ikke ble ensomme. Etter kort tid la jeg merke til at den ene var veldig agressiv mot den andre (som forøvrig manglet en av sine trådlignene finnèr, aner ikke hva de kalles, men de bruker dem i alle fall til å finne mat). Dette agressive temperamentet har bare fortsatt, og den ene blodguramien min har fått skadet både hale og finner Problemet er at jeg ikke har noe sted å ha den som er skadet, men synes synd på han stakkaren som ikke kan være i fred uten at han må gjemme seg, så den er konstant stresset.

Noen som vet hva dette kan skyldes? Eller har vært borti det før? Jeg har nå gått til innkjøp av et 110 liters akvarium som jeg håper vil gjøre susen da jeg har lest at plassmangel kan gjøre dem irriterte på hverandre. Burde jeg kvitte meg med begge, evt selge den friske og beholde den andre?
Jeg vet ikke hva en "blodrød" gurami er, vet du om den muligens har et annet populærnavn? Rubingurami, dverggurami, honninggurami...? Såvidt jeg vet, er det slik med disse gurami-artene med rødt i seg, at kun hannene er røde. Hunnene er mere grå og uanseelige.

Det jeg mistenker, siden du har to røde, er at du har kjøpt to hanner. Det går som oftest ikke like bra som hvis man hadde et par med hunn og hann. Det kan godt tenkes at den ene hannen vil ha territoriet for seg selv og derfor jager den andre.

Har du forsøkt å høre med butikken om de har hunner inne av samme art?
Hvor stort er akvariet du har disse to i forresten?
Tusen takk for svar. En blodrød Gurami er en type dvergguarami (Colisa lalia red). Jeg skal ta meg en tur innom butikken i morgen og sjekke det ut. Nå har de flyttet inn i 110 literen, og det virker som at de har blitt venner igjen enn så lenge, men skal uansett få sjekket det ut så de ikke irriterer hverandre mer når den tid skulle komme igjen evt.
Joanna Sandvik
trådlignene finnèr, aner ikke hva de kalles

De kalles bukfinner, pga plasseringen.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap