Yngel?

tja, så noe piittesmått som svømte rundt i karantenekaret. i det karet går det kun en enslig eplesnegle, en ancistrus og 10 venusfisk. så de sistnevnte er vel de mistenkte her, men, jeg har ikke sett egg, det finnes ikke mose i karet, bare noen røtte, litt vallisneria og noe flyteplanter.. har sett jaging for 1-2 uker siden.

så idag, så jeg noen små svarte saker som mest lignet på sædceller... kan det være venusyngel, eller noe random saker som plutselig har dukket opp?

fikk desverre ikke bilde fra siden, karet står på gulvet og utblåset fra pumpa kommer i veien..
Synes det kan se ut som fiskeyngel, ja, og jeg ville også mistenkt venusfiskene Morsomt om de lever opp da, men de er vel i faresonen en stund til pga sin lille størrelse.
ser enn ca 5 stykker tror jeg. foreldrene er glupske fisk. knuste for sikkerhetsskyld en del av foret, jbl gala. men det er jo ikke akkurat optimalt. er det noe jeg burde fore med istedenfor? å fange dem blir vel heller vanskelig, og har vel ikke noe sted å ha dem... rekekaret blir de vel ikke spist men der sliter jeg med rekene... vil ikke utsette yngelen for mer stress enn jeg må. får bare håpe mammaene og pappaene ikke spiser alle av sine små, hadde vært morro om det levde opp tross enkle kår :p

edit: burde jeg sette ned farta på pumpa`? er ganske frisk strøm der nå, de voksne ser ut til å like det, da de henger dfer det er mye strøm istedenfor de stille partiene..
har lest på noen engelske forum at det er skjelden venusfisk spiser ynglen sin
det er jo bra, har de litt bedre sjangse hvertfall.. da er det bare maten det står på. da det er ett karantenekar er det ganske sparsom innredning, men har vridd pumpa sånn at alle flyteplantene er i hjørnet bak pumpa hvor yngelen er og ikke i den mer strømbelastede delen hvor de voksne er. så de trenger ikke svømme vettet av seg, er forholdsvis rolig. men nå ser jeg dem ikke like lett :p talte nettop ca 3-4 stykker.
ser fremdeles ca 4 sytråder. prøvd med avskallet artemia, men det ser for stort ut for dem.. men de voksne spiser det med stor appetitt (som med alt annet)

kanskje for tidlig ennå? så ikke ut som de prøvde seg på finmalt flakfor heller..
Er det venusyngel får de ganske snart en skikkelig neonblå stripe langs hele kroppen. Mine var ikke store greiene når de fikk den blå stripa.

Da jeg fikk venusyngel var foreldrene i karet i to dager. En uke senere så jeg yngelen
dette er ett karantenekar, så tendens til jaging under høststormen for ca 1.5 uker siden, så det kan nok stemme det ja. jeg har bare ikke sett dem før igår, da jeg ikke forventet yngel akkurat :p
og greier foreløpig bare se dem ovenfra, sa en liten grå tråd fra siden et lite øyeblikk igår. så var det borte. venuser er de eneste fiskene i flertall, så er vel liten tvil om hva det er, med mindre jeg fikk med egg med flyteplantene.. lite sannsynglig da disse bare lå fuktige i en pose, 2 døgn i posten i høstværet + at jeg ikke kom hjem før 2 dager etter at de kom i posten :p
disse lever opp på infusorier de 2 første ukene
Gratulerer med yngel!
Som Gutten sier, så lever disse på infusorier som kan dyrkes fra tørka bananskall. Full oppskrift kan du finne her på forum.
Etterhvert kan du overlappe dette fóret med knust, avskallet artemiaegg, og etterhvert droppe infusoriene. Du vil kunne se når de er i stand til å spise mer enn bar infusorier ved å prøvemate med knust avskallet artemiaegg. Knus dem med en vanlig morter.

Utfordringen din, vil stort sett være pumpa som sluker føden før yngelen får spist. Det er en stor fordel å bruke eget yngelkar med luftpumpe og luftfilter til disse. I tillegg er det en fordel å fóre litt ofte. Gjerne 3-4 ganger daglig, minimum 2 ganger dglg. I et yngelkar med rikelig fóring, så kan det være nødvendig å bytte store mengder vann daglig, og man bør da bruke kalldvann som har stått over natta.

Lykke til!
største utfordringen blir vel å fange sytrådene vel aggi :p er jo knapt jeg ser de. yngelkar har jeg ikke og dyrebutikkene i byen hadde ikke luftfilter... så får nok ikke fanget dette kullet, men nå har jo fisken bevist at de kan.. :p

skal prøve å sette igang infusorier, prøvde knust artemia men yngelen bare spratt unna. men vet jo ikke om de fremdeles lever når jeg får igang infusorier.. vet jo ikke hvor gamle de er, men ett par er merkbart mindre enn de andre
I et vanlig akvarium som er godt innkjørt og har vært i drift i lengre tid, vil det alltid finnes små infusorier og mikroskopiske organismer som kan livnære iallefall noen småyngel. Jeg vet ikke helt hvor lurt det er å begynne og tilsette infusorier i et selskapskar... :p Du kan hjelpe yngelen om du hiver oppi en klase med mose eller en bunt stilkplanter som du henter fra et annet kar (hvis du har). De finner alltid mye snacks å spise i mose.

Du kan jo prøve å ta ut gruppen med de voksne og sette dem i lek i et eget lite kar med lav vannstand. Godt med mose og klinkekuler (eller runde stener) utover hele bunnen, varmt vann og lav vannstand setter gjerne slike småfisk i lek. De leker ofte i grålysningen.
Foreldrene fjernes etter et par dager, og så er det bare å vente og se om det dukker opp noen småyngel.
Ang. det Mona sier....

Til slike små fisk som venusfisk (eller T. micagemmae), hvor stort må/bør et slik lekskar være?

Holder et slikt terrarie på 20 liter for et par dager kun i håp om noen egg?
vel, det er ett karantene kar, med heller sparsom innredning (noe planter et det jo) karet har ikke vært oppe lenge, ca 3-4 uker kanskje (innkjørt pumpe fra annet kar da)
men småttisene har jo overlevd så langt, så det må jo være noe spiselig å finne skal se om jeg får gravd ut noe javamose.
ElinH
Ang. det Mona sier.... Til slike små fisk som venusfisk (eller T. micagemmae), hvor stort må/bør et slik lekskar være? Holder et slikt terrarie på 20 liter for et par dager kun i håp om noen egg?

Ja, dersom terrariet tåler å romme vann, så er det stort nok.

Legg masse mose i karet, og la fiskene være der i en ukes tid, så har du nok masse yngel etterhvert...
Aggi:

Takk Jeg var litt uklar ja.. mente et slikt plastterrarie. Har det til cory-yngel serru, men kan nok avse et til andre typer yngel
Ja, men da skulle det gå bra.
Dersom du bruker Klinkekuler eller veldig grov grus i bunnen, så kan det hende det blir enda flere yngel. Kaldvannsbytter hos venusfisker kan trigge lek også.

Mange sier at de ikke spiser sin egen yngel og sine egne egg, men jeg har nå sett at de glefser litt mens de leker, så jeg tror de spiser litt likevel...
Jeg tror de spiser yngel (eller egg), ja...

Når jeg fikk de, gikk de i et kar i to dager før jeg flyttet de. Resultatet var 5 små som ikke er så små lengre nå

Nå har de gått i samme kar siden i sommer, og det er ikke en eneste yngel der! Litt rart siden de lekte og la egg på to dager sist. Så jeg tror yngelen blir mat rett og slett.
ElinH
Nå har de gått i samme kar siden i sommer, og det er ikke en eneste yngel der! Litt rart siden de lekte og la egg på to dager sist. Så jeg tror yngelen blir mat rett og slett. :)

Ja, ihverfall hvis de ikke går sammen med andre fisk, og pumpa ikke gumler yngel..
Pumpa er den samme som da de første 5 vokste opp, og de eneste andre beboerne er cory.
Tilfeldig bekjentskap
© Cichlide Centret
Reklame for plussmedlemskap