Bunnlagsnæring

Det er mange typer der ute, så hvilken bunnlagsnæring er best å bruke, av typen man dytter nedi ved siden av plantene (tabletter eller kapsler)? Om de ikke inneholder nitrat eller fosfat, er det en fordel.
Jeg har bare prøvd et par typer bunnlagsnæring, så jeg er vel ikke rette personen ti lå uttale meg om varemangfoldet

Jeg mener du iallefall gjør lurt i å tenke tabletter/kapsler, for jeg har prøvd plantesubstrat og det er noe dritt når man ønsker å ominrede karet...
Det som finnes av rester i sanden du fikk, det er tetra initial sticks, og det var vel greit nok. Brukte Ferrogan, Granulat jerntilsetning i tillegg.

Jeg har aldri vurdert flytende midler, fordi jeg ikke liker tanken på at alle stoffene skal sveve rundt i vannet når plantene trekker opp mesteparten gjennom røttene...

Ser det har vært mange som har brukt både crypto tabletter og laterittkuler, så det er mulig de er bedre enn det jeg har prøvd.
Jeg har brukt mye av TetraCrypto tabletter (det var slike som fulgte med pakken din), men har etterhvert fått en liten mistanke om at de lekker litt. Ihvertfall skjer det altfor ofte at det dukker opp trådalger etter at jeg har brukt de. Dessuten så varer det ikke så veldig lenge, rundt en måneds tid, før plantene må ha ny dose med disse.

Nå har jeg derfor begynt med JBL's kuler. Kan ikke si annet at de fungerer flott, både lotusen, cryptocorynene og sverdplanten har hatt en eksplosiv vekst og blitt store og flotte. Disse skal heller ikke doseres for ofte, holder visst med en gang i året. Har heller ikke merket noe problem med algene etterpå. Det eneste minuset er at de er så store så det bør være litt dypt substrat for å få de langt nok ned.

Har bare prøvd disse så kan ikke si noe om andre merker og sorter.
Tilfeldig bekjentskap
© Karen Hansen
Reklame for plussmedlemskap