To jenteguramier - den ene jager den andre; er det vanlig?

hei

etter hva jeg ser på ryggfinnene på mine gullguramier så er de to jenteguramier, men det største jager den minste.....
det ser ikke veldig bra ut for den minste.
Pleier jenteguramier å jage hverandre?
Jeg er ganske sikker på at det er to hunner, for de har helt rund ryggfinne.

Nå har de i tillegg blitt så mørke i fargen som om de er skitne, hva kan det komme av?
Hei!

Eg hadde ein stor han ilag me 2 dame (blågurami). Det var ikkje rom for tvil om kem som var sjefen, det var hannen ja,hehe..

Så blei han desværre sjuk og sa takk for seg.. Samme dagen så hannen va vekke, blei den største av damene minst lika sjefete og herjete så hannen var.
Så etter kva eg har erfart, er det ganske normalt..

Angåande fargen, så skal ikkje eg påstå nåke med sikkerhet.
Men i mitt akvarie, når eg har hatt masse flyteplante som sperre for lyse, så har fiskane hatt ein tendens til å bli litt mørkare. Altså ikkje at heile fisken blir svart,hehe.. men rundt på kroppen der dei vanligvis får fine farga, så har dei blitt meir mørke.
då har dei fått dei vanlige fargane igjen ganske snart etter at eg har renska opp i flyteplantene.

Eg e på ingen måte ekspert, men detta her va nå mine erfaringa
Vi har og hatt en jentegurami som jaget den andre hele tiden. Begynte med det her og når hannen døde. Det virket som at hun letet etter den andre kun for å jage. Problemet løste seg selv når vi puttet de i et annet kar hvor der var 6 andre guramier. Nå er det ro og fred blant alle guramiene. =)
(Kanskje ikke uten grunn at mange kaller disse for blå monstre?
Jeg har to ganger prøvd med en hann og to hunner. Når jeg har en han og en hunn så jager hannen hunen litt. Når jeg har hatt to hunner har hannen jaget begge hunnen litt, men den enen hunnen har jaget den andre. Mistet en hunn pga andre hunnen jagde den i hel.
Når de blir mørke i fargen er det for å yppe seg, enten det gjelder lek eller måling av krefter.
Tilfeldig bekjentskap
© Kai R. Bakken
Reklame for plussmedlemskap