- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Høygravid molly
Høygravid molly
Har ei Mollydame som er høygravid og sprekkeferdig.
Har laget til et barnerom på 30 liter. Skal jeg bare ha henne oppi der nå, eller må jeg vente til jeg ser at hun er i gang? Er jo redd hun skal sette igang om natta.
Filteret er kjørt inn, vannverdiene er fine og helt ideelle for dama.
Flytter jeg henne i såfall som om det skulle være en fisk fra butikken? Dvs. gradvis tilvenning i pose først?
Blir hun stressa av plutselig å være alene oppi der, eller vil hun se på det som en fortjent ferie fra gubben??
Har laget til et barnerom på 30 liter. Skal jeg bare ha henne oppi der nå, eller må jeg vente til jeg ser at hun er i gang? Er jo redd hun skal sette igang om natta.
Filteret er kjørt inn, vannverdiene er fine og helt ideelle for dama.
Flytter jeg henne i såfall som om det skulle være en fisk fra butikken? Dvs. gradvis tilvenning i pose først?
Blir hun stressa av plutselig å være alene oppi der, eller vil hun se på det som en fortjent ferie fra gubben??
Postet 14.10.08 kl 21:02
Endret: 14.10.08 kl 21:03
Postet 14.10.08 kl 21:04
Hehehee :) skal se om
jeg klarer å forevige dama mi. Ein moment bitte....
Postet 14.10.08 kl 21:06
Postet 14.10.08 kl 21:18
Uffa.. hehe! Det ser ikke noe godt ut nei.. Men da er nok like før hun setter igang ja Jeg føler jeg har venta i en evighet på at mollyjenta mi skal føde. Hun har vært like stor i to uker nå, så jeg begynner nesten å mistenke at hun bare er tjukk.
Jeg har prøvd å flytte over yngel i et annet kar før, men det gikk dårlig gitt. Så denne gangen har jeg laget masse gjemmesteder i form av gjennomhullete kokosnøtter, siv, røtter og flyteplanter. Håper de greier å unslippe den glupske mora si denne gangen
Det blir spennende Gøy med småspirer!
Jeg har prøvd å flytte over yngel i et annet kar før, men det gikk dårlig gitt. Så denne gangen har jeg laget masse gjemmesteder i form av gjennomhullete kokosnøtter, siv, røtter og flyteplanter. Håper de greier å unslippe den glupske mora si denne gangen
Det blir spennende Gøy med småspirer!
Postet 14.10.08 kl 21:26
Er det noen her
som kan svare på spørsmålene våre dah?
Og skal bittesmå yngel ha full fart eller rolig vann??
Og skal bittesmå yngel ha full fart eller rolig vann??
Postet 14.10.08 kl 22:00
Postet 16.10.08 kl 10:56
Ingenting..
Begynner å mistenke at mi og bare er ei feit bolle.
Har sluppet henne i karet men hun bare hånflirer av meg
Har sluppet henne i karet men hun bare hånflirer av meg
Postet 16.10.08 kl 11:05
Postet 16.10.08 kl 11:44
Har lest et sted
at de går gravide i ca 5 uker. Da jeg kjøpte dama var hun slank og lekker, nå ser hun ut som en smultbolle.
Hadde en guppydame som fikk 104 små engang. For å si det sånn, det ble trangt når de vokste til. Men det går jo an å gi bort, eller fore de andre med dem.
Hadde en guppydame som fikk 104 små engang. For å si det sånn, det ble trangt når de vokste til. Men det går jo an å gi bort, eller fore de andre med dem.
Postet 16.10.08 kl 11:52
begge to ser nokså "go-to-gate" ut.
Hvis dere ikke overforer dem da, men da hadde resten av fiskene sett nokså like ut. med tanke på smultboller.
Kan hende at hun kniper litt igjen hvis du/dere forårsaker stress.
Håper du har innredet 30 literen med tett beplanting slik at yngelet kan slippe unna.
Når det gjelder sirkulasjon i vannet, har jeg erfart at "normal" strømning er greit nok. Bare sålenge det ikke tar helt av inni tanken da.
Skal du bli kvitt yngel så gi dem vekk, annonser her på forumet f.eks. Eller gi bort til kjenninger som er interessert.
Å mate yngel til annen fisk blir sett på som svært uetisk, så i tilfellet, ikke ta opp det temaet her.
ellers, lykke til bege to, blir sikker fine bebiser detta vettø
Hvis dere ikke overforer dem da, men da hadde resten av fiskene sett nokså like ut. med tanke på smultboller.
Kan hende at hun kniper litt igjen hvis du/dere forårsaker stress.
Håper du har innredet 30 literen med tett beplanting slik at yngelet kan slippe unna.
Når det gjelder sirkulasjon i vannet, har jeg erfart at "normal" strømning er greit nok. Bare sålenge det ikke tar helt av inni tanken da.
Skal du bli kvitt yngel så gi dem vekk, annonser her på forumet f.eks. Eller gi bort til kjenninger som er interessert.
Å mate yngel til annen fisk blir sett på som svært uetisk, så i tilfellet, ikke ta opp det temaet her.
ellers, lykke til bege to, blir sikker fine bebiser detta vettø
Postet 16.10.08 kl 13:06
Endret: 16.10.08 kl 13:07
Liten oppklaring
Jeg kommer ikke til å bevisst fore yngel til annen fisk, jeg hadde yngel engang da noen var så hyggelige å forærte meg en kampfisk i bursdagsgave. Den regelrett tygde yngel! Var ikke noe morsomt syn. Men, skiller man dem ikke fra de andre er det jo ofte det som skjer? Derfor jeg har tatt mamman ut så flest mulig blir berget fra kannibaldøden og anna stress.
Eller er de mer sikre når det er andre levendefødende i samme tank? Har nå en Mollymann og to guppymenner igjen i tanken på 60 liter.
Jeg undres enda om det er for mye strøm i barnerommet på 30 liter, har stilt pumpa ned på minimum. Tror den pumpa jeg har er beregnet opp til 60 liter. Burde jeg stille strålen vekk fra plantene slik at det blir minst strøm der de kan gjemme seg når de endelig kommer? Har liksom konsentrert strålen i et hjørne, men det strømmer liksom i hele karet uansett, det er jo ganske lite.
Eller er de mer sikre når det er andre levendefødende i samme tank? Har nå en Mollymann og to guppymenner igjen i tanken på 60 liter.
Jeg undres enda om det er for mye strøm i barnerommet på 30 liter, har stilt pumpa ned på minimum. Tror den pumpa jeg har er beregnet opp til 60 liter. Burde jeg stille strålen vekk fra plantene slik at det blir minst strøm der de kan gjemme seg når de endelig kommer? Har liksom konsentrert strålen i et hjørne, men det strømmer liksom i hele karet uansett, det er jo ganske lite.
Postet 16.10.08 kl 14:27
Selvfølgelig. Det er noe helt annet. Men om man forer yngel bevisst for å fore opp annen fisk er det uetisk. At yngel blir spist av foreldre eller andre i samme tank er noe man stort sett ikke noe man kan gjøre.
Prøv å rette strålen mot glasset, det kan dempe styrken litt. Eksprimenter litt så finner du fort ut hva som er det beste.
Prøv å rette strålen mot glasset, det kan dempe styrken litt. Eksprimenter litt så finner du fort ut hva som er det beste.
Postet 16.10.08 kl 14:42
Er det
noen tydelige tegn på at det snart er noe på gang?
Hun virker stressa og tar kvasse svinger og svømmer opp og ned og att og fram.
Har fisker rier?
Hun virker stressa og tar kvasse svinger og svømmer opp og ned og att og fram.
Har fisker rier?
Postet 16.10.08 kl 14:56
Har nettopp fått molly-yngler igjen selv. Du vil se at hun blir stressa eller hun kan også bli veldig rolig. Hvis du ser bak, så vil du se at de får en utposning ve endetarmen. Det betyr at ynglene er på vei ut. De føder hver 28 dag ca.
De ser gravide ut. Spesielt dersom de har en sort klump bak. Det er ynglene.
Våre fisker får opptil 25 stk yngler pr. gang. De fleste av dem overlever ikke, de forsvinner "bare". De ynglene vi har blir fort slitne og liker og ligge på bladene til plantene og hvile seg.
Håper du har mye planter, de små gjemmer seg der. Ynglekasse skal ikke være nødvendig. Det vil du innse til sist. Mollyene yngler raskt!
Til dags dato har vi ikke SETT at vår mollyer har spist noen av sine yngler. Ikke noen av de andre voksne heller for den saks skyld. De små er veldig raske til å svømme unna uansett.
De ser gravide ut. Spesielt dersom de har en sort klump bak. Det er ynglene.
Våre fisker får opptil 25 stk yngler pr. gang. De fleste av dem overlever ikke, de forsvinner "bare". De ynglene vi har blir fort slitne og liker og ligge på bladene til plantene og hvile seg.
Håper du har mye planter, de små gjemmer seg der. Ynglekasse skal ikke være nødvendig. Det vil du innse til sist. Mollyene yngler raskt!
Til dags dato har vi ikke SETT at vår mollyer har spist noen av sine yngler. Ikke noen av de andre voksne heller for den saks skyld. De små er veldig raske til å svømme unna uansett.
Postet 20.10.08 kl 18:41
Endret: 20.10.08 kl 18:48
Tusen takk
for svar.
Men kan hun "holde igjen" fødselen? Hun har holdt på i tre dager nå, og farer att og fram i tanken. Får ikke tatt bilde engang, hun er for snar men etter din beskrivelse å dømme ser hun klar ut
Har mange planter så alt skal være istand. Venter i spenning
Men kan hun "holde igjen" fødselen? Hun har holdt på i tre dager nå, og farer att og fram i tanken. Får ikke tatt bilde engang, hun er for snar men etter din beskrivelse å dømme ser hun klar ut
Har mange planter så alt skal være istand. Venter i spenning
Postet 20.10.08 kl 21:52
Postet 22.10.08 kl 08:24
Mollyer er gravide i 2 måneder, ikke 1 slik mange andre levendefødere.
1.5 mm for mollyyngel høres altfor lite ut. De er store når de blir født, rundt 1 cm, og er derfor mindre utsatt for å bli spist enn guppy- og sverddrageryngel.
Jeg hadde flere kull mollyyngel i et selskapskar uten at noen av de andre fiskene viste interesse i å spise dem.
1.5 mm for mollyyngel høres altfor lite ut. De er store når de blir født, rundt 1 cm, og er derfor mindre utsatt for å bli spist enn guppy- og sverddrageryngel.
Jeg hadde flere kull mollyyngel i et selskapskar uten at noen av de andre fiskene viste interesse i å spise dem.
Postet 22.10.08 kl 08:54
Postet 22.10.08 kl 09:19
Endret: 22.10.08 kl 09:22
ClownFish/NeonTetraHar nettopp fått molly-yngler igjen selv. Du vil se at hun blir stressa eller hun kan også bli veldig rolig. Hvis du ser bak, så vil du se at de får en utposning ve endetarmen. Det betyr at ynglene er på vei ut. De føder hver 28 dag ca. De ser gravide ut. Spesielt dersom de har en sort klump bak. Det er ynglene. Våre fisker får opptil 25 stk yngler pr. gang. De fleste av dem overlever ikke, de forsvinner "bare". De ynglene vi har blir fort slitne og liker og ligge på bladene til plantene og hvile seg. Håper du har mye planter, de små gjemmer seg der. Ynglekasse skal ikke være nødvendig. Det vil du innse til sist. Mollyene yngler raskt! Til dags dato har vi ikke SETT at vår mollyer har spist noen av sine yngler. Ikke noen av de andre voksne heller for den saks skyld. De små er veldig raske til å svømme unna uansett.
De kan føde hver 28 dag ca. ved opptimale forhold. men med andre fisk i karet er det normalt at de holder igjen til det har godt ca. 2 mnd.
MvH: PK
Postet 22.10.08 kl 09:32
Endret: 22.10.08 kl 09:33