Hullete blader; næringsmangel eller alger?

Sverdplanta mi er ikke helt i toppform. Det har begynt å komme sort flekker på den, som etterhvert blir til hull. Jeg er usikker på hvorvidt dette er alger, eller næringsmangel. Jeg har forsøkt å surfe etter alger og bilder av de, men jeg får ikke helt noen treff.

Har ikke hatt problemet før og har tilsatt sporadisk jern og tropica flytende næring samt at jeg har slike næringskuler fra JBL i sanda. Dog har jeg tilsatt lite ekstra næring siste par månedene må jeg innrømme.

Jeg tror dette er alger, men ble usikker når jeg ikke klarte å finne noen bilder som likna i de algeartiklene jeg fant. Kan det da være næringsmangel, rett og slett?

Målte nettopp nitrat og jern og nitratverdien lå på mellom 10 og 20 mg/l og jern lå på ca. 0,2 mg/l. Dog skal det sies at jeg har tilsatt jern de siste 3-4 dagene daglig med Ferrogan 24; slik at jern-nivået kan meget vel ha vært lavere de siste månedene.

Kan noen hjelpe meg å finne ut hva problemet er?

edit: har forøvrig kuttet bort de værst angrepne bladene, men det tok ikke lang tid før disse bladene begynte å vise disse symptomene.
Det er nok alger som du mistenker, sannsynligvis en form for penselalge.
Sørg for nok sirkulasjon og hold Co2 nivået rundt 30ppm så vil denne algen forsvinne etter litt tid.
Om du har det travelt kan du tappe vannet ned slik at de infiserte bladene er over vann og dusje de med fortynnet Easy Carbo.
Ja, co2-nivået i vannet er nok litt lavt. Målte ph på 6-6,5 og kh på 0-1. Har ikke noe form for co2-tilsetting, men har miksa en dyi-flaske med co2 - så vi får se om det blir noe futt i den - har ikke forsøkt det før. Har blanda ut litt vann og natron for å få opp kh noe før jeg begynner med co2. Sirkulasjon ja... Vil ikke kraftigere sirkulasjon lufte ut co2?

Jeg har det forsåvidt ikke travelt; og kan ta tiden til hjelp - easy carbo kjenner jeg ikke til. Flytende co2?
Easy carbo
Easy Carbo er en flytende karbonkilde som plantene kan nyttigjøre seg.
Den virker også som ett algicid.
Ikke bry deg med å buffre ph med natron, selv om du har lav Kh.
Sirkulasjon må til for å fordele Co2 og næringstoffer jevnt i karet.
Hvordan er forholdet med Co2 og alger. Vil ikke alger også vokse ytterligere ved mye nærig, lys og Co2? Høres nesten ut som Alge-himmelen
Jan Ove
Ikke bry deg med å buffre ph med natron, selv om du har lav Kh.


Nehei? Jeg trodde det var slik at at co2 senker ph/kh og ved for lav kh kan man få ph-kræsj? Høyere kh gir bedre buffer-evne. og natron hever kh? Eller er det noe essensielt jeg ikke har fått med meg her?

Har forøvrig satt igang en dyi co2-sats som står og bobler i karet nå. Blir spennende å se om det er nok til å gi noen form for effekt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap