Neontetra og scalare?

bare lurer på om neontetra og scalarer kan gå sammen? eller om neontetra'n blir mat?
Det er jo flere her på AF som har neontetra og scalare sammen. Det hadde dem sikkert ikke gjort hvis tetraen ble mat. Men vent til neontetraen er utvokst før du blander dem sammen.

Jon
jeg har lest litt om det, og neontetra og skalare går ikke 100% bra sammen, men på en annen måte så er det jo 100% naturlig! det er jo bare et tegn på at det er kansje litt lite mat i akvariet hvis det fosvinner noen neontetra .. så hvis du vil ha arbeid og alle neontetraen så er det bare og fore mye, og slamsuge oftere pga. fisken nyttegjør seg ikke maten..

mulig jeg er litt på jorde men da er det bare og rette på meg.. lurer på det sammen, men dette er i allefall min teori XD
mange sier også at man skal innføre disse fiskene sammen som babyer og at de vokser opp sammen.

Perosnlig så ville jeg gjort det samt å passe på at fiskene ikke blir sultne ved å mate 3 ganger daglig, og likevel følge regelen om at all mat skal være borte innen 1-2min.
Jeg hadde 6 store voksne revirhevdende småsinte scalarer sammen med neontetra uten at noen forsvant, ikke som jeg merket i det minste. Jeg syntes selv at det var pussig siden scalarer spiser neontetra i naturen men det var nå sånn det var. Jeg har unge scalarer sammen med neontetra nå også så jeg følger med, men scalarene er nok ennå for små til å ville prøve seg.
Jeg slapp ut en gjeng på 8 black molly på ca 1½ cm, kanskje nesten 2 cm, i en 250 liter med sju voksne scalarer. Det tok ikke mange dagene før 7 av 8 molly manglet....

Fullvoksne neontetraer er sannsynligvis litt vanskeligere å få ned, og kanskje ikke fullt så fristende å prøve og gape over for en scalare? Man bør derfor kanskje satse på å få tak i fullvoksne neontetra, ikke de små flisene man stort sett finner i butikken. Kanskje noen selger en stim voksne neontetra privat?

Jeg tror ikke neontetra og scalarer vokser helt i samme takt, så det å kjøpe begge deler små vet jeg ikke helt...
men neontetra er jo som oftes ganske rask.. så kansje hvis man har litt gjemmeplasser i akvariet at det går bra.. skalaren er jo i tillegg ganske stor..
Det er ingen tvil om at scalare spiser guppy yngel og lignende småtterier, tror nok også de hadde spist de små neontetraene også som Mona sier. Men kanskje kardinal tetra er den ultimate løsningen her. De blir jo litt større.
gull(fisk)gutten
men neontetra er jo som oftes ganske rask.. så kansje hvis man har litt gjemmeplasser i akvariet at det går bra.. :) skalaren er jo i tillegg ganske stor..


Neontetraene vet jo ikke at de er under konstant fare for å bli spist. De skal da ikke være nødt til å ligge gjemt hele tiden heller? Deres naturlige adferdsinstinkt er jo å stime rundt i akvariet, ofte spredd over hele.
takk for alle svar har ca 40 neontetraer i karet(250l) så nå tenkte jeg å kjøpe noen få små scalarer

får håpe det går bra..
Skalarene jakter vel helst om morgenen, mens tetraene enda er svimle og trette?

Ciclidus: Jeg gjetter at karet dit er stort nok til at skalarene etterhvert vil begynne å ete neontetra. I hvert fall hvis du behandler dem bra
det skal nok gå helt fint. selv har jeg scalare og neon tetra sammen, har til og med hatt bittesmå neon tetra'er oppi der uten noe problem. men kommer vel litt annpå hvor stor scalare du har også da, men jeg mener det skal gå helt fint
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap