Hjelp!! palett-yngelen forsvinner!! :(

Her om dagen var jeg så utrolig heldig å få palettyngel på 40 - 60 stk!
Men nå er det bare 10 - 15 stk igjenn!!! =o

Hva kan ha skjedd?
Kan mor og far ha spist de andre, eller har de bare dødd kanskje?

Har noen av dere opplevd det samme tapet av små søte bebbiser?

Ingen andre kan ha spist dem,
for de er i et akvarium helt alene med mor og far.

Håper på gode svar!
Dette kan komme av mange grunner:

Palettforeldrene kan spise sitt eget avkom av flere grunner. Hovedgrunnene er stress, deforming, eller at "noe ikke er slik det skal".

Er det mye stress, du roter i akvariet ofte mens de har yngel kan de spise yngelet. Og noen ganger kan palettene spise sine små fordi det er noe de legger merke til som er som det ikke skal være.

Yngel kan også bli spist av andre "innbyggere" av akvariet, til og med neontetra kan spise yngel hvis ikke foreldrene passer på.

Ingenting er kjekkere å se foreldrene drive yngelpleie, men om du ønsker å sikre avkommet bør du ta dem ut og sette dem i en oppforingstank. Kjøp ett 20 liters plastkar. Prøv å få tak i en 25W varmekolbe og en liten sirkulasjonspumpe (filter), hang-on filtere er knall... bare sikre innsuget slik yngel ikke blir sugd inn.

Slike ting kan man få brukt til en billigere pris enn å kjøpe nytt hos dyrebutikken.
Jeg har hatt mange kull på paletter.
Hvis det er første gangen de får barn,så ta det helt med ro---de må gjerne lære seg å bli foreldre først. Mine to første kull gikk i mor og fars mage,men etter det så var de verdens beste foreldre
Ikke fortvil,du kommer til å få flere palettbarn enn du egentlig vil ha til slutt
Liss Nilsen
Jeg har hatt mange kull på paletter. Hvis det er første gangen de får barn,så ta det helt med ro---de må gjerne [I]lære seg [/I]å bli foreldre først. Mine to første kull gikk i mor og fars mage,men etter det så var de verdens beste foreldre:) Ikke fortvil,du kommer til å få flere palettbarn enn du egentlig vil ha til slutt;)



Jeg er helt enig med Liss. Mange fiske typer trenger et par tre kull med egg/yngel før di klarer seg som "utlærte" foreldre. Slik er også blant annet ancistrus mallene. Dem sparker ut eggene-spiser eggene eller ødelegger eggene/yngelen på annen måte. Men når di er såkalt utlærte kommer som regel mer egg og yngel enn det en egentlig har jyst på/plass til. Ellers er ciklider di beste foreldrene fisk kan ha. Har drettet opp mange ciklider selv. Se eggene legges, klekkes og yngel vokse seg levedyktig.... ja det er kjempe gøy. Lykke til. Hilsen Leif
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap