Rullestein i bergensområdet?

Er på jakt etter rullestein og lurer på om det er noen i Bergensområdet som vet hvor disse runde rakkerne gjemmer seg?
Du finner massevis på Herdla på nordspissen av Askøy.
Eller i elvene opp mot voss..
Elver på kvamskogen og ellers der det er elver av en viss størrelse.
Ikke herdla
Forbudt å ta fra Herdla. Beskyttet område.

Rullestein fra norske strender er forbudt å plukke uansett hvilket område du er i.
Takk for tips, har vel bare lett i de mest puslete elvene der det er mye flott stein men ikke rullestein. Får ta meg en tur på Kvamskogen tenker jeg.
Geir Kristiansen
Rullestein fra norske strender er forbudt å plukke uansett hvilket område du er i.


Hva? Er alt håp ute dersom jeg skal være lovlydig?
Thale Troye
Hva? Er alt håp ute dersom jeg skal være lovlydig?

Noen fyller tilhengere med flere tonn for å ha i inkjørsel/hage og det er IKKE greit.

I områder som ikke er langs sjøen og ikke er vernet kan du plukke moderate mengder med røtter, greiner og stein til akvariene dine.

Mange akvarister har konkrete favorittplasser som dem ikke avslører på nett
Thale Troye
Hva? Er alt håp ute dersom jeg skal være lovlydig?


Så lenge vi her snakker om strandsonen, så ja da er alt håp ute. Det er ikke lov å ta med seg stein herfra. Det er som i et myrområde. Det er ikke lov til å ta med seg torv herfra. Eller som i et lyngområde ikke lov til å ta med seg lyng heller.

Jeg ser stadig innkjøringer prydet med rullestein, natursteinmurer og lignende som er et klart brudd på loven. Det finnes områder med grustak som inneholder rullestein og som er regulert tiol næringsdrift og her er det ikke noe problem å hente stein så lenge man har tillatelse fra eier.

Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap