Skiftet vann, rekene svømmer som gale.

jeg skiftet vann i dag, det er 10 dager siden sist, det er vanlig. jeg passet på temperaturen, jeg skylte bøtta først.

nå svømmer de rundt som gale, sitter ikke i ro som ellers. det eneste jeg gjorde som jeg kan tenke meg til at har noe å si er at jeg gravde litt i sanden og flyttet den litt, slik at vannet ble litt grumsete. det har jeg gjort før og ingenting har skjedd.

så aner det hva det kan være?
klor kanskje?

har du luftet vannet før vannbyttet?
Vet ikke helt hvorfor, men det er veldig vanlig. Kanskje fordi vannverdiene endrer seg litt?
luftet vannet? mener du å la det stå i 24 timer?

det har jeg aldri gjort.
med å lufte vannet mener jeg å la en luftpumpe boble i bøtta/bøttene med vann. Dermed så får man vekk klor og samtidig så oksygenriker man vannet.
Stian S
jeg skiftet vann i dag, det er 10 dager siden sist, det er vanlig. jeg passet på temperaturen, jeg skylte bøtta først.

Når du sier at du "passet på temperaturen"... hva mener du med det? Bruker du vann fra varmtvannskrana og blander i kaldtvannet når du bytter vann i reke-akvariet?
Mine reker gjør slikt når jeg fôrer med noe de liker.
Stian S
jeg skylte bøtta først.

Hmmm, bruker du bøtten til andre ting enn akvariet også? I såfall anbefaler jeg at du kjøper inn en egen bøtte til akvariebruk.

Det er forresten ikke uvanlig at rekene blir litt yre av at man skifter vann. Om det er slik at du ikke kan la vannet stå over natten før vannbytter slik at eventuell klor luftes ut og vannet blir temperert, så vil jeg nesten anbefale deg å bruke et vannforbedringsmiddel. Uten det så vil bruk av vann fra varmtvannstanken være et lite sjansespill.
mona o
[QUOTE=Stian S]jeg skiftet vann i dag, det er 10 dager siden sist, det er vanlig. jeg passet på temperaturen, jeg skylte bøtta først.

Når du sier at du "passet på temperaturen"... hva mener du med det? Bruker du vann fra varmtvannskrana og blander i kaldtvannet når du bytter vann i reke-akvariet?

jeg tar vann fra akvariet og kjenner på temperaturen mens jeg stiller vasken til akkurat den temperaturen.

@Tante Astrid

det er ei egen bøtte for akvariet.

de har roet seg litt, men er enda litt ville.
Det med å blande inn varmtvann etter "finger-metoden" er i beste fall temmelig upresist. I tillegg inneholder vann fra en varmtvannstank uønskede metaller, bakterier og annet "ugh" som reker kan være veldig ømtålige for. Jeg ville aldri brukt vann fra varmtvannsbereder til noe vannskift, men det er nå meg. Men iallefall ALDRI til reker.
Enig med Mona her. Du kan prøve å teste ut hvor vanskelig det er å få riktig temperatur med å bruke fingrene. Fyll en beholder med middels varmt vann fra kranen. Skyll deretter fingrene dine i kaldt vann fra springen og kjenn på vannet i beholderen etterpå. Gjør det samme etter å ha skyllt fingrene i varmt vann. Som du vil oppdage så kjennes vannet i beholderen helt forskjellig etter om du er varm eller kald på fingrene. Det koster ikke mange kronene å kjøpe inn et ekstra termometer til å måle med.

Om du er nødt til å temperere vannet så er det bedre å la bøtten stå i et varmt rom over natten eller eventuelt tilsette vann som du varmer på kokeplate/vannkoker.
jeg ahr ALLTID gjort det.

akvariet har ikke samme temperatur som rommet det er i.
At du alltid har gjort det, betyr jo ikke at det er sunt og bra for fisk og reker?

Sett heller kaldt vann i en bøtte over natten. Det gjør ingenting om det fremdeles er litt kjøligere enn vannet i akvariet neste dag, og har romtemperatur. Det tåler rekene. Det er mye sunnere for rekene enn å ta vann fra en varmtvannsbereder.
de rører ikke maten heller.

noen som aner hva som er galt? hva kan jeg gjøre?
Hvis rekene virkelig begynner å slite med noe, så skulle jeg nå heller tro at de ble blasse og inaktive. Hvordan er fargene på rekene?
Mine reker har slike aktive byger i forbindelse med vannbytte, men ingen av dem ser ut til å slite av den grunn. Finner heller ikke døde reker etterpå.
En annen ting som gjør rekene aktive, er dersom en hunn nettopp har byttet skall. Da begynner hannene på desperat jakt etter hunnen for å parre seg.
Dette med "farlige" varmtvannsberedere er mer en gammel myte enn noe annet. Selv bruker jeg alltid å blande i 20% super-varmt-vann når jeg bytter. Ganske liten mengde, men nok til å hindre temperaturfall. Mine reker oppfører seg helt normalt.

Det er nok en forhøyet risiko med NYE beredere og NYE kobberrør. Eldre tanker har vel blitt ganske forkalket. Vet ikke hvilke metaller bortsett fra kobber mona mener det finnes i en tank....
Bakterier bør det ikke være i tanken uansett da den bør holde såpass høy temperatur at slikt utyske holdes dødt uansett.
Jeg tror ikke jeg gidder å ta den diskusjonen om bruk av vann fra varmtvannsbereder igjen. Det har vært diskutert så mange ganger på flere forum. Les f.eks. denne tråden. Til og med vannverkene fraråder folk å drikke vann fra varmtvannsbereder eller bruke det til matlaging.

Vann fra varmtvannsberederen - en bakteriebombe

Hvorvidt du ønsker å mikse inn varmt vann fra varmtvannstanken din eller ei, det må du selv avgjøre. Men en varmtvannstank kan inneholde mye skumle bakterier i slammet på bunnen (årevis med oppsamling...), har en uggen metallsmak og er derfor i det store og hele usunt for fisk og reker etter min mening. Jeg bruker aldri vann fra varmtvannstanken til akvariene mine. Aldri. Har du selv smakt på varmt vann fra kranen, selv etter at det har kjølt seg ned? Det smaker guffent og emment, og når det er ufyselig å drikke, ville jeg iallefall ikke forlangt at fiskene mine skal bo i det.
haha. Unngå å bruke varmt vann til matlaging ja.. Den var dagens, jeg tror så si alle jeg kjenner bruker varmt vann til matlaging, for å bla unngå den lange ventetiden på koke opp vannet.

Kobber er også en urban myte, mange jeg har snakket med sier at det er bare pølsevev. Greit nok at kobber er giftig, men jeg vil gjerne se et påvist eksempel at akvarie dyr har dødd av kobberforgiftning. Jegs elv lar vannet renne i ca 2-3 min for å få vekke gammelt vann fra røra, ellers så har jeg selv også alltid bruk vann fra varmtvannberederen.

Henter du vann fra kranen som ikke går gjennom vannberederen så går det vannet allikevel gjennom metervis med metall rør. Så her er det igjen evt metall forgifting til stede. (om du velger å tro det)

Holder lenge å la vannet lufte seg slik at klora kommer ut, samt at vannet blir rikt på oksygen. En luftpumpe koster 150kr, +50 kr for slanger og luftestein, + 20-30kr for et par bøtter, så har du det du trenger. Og er ikke akkurat mye ekstra jobb.

Tilfeldig bekjentskap
© T.K.
Reklame for plussmedlemskap