Noen "hjemmesnekret" tips til hvordan man kan få økt gh?

Hei. Gh'n i akvariumet har synket litt (foreløbig ingen fare, men det kan jo fort endre seg.... Var innom den lokale dyreforettningen hvor det eneste de hadde var en enorm boks til nærmere 200kr... Syntes dette var fryktelig dyrt, så tenkte jeg kanskje kunne spørre her
Er det noen som vet en enkel måte å få økt gh opp med en verdi (fra fem til seks) med noe som ikke koster noe? Gjerne noe man kanskje har i huset fra før av
Det er ikke sikkert du trenger å gjøre noe som helst. Det er helt avhengig av hva slags fiskearter du har.

Jeg har gh 2 og gjør aldri noe med den. Jeg vil ha lav gh til mine fisk, de kommer fra Sør-Amerika alle sammen, og skal ha lav gh.

Fiskebasen her på AF kan man ikke stole på med hensyn til oppgitt gh-verdi på de enkelte fiskeartene, fordi den verdien som ligger der ofte bare er en standardverdi med temmelig vidt spenn som står der istedenfor ingenting... Den er i mange tilfeller helt feil, fisk som kommer fra sure myrområder med skikkelig bløtt og surtvannsområder i naturen er ført opp i basen med gh på opptil 20! Spik spenna gæernt, med andre ord.

Så det beste er altså å oppgi hva slags fisk du har, for å få sjekket om de faktisk trenger økt gh.

Det er brukerne her på AF som gjør endringer og korrigeringer i fiskebasen, men det mange glemmer er å fikse på gh samtidig som f.eks. ph og temperatur endres. Gh er et ofte oversett felt ved endringer.
mona o
Det er ikke sikkert du trenger å gjøre noe som helst. Det er [I]helt [/I]avhengig av hva slags fiskearter du har. :-) Jeg har gh 2 og gjør aldri noe med den. Jeg [I]vil ha[/I] lav gh til mine fisk, de kommer fra Sør-Amerika alle sammen, og skal ha lav gh. Fiskebasen her på AF kan man ikke stole på med hensyn til oppgitt gh-verdi på de enkelte fiskeartene, fordi den verdien som ligger der ofte bare er en [B]standardverdi [/B]med temmelig vidt spenn som står der istedenfor ingenting... Den er i mange tilfeller helt feil, fisk som kommer fra sure myrområder med skikkelig bløtt og surtvannsområder i naturen er ført opp i basen med gh på opptil 20! Spik spenna gæernt, med andre ord. Så det beste er altså å oppgi hva slags fisk du har, for å få sjekket om de faktisk [I]trenger[/I] økt gh. Det er brukerne her på AF som gjør endringer og korrigeringer i fiskebasen, men det mange glemmer er å fikse på gh samtidig som f.eks. ph og temperatur endres. Gh er et ofte oversett felt ved endringer.

som jeg sa, er ikke krise enda, men gh skal ligge på 6 og den er på 5 nå, sånn for at det skal være det gylne snitt i karet forløbig trenger jeg egentlig ikke gjøre noe, men sånn hvis det plutselig blir krise er det jo alltid fint å ha noe liggende, og den boksen fra dyrebutikken koster temmelig hvis det holder med (for eksempel) å bare ta en klype salt oppi :p
Vanlig gips kjøpt på hobbyforretning øker GH
tender
Vanlig gips kjøpt på hobbyforretning øker GH :)

hvordan fungerer det da? sånn med tanke på hvor mye jeg må ha osv? liker teskje-forklaringer :p
Javel, men som jeg sa, så er det muligheter for at gh 6 er oppgitt feil...
Det er ikke sikkert fiskene dine skal ha gh 6, hvis du har lest deg til det her i Fiskebasen. Akkurat gh-feltet er for lite oppdatert.

Risika
som jeg sa, er ikke krise enda, men gh skal ligge på 6 og den er på 5 nå, sånn for at det skal være det gylne snitt i karet :) forløbig trenger jeg egentlig ikke gjøre noe, men sånn hvis det plutselig blir krise er det jo alltid fint å ha noe liggende, og den boksen fra dyrebutikken koster temmelig hvis det holder med (for eksempel) å bare ta en klype salt oppi :p
Du må prøve deg frem i en bøtte el.l først. f.eks 10 eller 20 liter. Mål GH før du tilsetter gipsen. Så tilsetter du en måleenhet og måler deretter forskjellen. Etter det kan du beregne hvor mye som må brukes i ditt kar

Jeg er forøvrig enig med Mona. Med mindre du har arter som krever høy GH av en eller annen grunn ville jeg vært varsom med å tukle med GH-verdien. Det værste for fisken er forandringer. Hvis du vil øke verdien, så gjør dette langsomt
mona o
Javel, men som jeg sa, så er det muligheter for at gh 6 er oppgitt feil... ;-) Det er ikke sikkert fiskene dine skal ha gh 6, hvis du har lest deg til det her i Fiskebasen. Akkurat gh-feltet er for lite oppdatert. [QUOTE=Risika]som jeg sa, er ikke krise enda, men gh skal ligge på 6 og den er på 5 nå, sånn for at det skal være det gylne snitt i karet :) forløbig trenger jeg egentlig ikke gjøre noe, men sånn hvis det plutselig blir krise er det jo alltid fint å ha noe liggende, og den boksen fra dyrebutikken koster temmelig hvis det holder med (for eksempel) å bare ta en klype salt oppi :p

aha, da er jeg med igjen :p
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap