Jeg ødela pumpa mi!

Så her er jeg da, midt på natta, skal tidelig opp på jobb, og VIPS så ødela jeg et deksel inni pumpa mi. Det er en JBL Cristal profi 500 . Om jeg er heldig så har de kanskje inne på butikken i morgen, men jeg tviler.
Jeg kan vel bare se langt etter noen overlevende bakterier etter dette? Selv om jeg skulle fått det opp og gått i morgen?
Uff, det er så typisk!
Har ei mindre pumpe stående som det var meningen å koble på et annet akvarie. Er ikke sikker på hvordan denne fungerer, men bør jeg kanskje koble på den slik at det er noe på i akvariet så lenge? Det tar kanskje noe tid å få tak i deler. Best å gå og sjekke med en gang...
Nå har jeg koblet på ei Eheim 2013, med den lekker for den trenger ny pakning så jeg kan nok ikke ha den på når jeg ikke er her. Må sitte og følge med litt, men ser allerede på den korte tiden hvor mye som er fylt opp i bøtta den står i. Et dårlig tegn. Har igrunn skjønt at jeg nok bare kan glemme bakteriene mine.. Nå spørs det bare hvor lang tid det går å få tak i deler og starte opp filteret på nytt. Så regner jeg med at jeg kan forvente de vanlige problemene som nystartede akvarier med fisk. Hvis jeg ikke klarer å skrape ut noe guffe fra et annet filter da...
Da var det bare å koble vekk det filteret igjen. Tok ikke lenger tid før det sprutet utover gulvet. Fiskene får klare seg uten pumpe så lenge. Nå må jeg nesten prøve å sove. Tror egentilg det blir vanskelig, utrolig ergelig og unødvendig det her.
Hehe, akkurat da jeg skulle gå og legge meg kom jeg på at jeg har en 180 l. stående tom i gangen... og fulgte det ikke med pumpe på den, tro? Joda! Så nå står en gammel Eheim 2215 i. Den er til og med tett ser det ut til!
Da er det bare å svime seg i seng fortest mulig før noe mer går galt.
Det går sikkert bra en natt.
Hei.
Det går sikkert bra....

Når jeg startet opp med akvarium hadde jeg et kar på soverommet, og pumpen bråkte fælt.... Så resultatet var at jeg slo av pumpen hver kveld når jeg gikk å la meg.

Jeg gjorde dete i noen mnd.. og opplevde aldri at fisk døde av den grunn.

Jeg vil ikke komme med noen råd om hvordan det virker med bakterier og slik, men det funket for min del.

Jeg har sluttet med å slå av pumpen nå, og tror nok at fisken har det bedre, men selv om den ble slått av, klarte fisken seg.
Gjorde ved ett uhell det samme som Stig.. koblet pumpen til ene karet til den timerstyrte kursen, slik at pumpa stoppet på kvelden og started på morgenen, stod sikkert slik en måneds tid før jeg oppdaget det da det sa klikk, og lyset / pumpa slukket.
Gikk bra, men kan sikkert gå fryktelig galt i mindre kar / andre forhold
Jeg tror det er belastningen på filteren som avgjør om dette går bra eller ikke. Hvis filteret allerede yter max, tar det ikke mange timene før bakteriekolonien bruker opp all oksygenet, dør og forgifter vannet, men hvis filteret bare jobber på 10% av sin maksimale kapasitet, vil det ta ca. ti ganger så lang tid før det går galt. (Med forbehold om at jeg ikke har misforstått alt.)
Det var en her på forumet som hadde ei brukt pumpe til salgs av akkurat samme sort som jeg har. Så jeg kjøpte den og håper han sender den "fort og gale" på mandag siden jeg allerede har betalt.. :P Denne Eheim pumpa står nå og holder det hele i gang, og nå lurer jeg på om jeg skal la den nye pumpa som kommer stå og gå sammen med den jeg allerede har satt opp, i noen uker evt. Da vil jo belastningen på filterene deles, og kanskje vil jeg være så heldig at jeg unngår store plager med uheldige vannverdier? Det er ikke så alt for stor belastning på karet nå, det går 4 stk Praktbotia, 3 stk pærlegurami, 2 SAE, 1 ildhale, 1 værål og 10 stk amanoreker i 275 l. Heldigvis at jeg ikke har kjøpt en stor stim med kileflekker, som jeg har tenkt på en stund.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap