Hvor mange fisker i en 20l?

Jeg lurer litt på hvor mange fisker det er forsvarlig å ha i en 20l? Jeg kjøpte meg det fordi det var på salg, egentlig til datteren min på 2 år. Hun synes det er stas å ha på rommet sitt. Men plutselig fikk jeg et fryktelig behov for et nytt kar(60L)... rart det der Mens jeg venter på at det store karet mitt blir klart har jeg adoptert noen fisker av en venn som skulle kvitte seg med sitt kar. Det har en god pumpe og fiskene ser ut til å trives der. Men nå har jeg altså i 20L:

3 guppy, 2 jenter 1 gutt
2 molly, en sort og en ballong
3 koral platy, 2jenter og 1 gutt
1 sort sugemalle

Disse skal leve sammen 2 uker til fram til det større karet er klart, jeg håper det går bra Foreløpig ingen problemer men jeg forstår jo at dette ikke er en ideell situasjon. guppyjentene og mollyen er selvsagt også gravide(som vanlig).
Plussmedlem
Du skriver det jo selv...Dette er ingen ideell situasjon
For store og for mange.
Men vær raus med vannbyttene i løpet av disse to ukene så går det sikkert bra.
Ja jeg får håpe det, de hadde sånn hastverk med å kvitte seg med de andre fiskene så jeg måtte bare ta de imot. Får bare håpe ingen føder i løpet av ukene som kommer... Godt jeg har mye planter og røtter i karet.
Men hvorfor ikke kickstarte 60 l? Om jeg forstår deg rett har du jo pumpe og alt, så da er det jo bare å skvise gørra fra 20 l over i pumpa på 60. Så slipper de stakkars fiskene å gå oppå hverandre i to uker til.
Så kan du heller kjøpe snegle/reke/kampfisk å ha i 20 l til dattra di.

Kan jeg gjøre det altså? Jeg må jo fylle på med mer sand da men kan og jeg kan flytte de over i dag bare ved å fylle på vann, røtter, planter og pumpe(som jeg har i 20L) gjør jeg selvsagt det. Foreløpig går det jo ok oppi der men liker ikke å ha de så tett altså.
skal gå greit det, Ikke en ideel situasjon som sagt. Men de klarer seg greit. Pass på med vannverdier og bytt 6 liter vann hver 3 dag.
[QUOTE=Mollymor]Kan jeg gjøre det altså? Jeg må jo fylle på med mer sand da men kan og jeg kan flytte de over i dag bare ved å fylle på vann, røtter, planter og pumpe(som jeg har i 20L) gjør jeg selvsagt det. QUOTE]

Pumpen som du har i 20 l er nok ikke sterk nok til å takle 60 l. Har du ikke egen pumpe til 60l?

Har du egen pumpe til 60 l anbefaler djeg deg å hive fisken oppi der, så snart som mulig.
Tine Zachariassen
[QUOTE=Mollymor]Kan jeg gjøre det altså? Jeg må jo fylle på med mer sand da men kan og jeg kan flytte de over i dag bare ved å fylle på vann, røtter, planter og [B]pumpe(som jeg har i 20L)[/B] gjør jeg selvsagt det. QUOTE] Pumpen som du har i 20 l er nok ikke sterk nok til å takle 60 l. Har du ikke egen pumpe til 60l? Har du egen pumpe til 60 l anbefaler djeg deg å hive fisken oppi der, så [B]snart som mulig.[/B]

Med andre ord, når pumpa er innkjørt, dvs rundt 3-4 uker.
Eeehe, ikke sikker på om jeg forsto det siste innlegget der, men altså;
Trådstarter; Du kan skvise ut bakterier fra svampene i pumpa du har i 20l til pumpa du har i 60l, da kan du sette inn noen fisker der, f.eks guppyene og mollyene, med en gang.
Selvfølgelig må du følge med på vannverdiene, men det går nok bra(jeg har selv kickstarta utallige kar med bare litt bakterier fra annet kar osm var godt igang.) Ha fulgt ekstra godt med på no2, men har aldri hatt noe problem.

På denne måten får guppyene/mollyene muligheten til å føde, og de får en myyye bedre kvalitet på livet sitt!
Jeg kickstarta 60-literen ved å ta med pumpa på 20-literen over i 60-literen. Den har stått med to pumper intill i går. Jeg har ikke hatt noe problemer med nitritt i 60-literen (i motsetning til 20-literen) og fiskene fikk det mye bedre.
Hei hei, joda jeg forstod så nå svømmer det 6 fornøyde fisker i den store tanken min. fartet rett ned til dyrebutikken lørdag kl 17.35 og fikk med meg masse planter like før stengetid resten hadde jeg. Jeg hadde filter til det store så gjorde mitt ytterste for å fylle på med gugge fra filteret. Følger med på alle verdier ja, men heldigvis so far so good Takk for tipset!
Tilfeldig bekjentskap
© Inge Frøyen
Reklame for plussmedlemskap