Kan man lage algemidel ??

Går det an å lage midel mot alger av husholdning produkter???

Blir happy for svar
Du kan jo sjekke denne tråden;

Ellers er jo hydrogenperoksid greit å få tak i på apoteket.
Brukes med forsiktighet!
Jan Ove
Du kan jo sjekke denne tråden; [URLBLOCK1] Ellers er jo hydrogenperoksid greit å få tak i på apoteket. Brukes med forsiktighet!

Supert tips!
Er det ikke litt bedre å prøve og finne ut årsaken til at man plages med alger, og så gjøre noe med årsaken?
Å drive brannslukking med kjemikalier og andre remedier virker på meg litt bakvendt...(og en anelse skummelt for uerfarne). Men uansett; algene vil jo bare komme tilbake hvis de har samme gunstige livsbetingelser som før i karet...?
mona o
Er det ikke litt bedre å prøve og finne ut [I]årsaken[/I] til at man plages med alger, og så gjøre noe med årsaken? Å drive brannslukking med kjemikalier og andre remedier virker på meg litt bakvendt...(og en anelse skummelt for uerfarne). Men uansett; algene vil jo bare komme tilbake hvis de har samme gunstige livsbetingelser som før i karet...?

Helt enig, å finne hovedårsaken er det eneste som duger på lang sikt.
I ett akvarie med mye planter er over 95% av algeproblemer relatert til for lavt eller varierende Co2 innhold i vannkolonnen.
Manglende næringstilførsel i form av nitrat og fosfat vil også lage gunstige forhold for alger.
Men det kan være greit når ulykken først er ute å ha noen verktøy for hånden som kan begrense/fjerne alger.
Disse to som er nevnt over er av det kraftigere slaget og er mest ment på virkelige slitsomme typer som penselalger og clado/staghorn.
Selv foretrekker jeg å ha en flaske Easy Carbo liggende i tilfelle jeg skulle finne på å sluntre med tilsetning av nitrat og fosfat.
Jeg vil absolutt støtte Monas utsagn.

I tillegg vil jeg si: Ikke eksprimenter med giftstoffer i akvariumet hvis du ikke vet hva du gjør. Dette gjelder også algemidler kjøpt i akvariebutikk.

Når det er sagt:

Jeg har brukt hydrogenperoksid uten at jeg har kunnet oppdages skader i etterkant. Det finnes flere tråder om dette i dette og det andre forumet, søk de opp.

Det stoffet som beskrives i linken over heter på norsk natriumperkarbonat, og brukes som blekemiddel i "miljøvennlige" midler for kjøkken og klesvask.
Er det noen som vet hvordan dette kan skaffes rent i små kvanta? Har veldig lite lyst til å strø vaskepulver i karret.
Det beste er selvsagt å få vekk alger ved å sulte dem vekk. Men om man har fått et problem med alger, er dette langt å foretrekke fremfor "butikkmiddler".

Selv kan jeg godt tenke meg å ha noe i hus for desinfisering. Jeg bruker nå klor, men regner ikke det som ideelt siden kloren må nøytraliseres og det blir mye skylling og venting for sikkerhets skyld.

Hydrogenperoxyd er ganske dyrt til dette formålet, og holder seg ikke så lenge. Dersom natriumperkarbonat holder seg stabilt, er det noe man kan ha stående i beredskap til "dette og hint" i årevis.
Mine alger ser ut som små busker på ruta ??? her er det et bilde.
litt utydelig
Legger ved en link til en side om alger. Det du har vil jeg tro er penselalger. Jeg ble kvitt disse ved å putte oppi noen Sae. disse spiser dem om de ikke er i for store mengder. Siden dine sitter på ruta ville jeg rett og slett skrapt dem bort med algeskrape samtidig som jeg hadde slammeren oppi til å suge dem ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap