Aldri klart vann med eheim 2217

Hei alle sammen!

Er det noen som kan svare meg på hvorfor vannet aldri blir klart i karet mitt (250l)? Jeg bytter jevnlig finfilter i min eheim 2217, men selv ikke med nytt filter blir vannet partikkelfritt. Filteret er bygget opp på denne måten: nederst ligger EHFImech, deretter blåsvamp, så er det masse EHfi substrat pro og på toppen ligger finfilteret. Finnes det en bedre oppbygging av filteret, som sikrer karere vann? I det andre akvariet mitt (juwel) med orginalt filter, er vannet krystallklart.

Hva gjør jeg galt? (Frustrasjonen tar snart overhånd... eller var det pms'en?
Hvor lenge siden var det du satte det opp ?
Har du røtter i ? Røtter slipper litt farge i starten men etter gode vannbytter ofte går fargen i vannet vekk.

Om det er det med røttene har det ingen ting med filteret ditt å gjøre. Det er det samme som om du tar sort Cola i akvariumet, så klarer ikke filteret fange opp fargen i Colaen, men etter noen vannbytter blir vannet klart.
Akvariet er godt innkjørt, ca 1,5 år gammelt. Det er en rot i akvaret, men vannet er ikke farget. Problemet er partiklene som flyter rundt, filteret får ardri has på dem...
Hvilken sand har du oppi
Biltemasand, fra 5-10 cm tykt. Har lagt en flat glatt stein under inntaket til pumpa.
min erfaring med finkornetsand er at alt avfall fra fisk og planter ikke går ned i sanden og da ligger på overflaten av sanden og blir virvlet opp i vannet av fisk hele tiden.
Inaktiv bruker
hos meg blir møkk liggende oppi sanden, men det blir jo sakte men sikerkt dratt inn i pumpen om natten, da nattaktive dyr virvler rundt, å gjør at møkka virvler opp i pumpa
så sand er egentlig et lite problem om du har bra nok filter
Tilfeldig bekjentskap
© RHD2011
Reklame for plussmedlemskap