Fiskene på kløfta!

Siden det har blitt så populært med personlige akvarie tråder, så tenkte jeg jeg skulle starte min egen og vise fram noen bilder av fiskene som jeg har.

Jeg syns også det er gøy å ta bilder, men er ikke noe flink på dette området, men noen av bildene syns jeg blir helt ok. Skal prøve å legge ut noen etterhvert.

Jeg kan jo starte med stuekaret mitt, den er ganske nystarta. Har vært uten akvarie i stua i lang tid. Jeg hadde 540L saltvannskar i stua før, men ble nødt til å selge det pga. tidsmangel. Så nå har jeg satt opp et nytt kar på 530L med malawi, da disse krever litt mindre enn et saltvannskar.

I dette karet har jeg en Fluval FX5 gående. Blir å montere en til etterhvert.
Og lyset som er til dette karet er en 2x150w HQI med 9w moonlight.
Oppi dette karet så er det lett blanding av diverse malawier.

Aulonocara Jacobfreibergi
Copadichromis Borleyi
Cyrtocara Moorii
Labidochromis Caeruleus
Maylandia Greshakei
Melanochromis Auratus
Melanochromis Cyaneorhabdos
Nimbochromis Livingstonii
Nimbochromis Venustus
Placidochromis Milomo
Protomelas Fenestratus
Pseudotropheus Crabro
Pseudotropheus Lombardoi
Sciaenochromis Ahli

Går også noen VF Ancistrus Sp. oppi her, tror det skal være 10stk av de eller noe. De fleste oppi her er foreløpig små fisk.


Inaktiv bruker
flott karr a gitt meget inspirerende
Takker for det.

Her er et par bilder til
Copadichromis
Golden
Greshakei
Inaktiv bruker
å du sier du ikke er god til å ta bilder?
bedre bilder enn det må jeg øve lenge på for å klare:O
har fulgt med på både dam å garasjeprosjektet ditt
bra saker det der
Blir litt pause i garasje prosjektet, blir ikke ferdig med den i år så jeg skal bare få tetta det litt til, så blir det å fortsette til våren. Ting tok visst litt lengre tid enn beregnet.

Kameraet jeg bruker er en Nikon D80 med en Sigma 50mm Macro linse.
Med dette utstyret så klarer hvermansen å ta bilder, problemet er at jeg må ta 50 bilder før jeg får 1 bra et. Hadde håpa på at hver tiende blir bra..
Inaktiv bruker
hehe, jeg bruker finepix s9600, greit nok, men det trenger stativ for å kunne ta bra bilder av fisk
det er mye bedre i oksygenrikt landskap dette, han er vrangt med vann
Legger ut et par bilder til. Tror jeg glemte å nevne Pseudotropheus Elongatus Mphanga istad, så her kommer det et bilde av den.
B. Amundsen
Jeg syns også det er gøy å ta bilder, men er ikke noe flink på dette området, men noen av bildene syns jeg blir helt ok. Skal prøve å legge ut noen etterhvert.


Jeg er ening med Vegard
Du seier at du ikke er god til å ta bilder, der stemmer ikke. Du er jo en mester. Veldig mangen fine bilder og fisker.
Plussmedlem
På tide med en tråd om "Fiskene på Kløfta".

Det er jo mange av dem - så du får nok å fotografere
Ja, det er mye fisk her så jeg har en del jobb.
Må jo ha en skrytetråd jeg også

Når det gjelder fotografering, så klarer de fleste å ta bra bilder med dette utstyret, husk at det er 2x150w metallhalogen lampe som lyser over dette malawi karet. Så blits er helt unødvendig å bruke, så lenge man har godt nok lys, så er det ikke så mye som skal til før det blir bra bilder. Det er værre med de karene som jeg har nedi kjelleren, der har jeg bare en 18w over 250L kar og her er det mye vanskeligere å ta bra bilder. Fiskene er helt avhenging av å stå rolig ellers så blir det bare grums.

Men godt at dere liker bildene. Skal pøse på noen flere...
Noen flere bilder

Bilder av karet
A. Jacobfreibergi
M. Cyaneorhabdos

Noen flere.

Ventustus, disse er i fra deg Linda.

Protomelas Fenestratus, denne tror jeg blir ganske gøy å følge med på, fine farger når den får farga ut. Litt kjedelig som liten.

Fullerborni, Denne har jeg vel glemt å nevne tidligere. Har bare 1stk oppi karet.

Må nesten legge ut bilder av litt andre fisk også..

Diskus, disse 2 er viltfanget i fra brasil.

Klovnefisken har jeg desverre ikke lengre, men syns dette bildet var litt stilig så jeg måtte bare legge det ut. Den gikk i det gamle saltvannskaret som jeg hadde en gang i tida.
Åssen går det med byggeplanene, får du festet noen ideer på papir?

Søren, fant en del dau fisk i stua når jeg kom hjem i fra ferie. Glemte å legge oppi varmekolbe før jeg dro, bruker ikke varmekolbe normalt oppi det karet siden det står i stua og varmen i rommet pleier å holde.
Ja ja, er det ikke varmen om sommeren som tar de, så er det kulda om vinteren. Da har lært noe nytt denne ferien også. Får fylle oppi det karet igjen med litt fisk.

I kjelleren har det vist gått veldig bra. Veldig lite frafall.

Ja, bygge planene er klare, men veit ikke når jeg får starta på det, er jo en del flere ting som må gjøres før jeg får virkelig begynt på det. Må hive ned noe varmekabel og bestille en betong bil og få retta opp gulvet litt før jeg får starta skikkelig på det.
Jeg har en tråd på NA om dette monster karet og har veldig lyst til å fullføre det.

Jeg kan jo fortelle litt om det karet her også i tilfelle noen ikke er på NA.
Dimensjon på karet er på 8m bredde 2,5m og høyde 1,3 eller 1,4m.
Grovt regnet så har jeg kommet fram til ca 26000L utvendigmål. Tipper med innvendig mål at jeg er nede på rundt 24000L. Dette karet kommer jeg til å bygge i metall. Opprinnelig plan var å sveise firktant stål (70x70mm profil) i et rutenett med 1m avstand mellom stender/belker. Deretter å kle alt innvendig med 5mm stålplater, så glassfiber og tilslutt epoksy oppå dette.
Frontglasset vil bli delt opp i 4biter (for letthetens skyld). Har fått priser på både 1m høyt glass ca. 1,8m lang og 1,2m glass lengde på 1,8m den også.
Syns ikke det var kjempe stort sprang mellom disse 2 høydene, så jeg har veldig lyst til å gå for 1,2m, men dette er ikke avgjort enda.

Opprinnelig var planen å ha dette som et showkar med masse store fisk oppi, men etter nærmere tenking så hadde det jo vært artig å prøvd å kanskje ta inn 6-7 chilired arowana og putte de oppi her og se om det var mulig å drette de. Jeg har ikke peiling på hvor stort basseng man trenger for å drette arowana, har prøvd å titte litt rundt, men finner ikke noe om størrelse.
Så om det er noen som har lest det et eller annet sted så er jeg takknemlig om noen har en link til det stedet. Foreløpig veit jeg vel ikke om noe som har dretta arowana (asiatisk) i europa, om dette prosjektet blir vellykket hadde vært drit tøft!

Jeg går og tenker ofte på dette karet, og i jula har jeg fått snakka med noen flere om dette. Og en jeg snakka med anbefalte med å bruke syrefaste plater innvending. Jeg syns det hørtes som en veldig bra ide. Koster veldig mye å lage det, men det er jo tilnærmet evighetsvarende. Så jeg tror jeg vil ta det igjen i lengden. Han kom også fram til å heller bruke firkantstål (50mmx50mm) med 5mm tykk gods og heller sveise det i 50cm rutenett og heller gå for tynnere syrefaste plater. Jeg syns også det høres fornuftig ut.
Han mener det burde holde, noen med noe formening om det?

Det er et problem jeg ser i forhold til den første ideen, jeg har jo ikke noe sveise apparat, så den første ideen hadde jeg tenkt å kjøpe en elektrode pinne sveise maskin, disse koster ikke all verden. Men med løsning nummer 2, om jeg går for tynnere syrefaste plater, så ville jeg valgt å sveise med TIG, og da måtte jeg ha et apparat til. TIG maskiner er vesentlig mye dyrere.








Det har dukka opp et annet prosjekt i hodet på meg i løpet av jula.
Blir å sette opp et lite saltvanns anlegg, tenkte å starte på ca. 3000L. Fordelt på ca. 10 akvarier. Dette prosjektet har jeg tenkt å starte med ganske så fort, tar jo en del tid å innkjøre det.

Skal se om jeg får lagt ut noen bilder så fort jeg får starta opp.

Akvafil, du får en mail/telefon i fra meg om ikke så lenge tipper jeg.
Du gikk på kolbe-smellen du også ja.. heldigvis mistet ikke jeg noen fisk, men de så rimelig stusselig ut når jeg kom hjem.
Må nok en tur oppom deg snart og vri lommeboka litt igjen..
Plussmedlem
B. Amundsen
Jeg har ikke peiling på hvor stort basseng man trenger for å drette arowana, har prøvd å titte litt rundt, men finner ikke noe om størrelse. Så om det er noen som har lest det et eller annet sted så er jeg takknemlig om noen har en link til det stedet.

Hei, og godt nytt år!

Her står det om en tank på 5 x 5 m. Dybde 0,5 m.

Saltvannsplaner også? Dette blir spennende framover
Du må snart kutte ut den vanlige dagjobben nå
Jeg ble nesten litt revet med av idèen om oppdrett av asiatisk Arowana i den mega-tanken, jeg! Hehe Det hørtes fantastisk ut! Men da må den store tanken dekkes med en slags netting, slik at de ikke hopper ut? :p (men pga nettet trenger du likevel ikke å løfte på noe når du skal f.eks. mate). Har lest at Arowana er rå på å hoppe.

Tenk deg det kjempestilige karet, da! Har du tenkt å innrede det med noe som helst, eller skal det bare være BB? Hadde jo vært kult med noen grener og "tømmerstokker" iallefall, hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap