- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Sae eller flying fox?
Sae eller flying fox?
Hei! Jeg har en fisk som er kjøpt som en "SAE". Den ligner jo for så vidt ikke på en SAE men den er kjempe fin.
Den har alle de samme kjennetegnene som en Flying Fox. Den har den lange tyke svarte stripen med en gull-stripe tett på. Denne svarte stripen stekker jeg helt ut og igjennom halefinnen, men den blir tynnere og litt blekere eller "blassere".
Brystfinnene gjør meg nesten 100% ssikker på at det er Flying Fox, men vil være sikker! De er litt røde og foran på de er det en tynn rød stripe. jeg legger ut både bilder og film med tale (Ikke le av min stemme!).
<embed src="http://www.youtube.com/v/ciFXpKE7-_8" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="350"> </embed>
Den har alle de samme kjennetegnene som en Flying Fox. Den har den lange tyke svarte stripen med en gull-stripe tett på. Denne svarte stripen stekker jeg helt ut og igjennom halefinnen, men den blir tynnere og litt blekere eller "blassere".
Brystfinnene gjør meg nesten 100% ssikker på at det er Flying Fox, men vil være sikker! De er litt røde og foran på de er det en tynn rød stripe. jeg legger ut både bilder og film med tale (Ikke le av min stemme!).
<embed src="http://www.youtube.com/v/ciFXpKE7-_8" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="350"> </embed>
Postet 20.10.08 kl 19:37
Postet 20.10.08 kl 20:02
Litt dårlige bilder men skjekk ut denne fisken.
Falsk Flying Fox: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=6589&tab=1
Falsk Flying Fox: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=6589&tab=1
Postet 20.10.08 kl 20:07
Postet 20.10.08 kl 20:08
Postet 20.10.08 kl 20:12
AggiDersom stripen går ut i halefinnen, så er det ikke en FF.
Jo det må det være! Søk Flying Fox og se bildet fra Håvard! Det må jo være FF! bare se på bildet her.
Stemmer ikke det, aggi?
Postet 20.10.08 kl 20:25
Postet 20.10.08 kl 20:35
AggiDersom stripen går ut i halefinnen, så er det ikke en FF.
Det er feil. Hos FF går stripen videre ut i halefinnen, helt rett ut. Hos SAE går også stripen ut i halefinnen, men i en spiss. Den som ikke har stripen ut i halefinnen, er falsk FF. Se på denne siden for å lære forskjellene.
Postet 20.10.08 kl 20:53
Postet 20.10.08 kl 20:54
Du har visst rett. Jeg mente at jeg hadde sett at FF ikke hadde den svarte stripa ut i finnene, men det er falsk SAE som ikke har den. Sorry.
Her er også en oversikt
Her er også en oversikt
Postet 20.10.08 kl 20:55
Postet 20.10.08 kl 20:55
Postet 20.10.08 kl 20:57
Aggimen det er falsk SAE som ikke har den.
Pirke, pirke: det er falsk FF som ikke har den.
Fisken i bildet er definitivt ikke SAE, det kan du også se på den tydelig lyse stripa over den sorte, samt at den ikke har den samme "oppvakte" kroppsholdningen som SAE (små SAE holder kroppen i en svak s-form - det vises ikke så tydelig på større fisker - men dette er et Inger Anne-kjennetegn, altså et kjennetegn du ikke finner beskrevet noe sted, men som jeg selv har observert ). Det er litt vanskelig å se på bildene om den sorte stripa fortsetter ut i halen, men det ser ut som om den gjør det. Hvis dette er tilfelle, er det flying fox du har.
Postet 20.10.08 kl 21:08
Inger Anne[QUOTE=Aggi]men det er falsk SAE som ikke har den.
Er enig i at den ikke er en SAE.
Men tilbake til pirkingen: Det står virkelig i linken vår at det er false siamensis, altså falsk SAE som ikke har svart trukket ut i halen... Er det feil i det dokumentet?
Postet 20.10.08 kl 21:16
Inger Anne[QUOTE=Aggi]men det er falsk SAE som ikke har den.
Fisken i bildet er definitivt ikke SAE, det kan du også se på den tydelig lyse stripa over den sorte, samt at den ikke har den samme "oppvakte" kroppsholdningen som SAE (små SAE holder kroppen i en svak s-form - det vises ikke så tydelig på større fisker - men dette er et Inger Anne-kjennetegn, altså et kjennetegn du ikke finner beskrevet noe sted, men som jeg selv har observert ). Det er litt vanskelig å se på bildene om den sorte stripa fortsetter ut i halen, men det ser ut som om den gjør det. Hvis dette er tilfelle, er det flying fox du har.
Joa, den har den stripen ut halen.
Postet 20.10.08 kl 21:35
AggiMen tilbake til pirkingen: Det står virkelig i linken vår at det er false siamensis, altså falsk SAE som ikke har svart trukket ut i halen... Er det feil i det dokumentet?
Det er forskjell på norsk og engelsk her. Her er den norske profilen. Hvis du stusser over det latinske navnet, kan jeg si at det er et vanvittig surr i de forskjellige garra-artene. Det er et utall av dem, og de færreste vet hvem som er hvem. Hovedsaken er et FFF er en garra-art, mens FF og SAE ikke er det.
Når det gjelder det norske navnet falsk SAE, tror jeg faktisk jeg har vært borti det i forbindelse med en annen art i slekt med SAE, en annen Crossocheilus-art, men det er lenge siden jeg hørte det, så jeg husker ikke hvilken. Det er flere arter her som ligner på hverandre. En av dem kalles faktisk siamese flying fox på engelsk, bare for å gjøre forvirrigen enda mer total. Generelt er arter noe skikkelig surr å finne ut av... Det er lettere å skille mellom de som ikke er i slekt med hverandre, som SAE, FF og FFF, som alle har forskjellig genus.
Det er forøvrig også minst en Crossocheilus-art som ikke har den sorte stripen ut i halen. Men du kan se av kroppsformen på fisken i bildet i denne tråden, at det ikke er denne, men en FF eller FFF (kroppsformen stemmer forøvrig best med FF).
Postet 20.10.08 kl 21:35
Postet 20.10.08 kl 21:38
Postet 20.10.08 kl 21:42
Postet 20.10.08 kl 21:42
AggiHelt enig. :S Det er vel noe som heter FFAE* også... ;D
Hehehe! Det enkleste er å forholde seg til de tre overnevnte fiskene. Av og til er det også en fjerde i handelen, som går under navnet torpedo algeeter. Denne er i slekt med SAE, og ligner veldig.
Forresten fant jeg jammen en crossocheilus-art som har en lys stripe over den sorte også. Det visste jeg ikke fantes. Men denne har helt blanke finner, slik man finner hos SAE. FF og FFF har ikke det, så der har man muligheten til å se forskjellen på disse. Og som en morsom greie til sist: Denisonibarbene kalles Denison's Flying Fox på engelsk, men de ser man jo hva er for noe. Men her hos meg stimer faktisk denisonibarbene og SAE-ene sammen. Jeg antar at det er kroppsformen og den sorte stripen som gjør at de føler slektskap.
Akva-Math: Siden fisken din har stripen ut i halen, er det helt sikkert en FF. Den har de andre kjennetegnene også, med den lyse stripen over den mørke, samt en litt "lut" holdning, en opp-ned u-formet kroppsholdning. Når jeg snakker om kroppsholdningen, så er dette ikke utpreget, bare så det er sagt - det er bare en antydning.
Postet 20.10.08 kl 22:08