Lysrøret blinker fortsatt

Har nettopp satt inn et nytt lysrør i 43 literen min - 14 watt, fordi det gamle begynte å blinke. Men det fortsatte å blinke etter at jeg satte inn det nye, så jeg skiftet også tenner. Men det blinker fortsatt... Hvorfor?

Er det andre ting som må skiftes? De holderene som lysrøret settes inn i kanskje? Hva heter de?
Sjekk at du har riktig tenner (eller det kan være feil på den tenneren du har fått, hender ofte på billige tennere). Om ikke kan du ha feil på reaktor/forkobling, men det er strengt tatt mindre sansynlig (blir som regel helt mørkt da)
Hver gang man bytter lysrør, så skal også tenneren byttes. Ikke sikkert at det gamle røret var gåent i det hele tatt... Bare tenneren...
Jeg har ikke peiling og aldri hatt dette problemet men hva om det kan ha kommet litt eiring på kontaktene som lysrøret står i? Det er vel kanskje en mulighet i ett akvarie armatur.
Nei, ikke sikkert lysrøret var gåent... ikke sikkert tenneren heller var gåen, for begge deler er byttet og det blinker fortsatt

Tenneren jeg kjøpte var lik den gamle. Kjøpte på dyrebutikk, så tror ikke det var en billig tenner.

Kan det muligens ha kommet fuktighet inn i disse lysrørholderene? Selv om jeg ikke skjønner hvordan. De er jo godt skrudd igjen.

Hvor kan jeg eventuelt få kjøpt nye sånne? Jeg tenker at det må jo nesten være de, siden blinkingen er der fortsatt selv om lysrør og tenner er byttet ut.
Eiring er jo en mulighet ja... Så jeg bør kanskje prøve å vaske av inni der da.
Kanskje også ta av armaturet og la det tørke godt ut over natten så godt det lar seg gjøre og deretter ta en test i morgen når det har tørket helt ut.
Hvis du har en gammel eller billig/dårlig tenner så kan det ofte blinke. Det kan også skje hvis du kjøper en underdimensjonert tenner. Tennerne kommer også i to typer, serie og parallell. Hvis du bare har ett lysrør så må du ha parallell (single) varianten. De bør være spesifisert til mye mer enn det styrken på lysrøret skal være.

At noe koster masse penger betyr ikke at det ikke er en "billig" tenner desverre..
De tennerene du får i akvarieforetninger er definitivt "billigversjonene" (10 kr stk hos elgrosist), noen er bedre enn andre, men jeg har aldrig sett kvalitetstennere der. på billige tennere har jeg vert borti opptil 50% feilrate på.

Om ikke tenneren er feilen kan du ha fått ett defekt lysrør (hender også en skjelden gang i blent). Det verste er om reaktoren har gått, det er ikke ofte lyset blinker i det hele tatt da, og lukter som regel brent el komponent.
Det meste om lys og lysarmaturer en trenger å vite (og det meste annet når det gjelder el/elektronikk) finner en her (elfa's infoark)




NB!!! filen er 2.8 MB
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap