Skifte vann første gang

vi starta opp et 93l akvarie for ca 2-3 uker siden, flytta inn de 3 første fiskene nå for 2 dager siden. lurte på når vi bør ta første vannbytte.. bør det skje fra første uke, eller er det bare bra og la det stå de første 4-5 ukene det står skrevet om her i forumet før man tar første vannbytte?
Når du har fått fisk i karet er det bare å begynne med ukentlige vannbytter Normalen er vel en 30% ukentlig. Følg med litt på nitritt-verdiene fremover for å være på den sikre siden
du bør bytte vann oftere i begynnelsen når du velger å ha fisk oppi så raskt om ikke pumpen er innkjørt. får du testet vannet?
ville nok byttet vann 2 ganger i uken de første ukene (så lenge du ikke ser det er behov for mer) og så gå over til en gang i uken.
ElinH
Når du har fått fisk i karet er det bare å begynne med ukentlige vannbytter :-) Normalen er vel en 30% ukentlig. Følg med litt på nitritt-verdiene fremover for å være på den sikre siden :-)

Gode råd her og spesielt den delen med å følge med på nitritt. Nitrogensyklusen er ikke fullført før ved 35 dager. Forsiktig med å sette inn flere fisker så går dette greit.
takker for alle gode tips! skal ta med en vannprøve til dyrebutikken så fort som mulig og sjekke, så får jeg vel kjøpe meg noen strips selv så jeg får testa litt oftere!
godt og ha ett sted og spørre, og få svar så fort som mulig! ny i denne hobbyen så!
ikke kjøp strips, de er i beste fall unøyaktige. kjøp dråpetester, de er noe dyrere men mye mer nøyaktig (avhenger av brukeren selvsagt :p)
Når du har valgt å sette fisker inn så tidlig bør du bytte vann ofte i begynnelsen. Min. 2 ganger i uka, til du vet at pumpa er innkjørt og at det ikke er NO2 i vannet.

Ikke kjøp strips, og ikke la butikken teste vannet for deg(sjansen for at de og bruker strips er og stor, og da kan du ihvertfall ikke være sikker på resultatet). Uansett bør du teste vannet hver dag nå, og kanskje til og med to ganger om dagen(da nytter det ikke å springe til butikken hver gang).
Kjøp dråpetester med en gang, No2 og PH er vel det viktigte av det viktigste i første omgang.(Amoniakk er og greit å få med, og selvsagt de andre testene)

Husk også på å ha egne bøtter til akvariene, ikke bruk bøttene du buker til husvasken/bilen, osv.
Jeg vil også råde deg til å være forsiktig med matingen nå de første ukene.

Fiskene tåler lengre perioder uten mat, og de trenger mindre mat enn du tror!

Mat=avfallsstoffer=giftstoffer. Jo mindre mat, jo bedre vannkvalitet. Har aldri hørt om noen fisker som har sultet i hjel, men jeg har hørt om veldig mange tilfeller hvor det motsatte har skjedd...
Vanntester
noen av dere som kan anbefale noe testsett da? hvor kjøper dere?
De viktigste er vel nitritt og PH. Viktig å kjøpe dråpetester, de stripsene er alt for unøyaktige. Ellers er det billigere å kjøpe i nettbutikk enn i vanlig butikk

Personlig liker jeg JBL sine tester godt. De har en bedre oppdeling av testresultatet, slik at du får mer nøyaktig svar.
I og med at du har fisker i karet allerede ville jeg sprunge til butikken å kjøpt det de har der, sera, jbl eller tetra(er vel det som er vanligst).

Neste gang jeg skal kjøpe blir det JBL, siden de har no2 resultater helt ned i 0(i motsetning til tetra som kun viser -0-3 mg, som da betyr at det fortsatt kan være no2 i vannet!)

Men som sagt tidl, det viktigste er at det fortsatt er dråpetester og ikke strips!

Lykke til
JBL har de testene etter mine erfaring som viser størst skala. F.eks. PH testen til tetra går kun ned til 7.0. Noe som er ubrukeliug hvis du har f.eks. sør amerikanske fisker som helst skal ha PH 6.0-6.5.
min tetra ph test går fra 5 til 10 den... men mindre nøyaktig er den da den bare har 0.5 intervaller (går og fra 5 rett til 6)
Vannskift i akvari

hei , lurer på hvor titt en bør skift vann i akvari på 350liter?
dette er ett akvari som jeg har hatt i ca 6 måner og det er mye forskjellig fisk i det .dei ser ut l
tilå trives og ha det bra,
30% ukentlig.

edit: Minimum 30% ukentlig, spørs hvilken fisker du har. Hvis jeg ikke tar feil så skifter de med diskus 2 ganger ukentlig ca 20-25% hver gang.
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap