Antall corydoras i karret?

Når en ser på basen her på AF, på f.ek Corydoras Trilineatus så står det at dem krever/anbefaler min 60L akvarium. Er dette ment med en gruppe på 5-6 i antallet eller hva? Grunnen til at jeg spør er at jeg har en gruppe Aeneus på 12 individer og en gruppe med panda på 10 individer plassert i hvert sitt 54L karr. Føle at jeg plutselig hadde dårlig plass i mine karr? Har jeg for mange i hvert karr, og hvor mange anbefales evnt i en 54Liter?

Mvh Leif
Jeg har hatt både 10 og 15 Corydoras i akvarier på str 54 og 63 litere, uten å ha den minste dårlig samvittighet av den grunn Man må vel egentlig bare bruke skjønn og se det an.
Er det en av de store Corydoras-artene ville det ikke gått med så mange, men av de vanlige små artene mener jeg det går helt fint. Corydoras er ikke langdistanse-svømmere, ikke er de territoriale overhodet og ikke er de aggressive mot hverandre. Dette er faktorer som man vanligvis må regne med når man skal beregne plassen fisk trenger.
Dessuten spiller ikke literantallet like stor rolle som bunnarealet når det kommer til Corydoras. En standard 54 liter har akkurat samme bunnareal som en 63 liter, nemlig 60 x 30 cm. Så for Corydorasenes del er det akkurat det samme, de har like stor plass i begge til å røre seg rundt på bunnen.

Jeg tror rekorden min var 18 Corydoras adolfoi i en 63 liter De vokste opp der fra de var yngel, og så solgte jeg dem når de var 1 år gamle. Men med 18 unge voksne begynte det så smått å se litt fullt ut i en 63 liter da



Takk Mona for svarene i begge trådene med forskjellige spørsmål. Jeg må jo si da... du gjør det ikke enklere for meg å velge en ny type cory... Den ene skjønne coryen etter den andre lekser du opp, ja du er et vandrende leksikon når det gjelder corydoras. Regner med at du har brukt mye tid på å få denne kunnskapen du innehar, mange timers lesing og studier av div nettsteder. Jeg får skrive opp noen av navnene jeg har plukket ut å høre på mandag hva dem kan skaffe meg på Kongsberg. Corydoras adolfoi og sterbai var di to siste anbefalingene du kom med og blir selvfølgelig på lista som følger med mandag. Tusen takk atter en gang Mona O. ;- =) Leif
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap