Hvor mange og hvilke fisker i en 20 l? (side 2)

MonicaBB
Har mest lyst på killi, men hva gjør jeg ifht alger? Bare masse planter og mose? Oppdrett er sikkert gøy, men hvor gjør man av all yngelen etterhvert når de blir større?
Putter de oppi hovedtanken så snart de er store nok til ikke å bli spist, deretter selger man dem man ikke får plass til.
du kan jo ha noen snegler sammen med killiene de vil jo ta litt alger. Pass på å ha hurtigvoksende planter, dette vil ta mye av næringen fra vannet slik at algene ikke kommer så lett. Jeg perosnlig hara ldri hatt problemer med alger. Gjødsle forsiktig vannet og fóre slik at maten blir borte på på kort tid, og så fórer du litt etter litt, altså du gir litt, venter til fiskene har spist det, 5-10sek. og så fórer du litt til osv, til du ser at fiskene er "mette", men prøv å hold i hodet at fiskene ikke skal spise mer enn 1-1,5min. Som vi mennesker så er fisker av og til mer sultne, andre ganger ikke fult så mye. :P Så passer du med at du ikke overfórer samt at du har noen hurtigvoskende planter som hornblad så skal det en del før alger kommer.
Jeg har en 22 liter med 4 nigeriakilli. Hiver oppi noen eplesnegler når algene har bygget seg opp litt og flytter dem tilbake til sneglekaret når algene er spist opp.

Generelt er ikke alger i karet noe stort problem, så lenge du følger grunnreglene: Ikke for mye lys, ikke for mye mat, ikke for mye nitrat, og pass på at lysrøret er minst 6500 kelvin.
Ser dette er en eldre tråd men slenger inn ett ? her


Kunne 2 Gule sverddragere ha vært forsvarlig å ha en Edge 23L?
Plussmedlem
Rolf H
Ser dette er en eldre tråd men slenger inn ett ? her Kunne 2 Gule [URLBLOCK1]ha vært forsvarlig å ha en Edge 23L?


Jeg vil si nei. Jeg syntes 23 liter er ganske mye for lite til sverddragere...
Nei, sverddragere passer ikke i så lite kar.
Anbefaler reker og/eller snegler. Hvis man absolutt må ha fisk i så lite kar går det ann å ha EN kampfisk eller en LITEN stim med Feks dvergrasbora.
Anders og Susanne takk for svar.

ser at dvergrasbora skal ha ganske surt vann.

skal se det blir ett rekekar kanskje.

Vil ikke en kampfisk kjede seg alene ???

om det feks er reker i karet og det er god beplantning (hjemmesteder)
ville det gå bra ??

Hvilke reker anbefales. må være så 2åringen synes det er int. å se gjønnom glaset


Phuu
Kanskje klippe ut en gullfisk fra en tynntynn gulrotskive.
Reker med litt farge kan være like spennende som små fisk!

Er en som heter Tommy Tran (sjekk rubrikkene) som selger veldig fine og rimlige reker.

Sakura Kirsebærreke (Neocaridina heteropoda ´sakura´) er veldig fine fargeklatter. De er også lette å drette, så holder fint med 10stk til å begynne med.

En annen fin reke er Red Bee (Caridina cf. cantonensis). Lette og drette disse også, og bør være 10+.

Du kan (bør) også ha 3-5 amanoreker. Disse er fantastiske algespisere!

Hvis du har ca 10 vanlige reker, og 5 amanoreker er det også plass til noen snegler. Er mange fine snegler med spennende mønstre og farger også

Takk for svar.

Det er jo en stund til jeg putter liv oppi.
men,

Forslag til evt endringer mens det enda bare er akkurat startet opp ???
Link til karet
Syns karet så veldig fint ut, men det er jo smak og behag når det gjelder oppsett

Vanskelig å se om du har rekesikret innsuget, men hvis du skal ha reker bør du iallefall gjøre det. Vet ikke om det fulgte med edge'en, men koster evt under en 50-lapp. Da slipper du at reker/yngel blir sugd inn i filteret.
Som denne: http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=3818
Salmiakk
Visket ut av Rolf
Tilfeldig bekjentskap
© Steffen Günther
Reklame for plussmedlemskap