Kort brukertest av boyu efu-45

I helga kjøpte jeg mitt første eksterne filter, et Boyu EFU-45. Dette selges også uten UV-filter, da med navnet Boyu EF-45.

Boyu's side er ganske så treig, så her er spesifikasjonene:

Flow: 1100l/h
Størrelse: 290x290x503mm
Slangedimensjon: 16/22mm
Strømforbruk: 26W
Pris: 1895 kr i butikk her

[External Image]

Filteret har også innebygd UW-lampe på 5W (står i manualen) og pumpestang for å fylle filteret uten unødvendig smak av akvarievann.

Filtermateriale
Det er fire kurver til filtermateriale. Vannet kommer ovenfra og renner nedover gjennom disse, for så å bli sugd opp gjennom et stort hull i den ene siden. Kurvene har håndtak som felles inn i toppen, og i bunnen er det netting med avstand på ca 1mm. Kurvene har ikke lokk, noe som gjør at alt filtermaterialet flyter opp hvis man fjerner finfilterkurven med vann i filteret. Filtermaterialet kilte seg så fast mellom kurvene og kantene i filteret. Dette bør være ganske lett å unngå, bare man vet om det

Det følger kun med finfilter som er formskåret til den øverste kurven, dette er fin, hvit filtervatt. Denne mistet formen veldig lett hvis den tas opp når den er våt, så vær forsiktig med den. Til de andre kurvene følger det ikke med filtermateriale. I min har jeg diverse små pimpesteiner som jeg fikk med pumpa. De minste av disse var 1-5 mm i diameter, hvor de minste datt rett igjennom bunnen på kurven. De største gikk det greit med, men med disse i kurven ble det for mye motstand for at filteret kunne gi nok trykk til å bryte vannflata. Disse tok jeg derimot ut og erstattet med bioballer. I den andre kurven var det større steiner på 0,7-3 cm, og i den tredje en blanding av bioballer og biorør.

Slanger og rør
Alt av rør og slanger følger med i pakka:
* To 16/22mm slangestykker i klar plast på 1,8 meter
* To harde 180° rør for å gå over kanten på akvariet
* To utløpsrør med hull i, ca 50 cm på hver
* En "skje" for å spre vannet ut over overflaten
* En 90° rør for å få utløpsrøret horisontalt i akvariet
* 5 klemmer med sugekopp for å feste rørene
* Grind til å ha rundt inntaket
* Hurtigkobling til slangene

Slangene som fulgte med var helt greie. Litt for harde etter min smak, men ellers helt greie.

Når det kommer til hardplastdelene var desverre dette ganske triste saker. Overgangsrørene til karet har en lang og en kort side. Kortsiden går ca 5 cm ned i karet, mens den andre går ca 40 cm ned i karet. Dette kan man bruke til å velge om man vil ha inntaket høyt eller lavt i karet. Diameteren på disse er desverre ganske stor, så røret kommer langt fra glasset både på utsiden og innsiden av karet.

90°-bøyen har også alt for stor diameter på kurven sin. Dette gjør at utløpsrørene eller spaden kommer alt for langt ned i karet, i tillegg til at de kommer langt fra sideveggen.

Utløpsrørene er helt greie, og var lette å koble sammen. Disse er også i helt klar plast, men var uten noen form for gripemønster på utsiden, noe som for eksempel Eheim har.

"Spaden" som fulgte med var ikke av samme type som jeg fikk med det interne Boyu-filteret mitt. Disse skal fungere slik at vannet treffer en kurvet spade/skjeform og spruter utover vannoverflaten i en mye bredere stråle. Av en eller annen grunn har Boyu her klart å designe denne slik at vannet bare går rett ut og ikke treffer spaden i det hele tatt, så denne delen er helt bortkastet, om ikke min var feilproduksjon da.

Når jeg kjøpte filteret fikk jeg vite at jeg ikke trengte noe filtersvamp på utsiden av inntaksgrinda for å hindre at kuhliiål og andre småfisk kom inn. Heldigvis sjekket jeg i dag, og da var det 6 kuhliiål på forskjelige nivåer av pumpa.. Det så ut som at de hadde tålt turen bra, men nå er det en stor dott filtersvamp på plass på utsiden. Svampene fra Eheim's Aquaballserie passer perfekt på utsiden, og jeg hadde en liggende til overs.

Når alt var satt opp med bøyen på plass og overgangsrøret hengende på kanten var utløpsrørene nesten 7-8 cm under kanten på akvariet, og dermed veldig langt under vannet. Pumpa klarte ikke å bryte vannflaten i noen særlig grad med dette oppsettet, så jeg valgte å kjøpe et sett med utløpsrør fra Eheim i steden, som virket veldig bra.

Hurtigkoblingen er en stor brakett som begge slangene festes i, som så festes ned i lokket på filterbøtta. Begge slangeuttakene kan roteres 360° i horisontal retning, og er vinklet 45° opp fra horisontalplanet i høyderetningen. For å løsne braketten trekker man i et stort håndtak som virker godt og solid. Dette stenger så av vanntilførselen slik at det ikke renner fra slangene. Løsningen er ikke helt perfekt, for det kommer et lite sprut med vann ut når man løsner den, men det er ikke noen enorm mengde.

I bruk
I bruk så syns jeg filteret er overraskende stille. Det står på skumgummi i alle fire hjørnene. Når jeg fikk opp vannsirkulasjonen noe så økte desverre støynivået litt, men det er fortsatt helt akseptabelt nivå på lyden. Den første perioden var det en god del luft som kom ut fra filtermaterialet, men dette forsvant etter ca en dag. Jeg har ikke merket noen kavitasjonslyder ("falsk luft") i systemet heller.

Konklusjon
Jeg var litt nervøs da jeg kjøpte dette, siden det er et rimelig nytt firma på markedet her i Norge, men jeg regnet prisforskjellen for såpass stor at jeg var villig til å ta risikoen. Til sammen kom jeg unna med ca 2200 kr for pumpa, filtermaterialet og det nye utløpsrøret fra Eheim.
Filteret har vært veldig lett å sette i gang, men var litt vanskelig å vedlikeholde på grunn av at det manglet lokk på filterbøttene. Dette er nok noe jeg klarer lettere senere.

Alt i alt er jeg rimelig fornøyd med kjøpet nå etter 4 dagers kjøring. Jeg antar at mye av det jeg har lært er nybegynnerfeil som bør være lett å rette opp, og bortsett fra utløpsrørene så virker alt som det skal så langt. Det eneste som mangler i filteret er et varmeelement, men det er ikke noen stor mangel i mine øyne.
her i kåken har vi kjørt en EF-45 til et kar på 110 liter siden januar/februar - og har nylig kjøpt et EFU-45 til et nyoppstartet kar på 240 liter. her er noen supplerende opplevelser så lang:

1) filtermateriale og filterbokser: første gang vi renset filteret merket vi at bioballer av plast i skuffer uten lokk var noe herk. ballene fløt opp og kilte seg fast når man skulle ta ut skuffene. dette problemet fikser man greit med å kutte til litt blåsvamp som man bruker som lokk.

2) slanger og rør: passer ikke så godt til heldekkende armatur med "trange" innganger. litt "mekk og brekk" så faller det på plass midlertidig. har nå bestilt slanger med ribber som kan bøyes og tøyes uten at slangen kollapser.

3) støy: bråker lite.

so far so good. etterhvert vil man nok trenge diverse reservedeler, så vi får håpe at økonomien i Kina ikke går helt i dass...
Ok
Glemte visst å skrive at min går i en 375 liter.
I følge Boyu re filteret spesifisert for 450-600 liters akvarium, så det bør jo så vidt holde
Hva med UV-delen? Jeg har en innvendig Buoy pumpe med UV og av en eller annen grunn så betviler jeg dens nytte utenom om å sende ett lite svakt blått lys ut.

Min pumpe er lagd av ganske kjip plastikk som jeg ser for meg kan gå i stykker veldig lett og jeg synes det er alt for lite filtermateriale i den og den pumper ikke 700 liter i timen som den er opgitt til heller. Eheim pumper oppgitt til 300 liter timen pumper ca det samme ser det ut som. Men hva kan man forvente å få for 12 dollar?!


Den utvendige pumpen derimot virket til å være av en helt annen kvalitet! Flott anmeldelse forresten.
Har ikke testet UV-delen, men det er jo ganske lett å gjøre det. Hold en seddel under lampa i et mørkt rom, så ser du om kontrollområdene lyser opp eller ikke
Boyu har en proff hjemmeside, er det bra kvalitet på varene de selger?
Jeg undrer meg litt over denne brukertesten. Hvor mye vet du om konstruksjonen på filteret eller andre filtre?

Sitat om vinkel på plastdeler innvendig i akvariet: Diameteren på disse er desverre ganske stor, så røret kommer langt fra glasset både på utsiden og innsiden av karet.
EN MINDRE DIAMETER DVS ET KNELEDD VIL GI MYE STØRRE MOTSTAND. ØNSKER DU VIRKELIG DETTE?

Sitat om "spaden": "Spaden" som fulgte med var ikke av samme type som jeg fikk med det interne Boyu-filteret mitt. Disse skal fungere slik at vannet treffer en kurvet spade/skjeform og spruter utover vannoverflaten i en mye bredere stråle. Av en eller annen grunn har Boyu her klart å designe denne slik at vannet bare går rett ut og ikke treffer spaden i det hele tatt, så denne delen er helt bortkastet, om ikke min var feilproduksjon da.
DETTE ER EN DEL MAN BENYTTER I STEDET FOR UTSTRØMMER-RØR MED MANGE HULL I. NÅR DENNE SETTES PÅ UNDER VANN, VIL VANNSTRÅLEN FØLGE YTTERKANTEN AV "SPADEN" OG GI EN MYE LAVERE HASTIGHET PÅ VANNET. DETTE ER SVÆRT NYTTIG OM DU ØNSKER Å BRUKE ET STORT FILTER I ET LITE KAR, ELLER OM DU RETT OG SLETT IKKE ØNSKER STORM I KARET. TROR IKKE DU HAR SETT MANGE ANDRE FILTRE. JBL, AM-TOP, AQUA TECH OG FLERE HAR IDENTISKE "SPADER". DISSE FUNGERER HELT UTMERKET.

Har du forøvrig lagt merke til at stadig flere filtermerker har vannstrømmen ned gjennom filtermassen? Dette gjelder Boyu også. Finfilteret skal altså være til slutt (nederst i nederste kurv).
Veiledende pris fra butikk i Norge er 1598,- for dette filteret med UV (importør er Dahls Dyrerike, Moss). Dette gjør filteret til et av de beste kjøpene i følge min overbevisning.

Thor
Det dere kaller "spade" eller "skje", altså den ekstradelen man kan velge å la vannstrålen ut fra filteret gå, er en type vannutløp som typisk brukes av planteakvarister. Dette fordi det myke utløpet ikke plasker og lufter vannet så kraftig som andre typer, f.eks. strålerør med hull i, gjør. Da unngår man at CO² luftes ut av plante-akvariet. Det var vel Amano som startet med disse, eller i det minste gjorde dem kjent, disse "spadene" av glass han brukte.
Godt poeng det med større motstand Thor. Jeg har faktisk tatt dette kneleddet i bruk igjen nå sammen med et powerhead, og det fungerer veldig godt.

Hva er et bedre navn enn spade? Det var det eneste jeg kom på i farta da jeg skrev testen.

Nå begynner det jo å nærme seg en måned siden jeg satt i gang filteret, og jeg er veldig fornøyd så langt. Filteret støyer heller ikke noe mer nå enn det gjorde da jeg kjøpte det, så det er veldig positivt. Det eneste jeg skal ha i tillegg nå er stoppekraner til slangene, sånn at jeg kan splitte disse opp ved rengjøring o.l.
Hvis slangene er lengre enn renseutstyret du bruker, kan det være greit å splitte slangene som du sier.

Jeg tar det for gitt at du vet at det er kuleventiler i slangebraketten som fester slangene til filteret. Disse stenger automatisk når du trekker opp hendelen for å løsne slangene.

Thor
Jepp, det står i den første posten. De funker greit til å sperre, men det kommer en liten sprut vann ut. Uansett er dette mindre vann enn jeg søler når jeg fyller med bøtte, så det er jo ikke noe problem
Har nylig kjøpt et brukt Boyu Ef45. Noen som har erfaring med disse filterne over tid?

Mitt bråker, men har bestilt ny aksling og impell da jeg tror lyden skyldes slitasje.
Ja, de begynner å bråke ganske mye rimelig fort, noe som er min erfaring med det aller meste av Boyu's utstyr. Effekten er god uansett da
Kan du få kjøpt på ebay vettu
PS.. Min boyu er dønn stille og funker fjell
Svært redusert flow
hoy! jeg har en boyu ef 45 i min 240 Liter. så jeg har to ting å spørre om,

1: jeg har måttet fjerne begge slangene fra selve pumpa hver gang jeg skal ta en rens, for jeg har ikke klart å ta av den delen begge slangene er festet i. når jeg nå leste tråden virker det som om den skal kunne taes av, med begge slangene festet på. hvordan gjør man det? hva har jeg oversett?

2:jeg har fått svært lav flow fra min pumpe i løpet av de 7 månedene den har vært i bruk hos meg. (kjøpt brukt) hva kan grunnen være? jeg mistenker at det er samlet opp sstore mengder grums i motoren, og eventuelt i slangene.
men jeg mistenker også at kvaliteten på pumpa rett og slett ikke er bra nok og utslitt, at hvis pumpe nå har vært i bruk i 2-3 år, at den rett og slett må byttes ut...

tanker?
Plussmedlem
Mellom slangene går det en spak/hendel. Den vippes opp og hele enheten med slanger løftes av.

Slanger, koblinger og pumpehode samler også opp dritt og må renses
takk for svar. jeg prøvde som du sa men alt satt dønn fast, så jeg skrudde opp hele lokket, tok fra hverandre hele pumpe og tok en grundig titt i hvordan alt fungerte. og fikk som du sa av hele slangehodet til slutt, men denne satt dønn fast pga fasttørket slam. jeg kunne ikke se noe tegn til slamansamling i motor eller slanger men oppdaget etter klikk på youtuube at filtermedia sto i feil rekkefølge, da dette ble rettet på ble utblåsingen betraktelig bedre.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap