Syk kampfisk-hanne?

Hei.
Kampfisk hannen min har vært oppblåst i et par dager nå og i dag la jeg merke til at han hadde noe svartaktig som kom ut av gjellene. Er ikke noe form for materie, men heller noe som minner om tøy (vet ikke hva ellers jeg kan sammenligne det med, men kan si at det er som at en skjørtekant har kommet fram). Gjellelokkene er normale, men dette svarte tøylignende greierne kommer frem mellom selve fisken og gjellelokkene.

Jeg skulle gjerne fått et bilde av det og jeg prøver hele tiden, men har bare kameraet på mobilen til å hjelpe meg med, og desverre går ikke det så bra.

Ellers så puster han tungt og er rett og slett ikke seg selv. Han har vært en ganske livlig fisk med mye personlighet til nå. Nå ligger han for det meste for seg selv og gjør stort sett ingenting. Han har ikke fått mat på to dager fordi at jeg tenkte han var overfôret pga den store magen. De andre fiskene han er sammen med har det fint og vannverdiene er fine.

Hva kan dette være?

Spør gjerne for å få mer info hvis jeg har utelatt noe, eller om det er andre ting.

Mvh.
Christin
Dette har jeg aldri hørt om, men kan det være dette?

Fisketuberkulose:
Fisketuberkulose forårsakes vanligvis av bakteriene Mycobacterium piscium og M. marinum . Denne er nært beslektet bakterien som gir mennesker Tuberkulose. Bakterien kan smitte til mennesker, dersom man har åpne sår på armer og hender, og holder på i akvariet. Det vil da kunne gå en smertefull infeksjon i sårene.
Fisketuberkulose gjenkjennes ved at fisken får mørkfargede områder på kroppen, svekket allmenntilstand, treg svømming og nedsatt matlyst. Avmagring er heller ikke uvanlig ved lengre sykdom. Etter hvert vil fisken kunne få åpne sår eller byller på kroppen, frynsete finner og problemer med likevekten. Rykkvis svømming forekommer iblant. Behandles med sterke antibiotikapreparater, foreskreven av veterinær.
Det første jeg tenker på er bukvannsott, men det stemmer ikke helt med det svarte på gjellene.

I artikkelen om sykdom står det følgende:

Bukvannsott:
Bukvannsott forårsakes vanligvis av bakterien pseudomonas, eller virus. Også tarmflagellater kan gi sykdommen. Sykdommen er mest vanlig på ciklider. Bukvannsott opptrer i fire stadier, men de fleste fisker dør før de kommer til 4 stadie.

1. stadie: Fisken trenger seg ikke på for å spise, overser oftest maten. Om den tar mat, spyttes denne ut igjen. Fisken blir fort sky og gjemmer seg.
2. stadie: Fisken ser ut til å hoste, som om den prøver å få ut noe som sitter i munnen\ svelget.
3. stadie: Fiskens avføring er lang og tynn, som en sytråd. Blir hengende ut av gattåpningen lenge.
4. stadie: Fisken eser opp, og skjellene strutter langs hele buken. Fisken dør.

Bukvannsott kan smitte andre fisker, selv om dette forekommer sjelden. I tidlige stadier kan dette forsøksvis kureres med eSHa 2000, eller aller helst Metronidazole. I stadie 3 og 4 er det mest skånsomme å avlive fisken, da den lider. Mer om medisinering finner du lenger ned på siden.

Behandling av bukvannsott: I stadie 3 og 4 er fiskene så hardt skadet av denne infeksjonen, at de vil dø uansett om man greier å stanse smitten eller ikke. Avliv slik fisk, de vil ellers gå en smertefull død i møte. Behandle gjerne akvariet, for å forhindre eventuell smitte på andre fisker.

Om du oppdager problemet tidligere, skal eSHa 2000 ha god effekt på å stanse ytterligere spredning av smitte, samt kurere fiskene.
Det er ikke bare selve gjellene som vises under gjellelokkene da? Dette ser man jo også når kampfisken flekker gjellene.
Mjvnz: Det var dette de trodde på dyrebutikken, men samtidig var de veldig usikker.
Kampfisk: Men vil gjellene vises uten at gjellelokkene "brettes/blåses" opp. Gjellelokkene ligger helt som normalt, og det svarte kommer frem fra undersiden.
Christin.h
Kampfisk: Men vil gjellene vises uten at gjellelokkene "brettes/blåses" opp. Gjellelokkene ligger helt som normalt, og det svarte kommer frem fra undersiden.


Noen ganger, ja. Jeg har hatt kampfisk hvor gjellene (eller en kappe som dekker gjellene, et "indre gjellelokk"?) har vært synlige hele tiden.

Hvis han er opphovnet, antar jeg at det kan virke inn.
Takk for svar kampfisk.

Ha en fin kveld.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap