Flytte over rognstinn kileflekkrasbora?

Hei kommer kanskje litt seint dette spørsmålet men jeg har en stim kileflekkrasbora, hvor den ene hunnen er stinn i egg akk nå.
Jeg lurer bare på om jeg skal flytte henne over i en 40 liter jeg har stående klar (har surret og gått i fire uker) sammen med en hann? jeg har sett at disse fiskene tidligere har spredd egg i karet mitt (og spist dem opp)men det hadde jo vært moro og prøve og drette demkanskje
Hvorfor ikke gjøre et forsøk? Plukk ut hunnen og en hann eller to, og sett dem over. Senk vannstanden litt, og øk temperaturen en grad eller to over det som er i selskapskaret. Du må også passe på at bunnen i lekskaret er full av f.eks. mose, et eller annet som skjuler eggene og holder dem ute av rekkevidde for de voksne. Ellers er det stor risiko for at de spiser dem like fort som de drysser ut.

Hei jeg fulgte rådet ditt Mona.Flyttet hunnen over sent igår kveld.Kan ikke se at det har skjedd så mye enda, utenom at de svømmer tett inntil hverandre og gjør noen byks mot plantene av og til.Hvordan er det med belysning i karet.Har det noen betydning? og hvor lang tid kan/pleier dette ta?
Desse legg egg på breiblada planter som cryptocoryner. Foreldrene bør fjernes rett etter endt leik. Akvariet bør være "dunkelt" belyst og med gamalt vatn.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap