Rolige store sør amerikanske ciklider?
Ja det har seg slik at jeg skal ha et sør amerikansk kar på 400 liter. Har tenkt mye fram og tilbake og jeg har kommet til at jeg skal ha P. Motoro sammen med 6-7 store ciklider og evt en eller to stimfisk.
Første spm da er vel om store ciklider spiser stimfisk? Hvis ja, (noe jeg regner med) hvor store fisk blir _ikke_ spist?
Andre er at hvordan går det med å ha forskjellige ciklider mtp kryssing? Er det slik at så lenge de ikke har samme familie navn så går det bra?
Har tenkt å ha 2 forskjellige ciklide typer, 1 hann og 2-3 hunner av hver type. Ene cikliden blir Geophagus sp. ´Red head Tapajos´. Den andre gjenstår å bestemme.
Men det viktige er at fiskene ikke er aggressive da P. Motoroen som blir hovedfisken skal helst være i fred.
Noen som har noen tips til hvilken ciklide jeg skal ha sammen med Geophagusen over? Tenkte helst en som har litt ulike farger/markeringer slik at det skaper litt kontrast i karet.
Første spm da er vel om store ciklider spiser stimfisk? Hvis ja, (noe jeg regner med) hvor store fisk blir _ikke_ spist?
Andre er at hvordan går det med å ha forskjellige ciklider mtp kryssing? Er det slik at så lenge de ikke har samme familie navn så går det bra?
Har tenkt å ha 2 forskjellige ciklide typer, 1 hann og 2-3 hunner av hver type. Ene cikliden blir Geophagus sp. ´Red head Tapajos´. Den andre gjenstår å bestemme.
Men det viktige er at fiskene ikke er aggressive da P. Motoroen som blir hovedfisken skal helst være i fred.
Noen som har noen tips til hvilken ciklide jeg skal ha sammen med Geophagusen over? Tenkte helst en som har litt ulike farger/markeringer slik at det skaper litt kontrast i karet.
Postet 23.10.08 kl 03:44
Endret: 23.10.08 kl 03:52
Postet 23.10.08 kl 08:19
Du burde tenke litt bredere
Flere ciklider trenger en del for. Dette kan gå ut over vannverdiene for rokken din. Så du burde ha veldig godt med filter i akvariet. Ellers kan ciklider i lek bli såpass agressive at de tar livet av rokken.
Men skal du ha geophagus som hjelper med og rydde opp og rense sanden finnes det jo flere arter med dem. Proximus er jo veldig pen.
Rokken spiser også små fisk, så istedet for bare og tenke at andre ciklider spiser opp en stim, vil også rokken gjøre det samme om den får mulighet.
Men skal du ha geophagus som hjelper med og rydde opp og rense sanden finnes det jo flere arter med dem. Proximus er jo veldig pen.
Rokken spiser også små fisk, så istedet for bare og tenke at andre ciklider spiser opp en stim, vil også rokken gjøre det samme om den får mulighet.
Postet 23.10.08 kl 08:22
Jeg kommer til å ha en sump på 120 liter, så vannkvaliteten blir nok bra den.
Som jeg skrev Alfen50 så jeg kommer til å ha en Geophagus sp. ´Red head Tapajos´.
Hvor stor er faren fo krysninger mellom Ciklider, er det slik at så lenge de er ikke samme familie så går det bra?
De som ikke kommer inn i munnen ja... Hmm, må nå beøske noen med en rokke for å måle hehe. Sånn grovt snakker vi 10+cm?
Som jeg skrev Alfen50 så jeg kommer til å ha en Geophagus sp. ´Red head Tapajos´.
Hvor stor er faren fo krysninger mellom Ciklider, er det slik at så lenge de er ikke samme familie så går det bra?
De som ikke kommer inn i munnen ja... Hmm, må nå beøske noen med en rokke for å måle hehe. Sånn grovt snakker vi 10+cm?
Postet 23.10.08 kl 09:11
Geophagus
Jeg har har en gruppe med redhead, proximus, altifrons og aeroes gående i en 600 liter nå om dagen. Tenkte de skulle få dannet seg par før jeg setter de jeg skal spare på i en 720 liter. De har ikke blandet seg på kryss av rasene hos meg.
Men en rokke tar både scalarer og mindre geophagus vet jeg. Men hvor stor fisken skal være kommer jo også an på rokken. Jo større rokke jo større bytte.
Men les litt på sidene til frank, der kan du jo plukke opp en del tips. Vet han har arowana, discus, geophagus og frontosa i sine akvarier.
Der kan du også lese litt om de forskjellige typene. Men når du skal kjøpe inn en rokke må du passe på at du får et godt eksemplar. Ser du de er røde under, eller du ser bena i fisken gjennom skinnet kan det bli vanskelig og få de til og overleve. Vurder også en tarmkur. Prøv og få tak i noen som er fra oppdretter og ikke viltfanget. Og helst en stor, større overlevelse på større rokker en små. Men prisen er jo også forskjellig.
Men en rokke tar både scalarer og mindre geophagus vet jeg. Men hvor stor fisken skal være kommer jo også an på rokken. Jo større rokke jo større bytte.
Men les litt på sidene til frank, der kan du jo plukke opp en del tips. Vet han har arowana, discus, geophagus og frontosa i sine akvarier.
Der kan du også lese litt om de forskjellige typene. Men når du skal kjøpe inn en rokke må du passe på at du får et godt eksemplar. Ser du de er røde under, eller du ser bena i fisken gjennom skinnet kan det bli vanskelig og få de til og overleve. Vurder også en tarmkur. Prøv og få tak i noen som er fra oppdretter og ikke viltfanget. Og helst en stor, større overlevelse på større rokker en små. Men prisen er jo også forskjellig.
Postet 23.10.08 kl 11:49
Postet 23.10.08 kl 12:29
Det er planen det. 400 literen blir forhåpentligvis byttet ut med en 750-1200 til sommeren eller om et år.
Jeg har tenkt å prøve å få fiskene til å være ca liik str, min 20cm på rokka, og 10-15 cm Geophaguser.
Takk for linken Alf.
Angående rokka, hmm opdrett ja. Har hørt at så si ingen har klart oppdrett på dem i Norge, så hvor lette dette blir vet jeg ikke. Men angående kjøp av rokke, så skal jeg prøve å overtale noen som har hatt dem evt til å bli med som rådgiver. Er ikke ofte man kan kjøpe fiske som koster 1000-2000kr når man er student. Hehe.
Jeg har tenkt å prøve å få fiskene til å være ca liik str, min 20cm på rokka, og 10-15 cm Geophaguser.
Takk for linken Alf.
Angående rokka, hmm opdrett ja. Har hørt at så si ingen har klart oppdrett på dem i Norge, så hvor lette dette blir vet jeg ikke. Men angående kjøp av rokke, så skal jeg prøve å overtale noen som har hatt dem evt til å bli med som rådgiver. Er ikke ofte man kan kjøpe fiske som koster 1000-2000kr når man er student. Hehe.
Postet 23.10.08 kl 14:04
Da er valget tatt og det blir:
# 10 stk Praktbunntitter Anostomus anostomus
# 3 stk Geophagus altifrons
# 3 stk Geophagus sp. ´Red head Tapajos´
# 1 stk Arowana Osteoglossum bicirrhosum
# 1 stk Potamotrygon motoro
Anostomus blir 16cm store, så noe bytte blir det nok ikke. Men hvordan ser dette ut, blir det overbefolkning mtp volumet?
Pumpa blir en massiv sak så skal ikke bli et problem å holde bra verdier.
Fiskene kommer til å flytte i løpet av et år, så ikke se på voksen str.
# 10 stk Praktbunntitter Anostomus anostomus
# 3 stk Geophagus altifrons
# 3 stk Geophagus sp. ´Red head Tapajos´
# 1 stk Arowana Osteoglossum bicirrhosum
# 1 stk Potamotrygon motoro
Anostomus blir 16cm store, så noe bytte blir det nok ikke. Men hvordan ser dette ut, blir det overbefolkning mtp volumet?
Pumpa blir en massiv sak så skal ikke bli et problem å holde bra verdier.
Fiskene kommer til å flytte i løpet av et år, så ikke se på voksen str.
Postet 24.10.08 kl 03:02
Endret: 24.10.08 kl 03:04
Jeg har sett Praktbunntitter i levende live, og jeg må si det er en fantastisk flott fisk. Bilder yter dem ikke rettferdighet. Veldig spesiell måte å henge rundt i akvariet på Den blir nok et blikkfang hos deg. Jeg likte dem fra første øyeblikk jeg så dem. Synd jeg ikke har plass - da skulle jeg hatt dem i et artskar med Sør-Amerika biotop... og noen Corydoras på bunnen da, selvsagt!
Postet 24.10.08 kl 03:40
Postet 24.10.08 kl 18:26
Postet 24.10.08 kl 19:09
Postet 25.10.08 kl 02:11
Postet 25.10.08 kl 18:26
Postet 26.10.08 kl 19:20
ja jeg satser på at det er det? 150x50x60 (lxbxh) er karet og rokka for hele bunnen, skal ha røtter som henger ned fra overflaten, men de når aldri bunnen, slutter ca 20-25 cm over bunnen, rokka burde klarer å svømme under det uten problemer. Dermed får den mer svømmeplass og samtidig så håper jeg Geophagusene vil finne det interessant å svømme mellom røttene.
Hvordan blir det med planter og rokker? Tenkte kanskje ha noen store sverdplanter, og noen flyteplanter.
Hvordan blir det med planter og rokker? Tenkte kanskje ha noen store sverdplanter, og noen flyteplanter.
Postet 27.10.08 kl 10:27
Postet 27.10.08 kl 20:03
Postet 29.10.08 kl 09:43