Ancistrus i malawikar

Hei

Vet ikke om det er noen som har hatt samme problem som meg.
Men problemet er at jeg har hatt endel ancistrus sammen med malawi.
Golden, Mel. Auratus, mel. flavus osv.

Men nå har jeg bare 1 ancistrus igjen. Resten er blitt plaget til døde.
De spiser på finnene og så har jeg etterhvert funnet en og en død oppi der.

Dette har skjedd både med yngel og voksen fisk.

Trodde disse skulle gå fint sammen. golden og ancistrus har gått sammen siden de var født.
Ikke alle malawi arter er snille og greie som golden

Mbuna er en gruppe med hissige fisk, men det finnes unntak slik som golden. Hvis ancistrusene har vokst opp med malawiene fra da malawi var små, så går det som regel bra. Hvis du velger å sette inn ancistrus i et etablert malawikar derimot, og da spesielt med mbuna så blir de mest sannsynlig mobbet.

Melanochromis er en art som er beryktet for sitt temperament, og hannene her er meget territorie'orienterte. En stakkarlig ancistrus som uheldigvis krysser den usynlige grensen her får da smake prisen av å være en inntrenger.

Det sies at ancistrus går fint med malawi, og når du da kun tenker på at de kan tilvennes hardere vann så er det forsåvidt riktig. Men man må også tenke på temperamentet til de artene man holder.

Malawi er en veldig aktiv og nyskjerrig fiskeart, mens ancistrus derimot ligger mye i ro. Vet det er flere som holder disse fiskene sammen med hell, men risken i å miste fisk ligger alltid der.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap