Hvordan fikse et lekk juwel kar?

Det siver ut vann mellom bunn og plata på bordet. Var litt i tvil om det kunne være søl fra vannbytte, men ser nå at det begynner å bli værre. Må vel bare konkludere med at karet er lekk, desverre. Det er nok ikke en stor lekkasje siden det ikke finnes en dråpe vann på gulvet etter flere dager.

Nå har ikke Juwel kar silikonfuger men en sort gummi-fuge, så hvordan skal jeg reparere dette? Ha silikon over gummien?

Karet står ikke helt i vater, så det kan nok være årsaken til at det har begynt å lekke. I tillegg så det ene hjørnet på bunnramma sprukket. Om jeg retter opp karet og fikser bunnramma, kan det da være håp om at karet slutter å lekke?

En annen ting som bekymrer meg er hva jeg skal gjøre med filteret hvis jeg må tømme karet. Det er jo et innvendig Juwel filter, og det kan jeg ikke se for meg er mulig å flytte over i en bøtte. Filterbakteriene vil vel takke for seg da.....
Du kan ta ut powerhead og filtermateriale, kan du ikke? Da kan du la dette gå med sirkulasjon i ei bøtte. Pass på at du får med en del grums fra filteret...
Så vidt jeg har forstått, så er det bare filterkassen som sitter fast i karet. Den trengs ikke for å holde liv i bakteriene.

Dersom ramma til karet er sprekk i, så ville jeg sjekka glasset grundig om det er sprekk der også. Hvis karet ikke har riktig støtte av ramma, så kan det kanskje gå an å fjerne ramma og bruke liggeunderlag under bunnglasset istedet? Det må isåfall noen med slikt kar bekrefte før du setter i gang, for jeg kjenner ikke juwel godt nok.

Disse gummilistene er jo veldig smale, er de ikke? Da kan du bruke svart silikon utenpå, men passe på at fugen blir tykk nok til at den får tilstrekkelig heft i glasset. Ellers burde du finne mye om tetting av kar dersom du søker på tetting og silikon.
Samme problem på et 70 liters juwel
Hadde samme problem med et 70 liters juwel akvarium. Det var bare mindre mengder vann som kom ut og ned langs plastramma.

Etter å har tatt ut den innvendige pumpen, så smurte jeg på et godt lag med blank akvariesillikon langs kantene på bunnen. Ble kvitt lekkasjen etter dette

mvh

Raymond
Tusen takk for svar.

Følger rådet ditt jeg Raymond
Må jo ta ut hele boksen til filteret for å tette hele bunnen, så da kan jeg like godt benytte meg av å bytte ut den dårlige filterløsningen til Juwel.

Tilfeldig bekjentskap
© Tom Jensen
Reklame for plussmedlemskap