Foring av fisk tatt inn fra hagedam.

Jeg har tatt inn mine 2 Koi og 3 Gullfisk for vinteren. De går nå i en 1000 l. i kjelleren min.
Det er 11 varmegrader i rommet der de er, og 9 i akvariet.
Er det noen her som har greie på hvor ofte og hvor mye de må fores?
Foreløbig virker de i hvertfall ganske interessert i mat.

Men har vært redd for å fore for mye, da jeg hørte om en som hadde tatt de inn i kjelleren for vinteren, og rett og slett foret de ihjel!
Koi skal ikke mates i vann kaldere enn 11-12 grader. Dette kan drepe koien.
Gullfisk kan mates i vann ned mot 8 grader. Vanligvis vil de miste interessen for mat når vannet synker under 10 grader.
Så da er spørsmålet hvor varmt du skal ha det der fiskene går i vinter.

Jeg tror ikke det blir "varmere" enn det er nå i allfall!
Så da får jeg vel bremse på matingen nå. Det er bare Gullfiskene som har vist litt interesse for de få "sticksene" jeg har gitt de...
hvorfor legger du ikke en eller to varmekolber for å få opp tempen litt? Må vel være bra for koien og gullfisken å spise under "lagringsperioden"?
Det er det jeg er i tvil om er bra. Det var visst det vedkommende hadde gjort da han foret de ihjel!
Tror jeg retter meg etter det som Vidar-Alexander skrev....
Margrete
Det er det jeg er i tvil om er bra. Det var visst det vedkommende hadde gjort da han foret de ihjel! Tror jeg retter meg etter det som Vidar-Alexander skrev....

Ikke noe problem å ta inn fisk og ha en brukbar temperatur på rundt 15 grader med varmekolber og fore de igjennom hele vinteren...
Margrete
Tror jeg retter meg etter det som Vidar-Alexander skrev....

Det han skrev var jo at svaret på spørsmålet avhenger helt av hva slags temperatur man vinterlagrer fisken i. Jo kaldere vann jo mindre mat. Så, hvor mange grader har du tenkt å ha dem i? Husk at er temperaturen over 10-12 grader, så vil fiskenes forbrenning være i gang, og da sulter du dem ihjel om du lar være å fôre.

Hvis du varmer vannet en smule så fiskene kan mates litt i løpet av vinteren slik at de slipper faste, vil de jo være bedre rustet og i bedre form når våren kommer.
Foreløbig er det 10 varme i rommet der de står, men d er p.g.a. at tørketrommelen har gått 2 g. i dag. Som jeg skrev tidligere så tror jeg gradene der vil ligge på 9.
Jeg har en gradestokk der nede, så jeg skal følge godt med.

Dessuten skal jeg på Akvariebutikken her på mandag, og høre hva de anbefaler, og mener de at jeg bør kjøpe en varmekolbe, eller bruke den varmelampa jeg har fra før, så gjør jeg det. De er erfarne folk som vet hva de snakker om.
For jeg vil det beste for fiskene mine, bare det at jeg aldri har tatt inn fisker i kjelleren før! Fiskene oppe i første etasje har jeg ingen problemere med, for de karrene har jeg hatt i mange år nå.
Du kan godt bruke varme og fôre fiskene i vinter. Men da bør det være over 15 grader. Da må du også ha et bra filter og huske vannbytter.
Men visst jeg fortsetter å ha 10-11 grader, da mener du at jeg ikke behøver å fore?

Jeg har blåfilter i pumpa nå, det samme som jeg hadde ute i dammen.
Dette er en pumpe som er beregnet på hagedammer, bare at jeg har tatt av den delen som gjorde at det ble fontene over vannet, kan prøve å ta et bilde dersom det er av interesse?
Enten MÅ du ha det under 8-10 grader og ikke fôre, ellers bør du ha over 14-15 grader og fôre. Midt i mellom dette er ikke bra over lang tid. Fiskene er da ikke i stand til å ta til seg næring, men tærer samtidig på fettreserver. Dette er ikke bra for fiskene.
Nå er det tilbake til 9 grader igjen der nede, og når kulda kommer vil de bli 4-5 grader kjellerrommet der akvariet står. Og nå blir det mere skjelden jeg bruker tørketrommelen, så da tror jeg at jeg står over å fore de. Ringte Hønefoss Akvarie i dag, og la det frem for han jeg snakket med, oppga gradene i rommet og akvariet, og fikk til svar at jeg ikke behøvde å fore så lenge gradene i akvariet lå på maks 11-12 grader. Og det har ikke vært mer enn 11 hittil p.g.a. bruk av tørketrommel. Pleier jo å åpne kjellerdøra ut når jeg har på trommelen, men sist lot jeg det være p.g.a. fiskene. Men nå skjønner jeg jo at jeg trygt kan ha døra åpen den stunden jeg bruker trommelen, da vil gradene ligge på ca. 7-8 grader....
Takk for svar Vidar-Alexander!
Husk vannbytter uansett, men du trenger ikke bytte så ofte.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap