- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Silikon på silikon - fester det?
Silikon på silikon - fester det?
Fester silikon på gammel silikon?
Jeg har ennå ikke gjort noe med lekasjen min. har ikke hatt penger til silokon og tapetkniv (hva er foresten tapetkniv og hvor selges de?)
Det er lite fristende å ta bort all silikonen, den sitter jo som klistret. Det hadde vært enklere å legge utenpå, og sørge for at den nye dekker lenger ut på glasset slik at det blir tett på sidene. Men går dette?
Akvariet står nå i dusjen på høykant til tørk, for det må jo være skikkelig tørt.
merker jeg er litt frustrert, og det frister å bare sette det bort . Det er jo ikke sikkert at jeg klarer å silikonere skikkelig en gang, så det blir tett.
ååååååh stønn hehe, huff .... hvor er energien min ... jaja, får skylde på at jeg fremdeles ikke er frisk, og at lekasjen kom på et dumt tidspunkt. jeg er syk, hunden har kennelhoste, og ellers har vi det helt bra ....
Jeg har ennå ikke gjort noe med lekasjen min. har ikke hatt penger til silokon og tapetkniv (hva er foresten tapetkniv og hvor selges de?)
Det er lite fristende å ta bort all silikonen, den sitter jo som klistret. Det hadde vært enklere å legge utenpå, og sørge for at den nye dekker lenger ut på glasset slik at det blir tett på sidene. Men går dette?
Akvariet står nå i dusjen på høykant til tørk, for det må jo være skikkelig tørt.
merker jeg er litt frustrert, og det frister å bare sette det bort . Det er jo ikke sikkert at jeg klarer å silikonere skikkelig en gang, så det blir tett.
ååååååh stønn hehe, huff .... hvor er energien min ... jaja, får skylde på at jeg fremdeles ikke er frisk, og at lekasjen kom på et dumt tidspunkt. jeg er syk, hunden har kennelhoste, og ellers har vi det helt bra ....
Postet 24.10.08 kl 19:04
Postet 24.10.08 kl 19:07
En tapetkniv er en kniv med plasthåndtak som har et tynt blad som kan skyves ut, og brekkes av etterhvert som kniven blir sløv. Disse er forbruksvare, og kan fåes opp til flere kniver for en tier eller to, dersom man handler dem på europris/biltema/clasohlsson.
Silikon kjøpes vanligvis for under hundrelappen. Her er Jernia sin akvariesilikon.Vet ikke sikkert hva aceton koster, men tror ikke det er dyrt. Du trenger jo ikke mye aceton. Den acetonen jeg får opp på jernia sin side er i litt vel store forpakninger. Jeg mener det skal finnes mindre.
Silikon kjøpes vanligvis for under hundrelappen. Her er Jernia sin akvariesilikon.Vet ikke sikkert hva aceton koster, men tror ikke det er dyrt. Du trenger jo ikke mye aceton. Den acetonen jeg får opp på jernia sin side er i litt vel store forpakninger. Jeg mener det skal finnes mindre.
Postet 24.10.08 kl 19:23
Postet 24.10.08 kl 19:51
Postet 24.10.08 kl 20:20
Trekk bladet langt ut, så er det lett å skjære helt inntil glasset. Du må kanskje bruke knivbladet til å skrape litt i etterkant, men det pleier å gå fint. husk at det bare er den innvendige fugen du skal fjerne.sessanVi har jernia her oppe, så jeg får se om de har slik silikon. :-) Tror jeg vet hvilken kniv du mener. :-) Men skal denne da føres flatt langs glasset og under silikonen? Vil silikonen gli lett av, eller må jeg skrape bit for bit. ?
Ps: Ikke lurt å spre all denne infoen i diverse tråder, det blir veldig kaotisk når du skal jobbe, og prøve å finne ut hvordan du skal gå fram samtidig... kanskje du skal velge en av trådene og lenke sammen all info du trenger, sånn at det blir lettere for deg?
Postet 24.10.08 kl 20:26
Endret: 24.10.08 kl 20:26
Postet 24.10.08 kl 22:02
Ok.. Hvis du ikke vet hvordan du finner egne tråder igjen, så er det en link i profilen din. Eller du kan se her.
Postet 24.10.08 kl 23:03
Postet 25.10.08 kl 01:06
Det finnes egne kniver(skraper) som er bedre egnet til å flerne silicon. I dette settet er det to forskjellige typer.
Postet 25.10.08 kl 02:08
Trygve LillefosseDet finnes egne kniver(skraper) som er bedre egnet til å flerne silicon. I [URLBLOCK1]settet er det to forskjellige typer.
Det har du rett i, men man klarer seg fint med en helt ordinær tapetkniv av den typen man kan trekke bladet godt ut.
Den nederste på bildet er dårlig egnet, for der er skaftet for tykt, og bladet for stivt og kort.
Postet 25.10.08 kl 02:14
Postet 25.10.08 kl 02:54
Postet 25.10.08 kl 17:59
Gjennbruker denne tråden.
Så videt jeg forstår så hefter ikke silikon på silikon. 540 literen min har en lekasje. Den er 100% sikker i en av fugene langs bunn og etter nøye innspeksjon så er jeg 99% sikker på at det var fugen i front som var litt dårlig to steder. 'har fjernet denne nå og skrapt rent. Må jeg resilikonere hele karet, eller kan jeg få det til med å bare ta den ene fugen . Er det da stor sjanse for at det ikke blir tettt mellom den nye fugen og de gamle?
Postet 29.12.08 kl 20:19